Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Högtalarna i dörren fungerar inte

  1. #1

    Högtalarna i dörren fungerar inte

    Hej alla!
    Jag är ny till allt som har med bilar att göra! Jag kör en og9-3 från -02 och jag tror att jag har AS3 i bilen. Jag har 2 högtalare vid ibrädan (verkar vara diskant högtalare), 2 i fram dörrarna och 2 i hatthyllan (verkar vara bas högtalare).

    Nu kommer jag till problemet, högtalarna i dörrarna fungerar inte över huvud taget! Mina polare har alltid gnällt att de dunkar på förhögt där bak medan det knappt låter för mig därframme. Detta tyckte jag var udda och lyssnade om de kom något från de men inget alls! Vad kan problemet vara? Är de det extra slutsteget som kan ha gått sönder? Som jag uppfattat det ska det vara ett extra slutsteg till högtalarna i dörrarna och den ska sitta till höger om stereon. Har ni någon idé om vad som kan vara fel?

    Jag ska ut nu och kolla om jag kan se någon fel, någon kabel eller liknande som kanske inte är inkopplade. Kommer snart med uppdatering, och kom ihåg att jag är en totall nybörjare på allt som har med bil o ljud att göra så go easy on me ^^!

  2. #2

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    Okej tydligen har jag AS2... Hittade inget slutsteg så demonterade dörren också och hittade ingen högtalare! Tror nog att bilen har "högtalarna" som jag trodde att de va ifall man ville uppgradera, fråga är nu hur svårt är det att koppla in ett par till högtalare? Har ni några högtalare som ni skulle rekomendera (på en tight budget är student )

    Jag är som sagt helt ny till allt detta men vill gärna lära mig och uppgradera min kära SAAB ! Tror ni att en kille som mig som aldrig gjort något med bilar skulle kunnat instalera 2 nya högtalare? Kanske även senare byta ut de 3,5" diskant högtalarna där fram?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    ett av dom vanligaste enklaste uppgraderingspaketen för saab...

    http://www.blekingebilradio.se/product. ... ory_id=163
    Saab 9-5 Aero 2000

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    Det är ganska enkelt att installera original högtalare och slutsteg också om man får tag på begagnat, blir en ganska stor skillnad mot AS2. Dock kan de vara ganska dyra att köpa från skroten om man inte får tag på grejjer tex här på forumet.

  5. #5

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    Tack för svaren !

    Men om jag köper andra högtalare som inte är saabs original? T.ex http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... &PRID=5556 det kitet? 6x9" Där bak och 6,5" till dörrarna? Skulle detta funka eller måste jag köpa en ny huvudenhet också? Har läst på andra forum att vissa har problem med att ljudet är kasst pga original huvudenheten (jag har den med endast CD).

    Hur mycket fiffel är det att sätta ihop sånt här? Är det kanske värt att låta en verkstad göra det åt en? Isåfall vad kan det kosta? Jag bor i malmö om det spelar någon roll med priset :P

  6. #6

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    Jag hade samma ljudprylar som du har nu.
    En billjud-firma installerade nya 3,5tumare och en 6 tums bas i basrör + ett 4-kanals slutsteg i bagaget som driver bas + 3,5orna. Jag köpte själv nya 6,9 tummare och monterade som drivs av eftermarknadsstereon jag köpte hos samma billjudsfirma.

    Kalaset gick på ca 12 000 spänn. Då kostade installation 1500 kr.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  7. #7

    Re: Högtalarna i dörren fungerar inte

    Okej Installationen verkar inte vara så dyr... Jag känner dock inte till någon bilfirma som gör det, någon som kan rekomendera någon? Helst i malmö? Eller i närheten iallafall ?

Liknande ämnen

  1. Dörren går inte låsa upp, 9-3SS
    Av JKIBMM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 16:39
  2. Elstolarna fungerar bara med dörren öppen
    Av tattus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 21:12
  3. högtalarna fungerar inte!
    Av SAAB-TIAS i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 16:58
  4. högtalarna i dörarn fram fungerar ej
    Av M frändberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •