Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Elfel 9000 CSE: larm, innerbelysning, c-lås

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Elfel 9000 CSE: larm, innerbelysning, c-lås

    Bilmodell: SAAB 9000 CSE 2.0t (1996)
    Miltal: Just fyllda ~16000

    Ganska nyligen så har en rad mystiska elfel uppstått i en i övrigt väl skött och fungerande bil.

    Glapp i stereon
    En härlig orignal-cd-stereo, som tyvärr är lite glapp. Funkar av och till när man vikar på multikontakterna, så jag tänkte bara plocka loss dom och rengöra, men: Jag fick aldrig koden till stereon när jag köpte bilen och därför är lite rädd för att göra bilen/stereon strömlös - eller överlever en orginalstereo något sådant?

    Larm
    Larmet låter inget när det går, inte heller "öppna-baklucka-signalen" låter. Kan man slita ut larmboxen under säkringarna och typ polera kontakter utan att bilen blir helt galen?

    C-lås
    När man larmar/larmar av så blinkar varningsblinkers och immobilizern kickar in, samt "varnings-led" tänds. Däremot så körs inte dörrservot, dvs, centrallåset är Helt dött. Dörrarna kickar inte igång när man använder dörrknappen i mittkonsollen heller. Inte ett klick, inte ens ett uns av försök att köra igång reläen i c-lås styrboxen.

    Belysning
    Innerbelysningen som aktiveras vid öppen dörr och sedan släcks automatiskt fungerar inte. Man kan starta "läslampan" men inte takljuset. Jag har förstått att det sittet någon sorts relä och timer i taklampan som även kan styra glaskross och larm på något sätt, men hur fanken ska jag felsöka det?


    Befintlig felsökning:

    C-lås
    Jag har lagat c-låset för ett år sedan genom att demontera och renovera de där löjligt små reläen i boxen under ratten. Jag har även gått igenom alla dörrservon vid samma tidpunkt, så jag är ganska säker på att felet Inte sitter i själva c-låsboxen eller dörrarna, utan någon annanstans - som att signalen inte går fram. Men vart ska jag börja leta?!


    All hjälp uppskattas.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Elfel 9000 CSE: larm, innerbelysning, c-lås

    Äh!

    Den här tråden kan man med all önskvärdhet klistra som ett lysande exempel på vart man ska börja sin felsökning. Jag var helt säkert på att jag hade kollat och dubbelkollat alla säkringar - ända tills jag kröp till korset och tog hjälp av farsan ikväll, som direkt kollade säkringsfacket och hånade mig högljut.

    Nog fan satt där en trasig säkring för centrallåset. Suck.

    Lär av detta. Feel free att håna - för nu funkar allt som det ska

  3. #3

    Re: Elfel 9000 CSE: larm, innerbelysning, c-lås

    menar du att innerbelysningen inte funkade när säkringen till c-låset va trasig? för min innerbelysning funkar inte heller och ja har ingen säkring i till c-lås, får nog fixa de c-låset :P

Liknande ämnen

  1. Elfel i ratt, SID samt larm
    Av to0b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 20:21
  2. 9000 a50 -97 problem med larm/innerbelysning/centrallås
    Av 9000a50 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 16:07
  3. Innerbelysning och centrallås 9000 -91
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 13:40
  4. [LÖST] Problem med larm, radio, innerbelysning, c-lås
    Av Lingan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •