Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Småpill för resten

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Småpill för resten

    Tänkte att jag skulle visa vad som händer med min 900 även på detta forum och inte bara på 900klubben där jag annars visat vad jag pillat med. Så här kommer det inklippta inlägg från min tråd på 900klubben som skapades nyligen. Den gamla projekttråden försvann när 900klubben uppdaterades.

    Som vissa känner till och andra missat hann jag först på Törnros bil i götet 2010. Jag, Plankan och Beeos åkte en tidig och vädermässigt hemsk dag upp mot kallare breddgrader där denna Malmöit (producerad här nere) bodde i garage.
    Dagen till ära (som jag aldrig glömmer) kördes OG900 Aero upp för att hämta hem Malmöiten, inte värdens roligaste väder att ta ut Grålle i men det var ju för en god sak och jag vet att han fick god vård av Beeos, när vi slutligen var hemma i Skåne igen. Så inget salt och andra hemskheter fick vara kvar. Grålle fick även låna duschen i garaget av Törnros så han var fin inför hemfärd också.

    Vägen var lång, tråkig och blev värre ju längre norrut vi kom - tur att Beeos har Snowflow-front




    När vi kom fram drogs ”vintertäcket” av och under visades en vacker syn – Talladegarött (219) Efter en hyffsat grundlig genomgång och provtur var saken biff, denna bil skulle bli min. Vi körde mot lägenheten och bar från vinden ner 4 superfina Aero 16” m. välpolerad kant som får sitta på under de varma vår-&sommardagarna och en massa annat "godis" från lägenheten. Affären var avklarad efter några timmar och vackert stod dessa bilar utanför och väntade på att köras hem.




    Vägen hem bjöd inte på några speciella komplikationer utan gick förhållandevis smärtfri. Kommer ihåg mitt leende på vägen hem och stoltheten över att köra en FTT (även om den inte är det från början) gav sig inte och jag somnade sent i min säng på kvällen när tankarna slutligen gick så segt att den röda bilen till och med blev långsam...

    Jag tycker såklart bilen är underbar men det går inte att hävda att den är felfri. Viss rost finns och huven har ifyllda stenskott som inte är gjort med rätt färg av någon tidigare ägare. Multonas "talladega" 0420 som kod ger fel nyans - den som använts. Köp Motips 41450 om ni ska ha någon bättring. Sen finns lite fler småfel, fast de får ni själva försöka hitta

    Det är inga grandiosa planer för bilen utan den ska gå mer mot orginalutseendet för en fulltryckare/Aero och fräschas upp i allmänhet. Just nu håller jag på och fixar med ny topp, insug och block som ska fräschas upp och sen ner i bilen




    Är väl dags för en helhetsbild så här kommer dagsformen för denna säsong innan motorn revs ut



    Sen inköp av bilen har en hel del hunnits med

    Det som är gjort tex..

    (X) Lacka Luftutsläppskåpor i 219 Talladegarött
    (X) Lacka tanklocket (tidigare rollat tror jag)
    (X) Nya rökiga sidoblinkers
    (X) Nya orginalblinkers fram US-style
    (X) Nya strålkastarglas
    (X) Fungerande el-antenn
    (X) Nya reflektorer
    (X) Uppfräschning av baklyktor (Vä inre ny, resten polerat)
    (X) Sprickfri instrumentbräda
    (X) -92ans instrumentpanel
    (X) -92ans handsfackslucka
    (X) Nytt expansionskärl
    (X) Service (Fördelarlock, Rotor, Luftfilter, Olja, Oljefilter, Vakuumslangar, Kylarvätska, Vattenpump)
    (X) Nardi Träratt
    (X) JK Racing Extraktorgrenrör i rostfritt
    (X) Nya bromsok runt om
    (X) Stegmotormätare Oljetemp, oljetryck och laddtryck - från Speedparts
    (X) Installerat instegsbelysning under knäskyddet - Konstruktion av plankan
    (X) Monroe Reflex Heavy Duty
    (X) Ny Kilénfjädersats
    (X) Kamkedjesats
    (X) Oljepump - drev och lock m. plats för givare
    (X) Nya spindelleder Lemförder
    (X) Nya Continentalremmar
    (X) Motorblock från 14000milare
    (X) 2.1/2.3 Topp och kammar från 14000milare 900S
    (X) 2.1 Insug
    (X) Helt ompackad motor












    Där syns även de nya stegmotormätarna oljetryck-&temp och laddtryck

    Sen har hon (Saabina) fått åka på lite bana, dock bara kört på knutan so far




    För den som är intresserad av ljudet hörs det lite här, dock inte så bra då jag nog placerade kameran lite fel, blev en del störande ljud: http://www.youtube.com/watch?v=76OHiGBcRIg

    För den som är intresserad av hur den går från 70-110 finns här ett klipp på detta också
    http://www.youtube.com/watch?v=pkpZpL5K7MI

    Uppdaterar med mer info när det kommer, skriv gärna vad ni tycker och tänker

    garaget: http://www.garaget.org/?car=191126

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    Ja det händer inte mycket i projekttråden men en hel del i verkligheten. På saabverkstan' här i krokarna hos känd forumsprofil pågår ett motorbygge. Chassit ska få nya styrleder, spindelleder, fjädrar och dämpare.

    Dagen ägnades åt att skruva isär och putsa block. Inför målning är det en hel del maskering som ska göras och det är kanske inte det roligaste man vet, men det var där dagen slutade och det är där den påbörjas imorgon - vid maskering...

    Har inte tagit så mycket bilder ännu men det kommer så småningom, t ex någon före/efter-bild och sånt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    En kort uppdatering nu då

    I full gång och maskerar blocket här. Plankan har såklart sparat rätt tidningar att göra det med också



    Såhär såg det då ut innan målning



    Och såhär efter. Färgen är dock inte så ljusröd som på bilden, men dock lite ljusare än original




    Har även maskerat bröstkåpa och lite andra delar som ska målas nästa gång, är skoj när det blir fint även om det inte kommer synas så mycket när det väl sitter i bilen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    Mitt i allt motorpillande tog jag och plankan ett ryck och fixade med chassie istället. Har åkt runt med nya fjädrar och dämpare i skuffen sen i sensomras, men där gör de ju ingen nytta :ugeek:

    Såhär såg det ut innan, inte allt för vackert och på andra sidan hade dessutom dämparen läckt en del...



    Gummit hade gjort sitt också, inte bara var det sprucket utan hålet var 3-4mm större i diameter än tappen på stötdämparen och duktigt ovalt




    Medan jag höll på och bytte handbromsvajrar som kärvade fixade plankan framvagnen.
    Handbromsvajrarna var bannemig inte vackra att titta på när de kom ut.




    Framvagnen var däremot fin efter att plankan varit där och fixat!



    Sen började vi där bak.. Upptill släppte sakerna på plats med hjälp av vissa tillhyggen, typ kapskiva, men nertill var det värre. Vi fick släppa ner krängningshämmare och bärarmar eftersom nedre bulten till stötdämparen inte kom ut. Den hade satt sig i bussningen så när man skruvade vred sig bara bussningen... Av med skiten!

    Det satt tydligen Sachs Advantage baktill, men jag vettefan om det inte är hybris att kalla dem så, eller kanske var de bra när de var fräscha? Dessa var i alla fall ett fett Disadvantage!

    Det nya kom på plats i alla fall (dock ingen bild) och det hela blev påbättrat med lite tectyl osv

    Så dagen avslutades strax efter 21 efter en heldag med saabina. Skoj att äntligen få detta fixat, för jag kan säga att det var en helt oigenkännbar bil! Blir farligt nu eftersom man kan köra 3ggr så snabbt i kurvorna. Köra på kullersten i lund är inte längre en orkan i blekingeeka utan tom behagligt. Progressiva dämpare for the win! Så ett enormt stort tack till plankan för denna gång! Ser fram emot nästa (kanske imorgon)?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    Dagen ägnades åt motorbygge ute hos plankan - fan va skoj att det blir så fint!

    07.55 hängde jag på låset på mekonomen. Då jag köpt deras kompleteringssats för att få några packningar som utgått på SAAB men dessa inte passade till kåpan vid startmotorn osv så fick jag lämna tillbaka hela satsen och ägnade början av dagen med att skära ut packningar i packningsark. Ett tips till er som måste göra samma sak kan vara att ta ett A4-papper över ytan som ska få packning, se till att få sidan fixerad och stryk/skugga med blyertspenna så får du en perfekt avbild av ytan. Sen klipper du ut denna, lägger på packningsarket, ritar av och skär/stansar ut i den. Blir prima

    Sen började vi montera nya kamkedjesatsen och sånt som syns på bilderna här


    Tror inte jag tvättat av här inne, denna motor var röd och fin på insidan Man ser här skillnaden i den röda färgen mellan den nya och gamla..











    Ser nu att jag nog får snygga till ytan så trågpackningen tätar ordentligt.. Men blocket är rött och fint på insidan här också :mrgreen:

    Jag köpte även packning på tub på mekonomen, den de sa var bäst som komplement till packningarna jag klippt ut. Hoppas den är bra för den var dyr :roll:

    Fick även putsa upp en 2,1fuelrail med smärgelduk, det tog nog dryga timmen att få bort all gammal färg och skit, men den blir nog bra hoppas jag Bilder kommer väl på den också sen när det är monterat

    Over and out för denna gång

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    Idag var det då den stora dagen för mitt första motorlyft, minst sagt spännande och väldigt betryggande att ha plankan som med-/huvudmekaniker för arbetet. Några spindelleder bråkade lite men annars tycker jag det gick ganska smidigt! Motorlyften gick dock inte in under länkarmarna så man fick palla upp bilen lite, lyfta motorn och dra den framåt och sen sänka ner bilen igen.

    Lite bilder är tagna, men mest har vi jobbat.


    Före-bild att komma ihåg tills nya motorn är på plats.





    Någon verkar ha stressmekat eller bara inte rett ut saker och ting för inte ska kåpan över svänghjul och koppling vara kapad sådär inte...


    Redo för lyft


    Motorn ur! Fasen vad gott


    Där hänger motorn innan den strippades lite på delar som jag inte hade till nya motorn.


    Skitigt och äckligt är där, vilket kanske är bra ur rostskyddssynpunkt. I alla fall har all olja från packboxar hjälpt att hålla rosten borta tror jag. Hö länkarmsinfästning får lagas, men annars tycker jag det såg fint ut i karossen.


    Sådär står motorn nu i väntan på morgondagen då den ska delas och jag får ett block, en topp och ett insug (+ massa annat som sitter på) över. Någon som vill köpa så säg till

    Nu är jag trött och ska äta!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like

    Åter en dag till ända. Har fått gjort en hel del idag också och det är skönt att det börjar likna motor igen!

    Eftersom jag inte tog en komplett motor från donatorbilen behövde jag en del saker från min nuvarande motor. Exempelvis en växellåda så vi började med att dela gamla motorn från lådan och det gick bra.





    Gamla blocket var bannemig riktigt fint på insidan! Dock var där visst spel i kolvarna som gick att klonka mot cylinderloppen. Har dock aldrig hört något missljud och den har inte rykt något men ja, något knas måste det ju varit med kolvringarna känns det som.



    En styck rälig och skitig växellåda.


    Som blev renare med lite kemikalier och tålamod



    Sen hamnade blocket på lådan och svänghjulet åkte på med nytt stödlager. Vi skulle även monterat nya kopplingen, urtrampningslagret och slaven men jag hade fått fel koppling från speedparts så de skickar rätt snart. Passade då på att beställa länkarms-& kräningshämmarbussningar också


    Sen var det dags för toppen och efter ivrigt letande av styrtapparna ett bra tag beslutade vi oss för att slakta gamla motorn för att få tag på dessa. Om mitt minne inte är helt fel tror jag att den ena tappen satt i toppen jag fick men att den andra var borta. Tror också att den deformerades när jag tog ut den så det kändes ändå helt ok att dela gamla motorn för detta till slut


    En styck fräsch cylindertopp Kammar, kamöverfall och tryckare från lågmilad LTT Ny kamkedjesats också och det var tur det för de dreven på gamla toppen var inge snygga att se på alls.


    Även grenröret är på plats Ser här att lite skit är kvar på lådan längst ner, det får tas samtidigt som underdelen tas i lyften


    Även startmotorn från den lågmilade. Min var helt slut... hehe.



    En liten hint om hur det blir sen, ska se om jag kan snygga till ventilkåpan lite också, den ser lite sliten ut tyvärr.


    Det var det hela för denna dag Nästa helg fortsätter vi antagligen med motorn och kanske även bilen

    Over and Out!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbyte!

    wow! Snyggt jobbat.
    Det där kommer bli riktigt bra när det blir klart.

    Lycka till!

    /Jonas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbyte!

    Shit va snyggt du får allting! Skoj att montera så fina delar!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbyte!

    Tack så mycket för era kommentarer, alltid kul att höra


    Imorgon åker bilen på rostlagning för den andra länkarmsinfästningen... :/ Lika bra att få det gjort när motorn är ur så blir det lite enklare och antagligen bättre.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbyte!

    En lång dag till ändå

    Dagen började med att jag kom ut till Plankan och vi började med att fika lite som vanligt innan pillet. Sen gick jag ut i garaget med förväntningen att vi skulle börja demontera styrväxel och putsa upp den och tvätta rent i resten av motorrummet. Men när jag kommer ut ser jag att allt det där redan är gjort! Fantastiskt minst sagt Tvättandet gjordes med ett ganska elakt avfettningsmedel som var mot asfalt och jag fick varar testpilot åt Meca. Ska lämna rapport om hur det funkade och det blir bra betyg på den

    Så rent och snyggt i motorrummet och en motor som i stort sett var komplett.. ja, då var det ju bara att hinka i den och börja koppla in saker, roligt värre vill jag lova! :mrgreen: Fuelrailen och lite andra saker blev också målade, även spridarna fick sig en tillsnyggning, är mycket nöjd med det själv.

    När det essentiella var inkopplat var det dags för testuppstart. Först på startmotor utan tändning för att få upp oljetryck och sen start på riktigt. Underbart att få höra motorn gå igång och tända på alla 4. Låter gott som tusan! Så nu ska sakerna kopplas in ordentligt och förhoppningsvis blir det klart till helgen (sön-mån som är min helg). Då kommer även en uppdatering med lite bilder och någon film när allt ser ut som det ska!

  12. #12
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbyte!

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    En lång dag till ändå

    Dagen började med att jag kom ut till Plankan och vi började med att fika lite som vanligt innan pillet. Sen gick jag ut i garaget med förväntningen att vi skulle börja demontera styrväxel och putsa upp den och tvätta rent i resten av motorrummet. Men när jag kommer ut ser jag att allt det där redan är gjort! Fantastiskt minst sagt Tvättandet gjordes med ett ganska elakt avfettningsmedel som var mot asfalt och jag fick varar testpilot åt Meca. Ska lämna rapport om hur det funkade och det blir bra betyg på den

    Så rent och snyggt i motorrummet och en motor som i stort sett var komplett.. ja, då var det ju bara att hinka i den och börja koppla in saker, roligt värre vill jag lova! :mrgreen: Fuelrailen och lite andra saker blev också målade, även spridarna fick sig en tillsnyggning, är mycket nöjd med det själv.

    När det essentiella var inkopplat var det dags för testuppstart. Först på startmotor utan tändning för att få upp oljetryck och sen start på riktigt. Underbart att få höra motorn gå igång och tända på alla 4. Låter gott som tusan! Så nu ska sakerna kopplas in ordentligt och förhoppningsvis blir det klart till helgen (sön-mån som är min helg). Då kommer även en uppdatering med lite bilder och någon film när allt ser ut som det ska!
    Trevligt när allting lirar som det ska direkt! Brukar ju alltid vara nåt som krånglar, någon slang eller nåt man glömt sätta dit

    Riktigt trevlig bygge detta!

    Mvh Marcus

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motor i och provuppstart

    Tackar ja det är skoj och en skön känsla

  14. #14
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motor i och provuppstart

    Härligt arbete som du lägger ned på henne Anders!

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael Törnros
    Redaktör TurboTrycket
    Saab Turbo Club of Sweden
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motor i och provuppstart

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Härligt arbete som du lägger ned på henne Anders!

    Med Vänliga Hälsningar
    Michael Törnros
    Redaktör TurboTrycket
    Saab Turbo Club of Sweden
    Tack kul att höra!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motor i och provuppstart

    Vilken underbar dag!

    Jag har just kommit upp från garaget där jag tvättat bilen grundligt eftersom allt meck gjort henne smutsig (fingrar och andra orena saker...). Nu skiner hon som bara den och tur är väl det då hon sannolikt kommer köra en student en runda på Onsdag.

    Så idag skedde de sista justeringarna på motorn, tändningen ställdes till 16 grader, GLT ställt på 0,4 bar övertryck, huven justerades (plankans specialitet) och en allmän check så allt fungerar som det ska. När detta var klart åt vi tårta och drack kaffe haha.

    Såhär ser det ut för närvarande. Nej allt är inte målat men allt är i alla fall rent. Tanken från början var egentligen bara att ha allt funktionellt, sen råkade det bli lite snyggare också på vägen...



    Precis utkörd från garaget och uppställd bakom sin yngre släkting.



    Locket över tändstiften ska på snart och ett nytt avgasbandage ska läggas runt down pipen, kanske även extraktorgrenröret - Är det att rekommendera?



    Inget kladd här längre!




    Är minst sagt nöjd med utseendet på motorrummet nu men det är inte det bästa med detta. Motorn går så mycket finare och tystare än den andra och den har nog fått lite bättre bottendrag tack vare 2,3 + 2,1 topp och insug. Den laddar på som innan med 1,0 - 1,05 bar ungefär upp till 4500rpm sen sjunker det lite men har inte riktigt kollat hur mycket ännu.

    Så i det stora hela fantastiskt nöjd och glad, plankan ska ha ett enormt stort tack för all hjälp och energi i detta projekt! Imorgon ska jag bara justera lite avgas på macken (om de har öppet) så jag slipper känna vibrationerna i ryggstödet... Sen efter en framvagnsinställning blir det många njutbara mil med denna motor, kanske blir det E85 också, time will tell

    Nu ska jag äta middag, over and out!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbygget klart!

    Har i helgen monterat en FMIC i nära så stor man får in mellan lyktorna om den ska sitta ända upp mot kylarbryggan.



    På denna bild syns när vi passade in den och den sitter såklart inte så just nu. Rördragningen är provisorisk och den har jag ingen bild på, men den funkar just nu På första testrundan sköt jag slangen till spjällhuset, den satt tydligen inte så bra. På andra testrundan sköt jag hål i en annan slang som var av medioker kvalité.. Sannolikt en vällagrad slang Nåväl, även denna slang provisoriskt fixat och fått justerat GLT till 0,45. Maxladd 1,1-1,2 men oftast 1,0 och nu går bilen bättre än någonsin Väldigt skoj att köra, känner mig lite smårädd för växellådan sen när etanolen kommer till också... haha

    En framvagnsinställning igår gjorde gott också, nu spårar inte bilen alls trots ojämnheter i vägen (205/50 ZR16) så jag är nöjd som få! Tyvärr sitter länkarmarna fast ordentligt så cambern kunde inte ställas, men den står på -0,75grader något sånt så det är ju lite sportigare än original också

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbygget klart!

    LOVA att säga till mig först när du ska sälja bilen!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    264

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbygget klart!

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    LOVA att säga till mig först när du ska sälja bilen!
    haha ja om jag kommer ihåg det Men det kan dröja ett bra tag så du vet

  20. #20
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833

    Re: Saab 900S MY91 Aero-look-a-like Motorbygget klart!

    Vackert!
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Liknande ämnen

  1. Aero paket till Saab 900s -90?
    Av 16vTurbo i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 09:56
  2. Programmera startläge på ACC i 9k MY91
    Av AeroRydde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 00:26
  3. Viggen front och resten SE?
    Av boje82 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 21:41
  4. Resten av årets träffar
    Av micka i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 12:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •