Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konstigt metalliskt oljud i og9-3 -99

  1. #1

    Konstigt metalliskt oljud i og9-3 -99

    Tjena.

    Vet inte varför jag skriver här istället för att bara åka in o lämna skiten på verkstad men men here we go...

    Är nu så att jag igår jobbade och körde cirka 40 mil utan problem, sista 2-3 milen så låg jag i ganska bra och testade lite maxhastighet på min gamla pärla, som för övrigt är en saab 9-3 2.0 turbo med 197 hästkrafter årsmodell 99. Än så länge inga problem alls.

    Nu på morgonen däremot så skulle jag iväg och storhandla, startar bilen och då plötsligt så hör jag ett ljud, det låter ungefär som om en sten skulle ha fastnat mellan metall och en rem... med korta snabba jämna mellanrum så dunstar det/skrapar det/tjuter till och lät förjävligt. låter den stå på tomgång en stund och sedan så avtar ljudet nästan helt så jag hoppar in i bilen och hoppas på det bästa då jag var tvungen att handla. När jag sedan startar bilen på parkeringen när jag handlat klart så har ljudet ändrats och tjuter nu istället. Lät ungefär som när man har för lite olja till servostyrningen (dock är detta inte problemet denna gång).

    Så inte för att jag tror eller hoppas någon kan komma på en lösning med min dåliga förklaring samt över ett forum utan tillgång till bilen i fråga men jag gör ändå ett försök, någon kanske har varit med om något liknande? Min första idé och förhoppning är att det bara är någon olja som har tagit slut men hann inte kolla då jag hade matvaror som jag var tvungen att springa in med och nu lagar jag mat...`?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Saab problem

    Hej!

    Försök och lokalisera vart någonstans i motorrummet ljudet kommer ifrån.

    Men som ren gissning så kan det var något löphjul till multiremmen som för oljud, det som drivs av den är vattenpump, generator, serovpump, AC kompressor sen rullar den även på några löphjul som inte driver något så det kan mkt väl vara några av dessa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Saab problem

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Försök och lokalisera vart någonstans i motorrummet ljudet kommer ifrån.

    Men som ren gissning så kan det var något löphjul till multiremmen som för oljud, det som drivs av den är vattenpump, generator, serovpump, AC kompressor sen rullar den även på några löphjul som inte driver något så det kan mkt väl vara några av dessa.

    Mvh
    hejsan.

    Det låter som att det kommer från vänster sida av motorn vid några remmar som går där, bredvid turbon (tror jag?).
    Det lät ganska troligt det du skrev men frågan är då vad detta kommer kosta mig att laga? Är student för övrigt så badar inte direkt i pengar..

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Saab problem

    Hej!

    Det behöver inte kosta allt för mkt om man kan skruva själv.

    Du bör komma undan med under 2000:- för en komplett sats med rem löphjul och en spännare. Måste du lämna in bilen så får du räkna med lika mkt till för jobbet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Saab problem

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det behöver inte kosta allt för mkt om man kan skruva själv.

    Du bör komma undan med under 2000:- för en komplett sats med rem löphjul och en spännare. Måste du lämna in bilen så får du räkna med lika mkt till för jobbet.

    Mvh
    Är oerhört okunnig gällande att skruva på bilar så verkar som att det blir o lämna in då.

    Tack för fin input iaf.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Saab problem

    Prova att stänga av AC (tryck på Econ) så kan du ev. utesluta att det är ac-pumpen som låter. (Dyrt att laga).

    Har du ingen kunnig bekant som kan lyssna och försöka lokalisera vad som låter?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Saab problem

    Min gissning (det kan inte bli mer utan att ha klämt på bilen) är att lagret i magnetkopplingen/remskivan till AC:n har överhettats. Lätt hänt en varm dag med höga varvtal på motorn. Du skriver att ljudet kommer från vänster sida av motorn men jag tror att det egentligen är höger sida du menar. Om du låter bilen stå på tomgång och tittar rakt ner på remskivan så ser du tydligt om den rör sig i sidled/vobblar samtidigt som du hör oljudet. Gör den det bör du byta den omgående alternativt byta till en rem för bilar utan AC. Byter du inte kommer antingen lagret skära så remskivan slutar rotera eller så överhettas även lagret inuti AC-kompressorn och då måste även den bytas=dyrt. En ny magnetkoppling kostar drygt 2600kr(Avantia). Byta remskiva gör man själv om är hyffsat händig.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Saab problem

    Wasserpump
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn lät som en tröska, metalliskt oljud. OG9-5 B2x5
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 08:45
  2. Konstigt oljud vid dragläge, kallstart och kall väderlek
    Av MartinP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:22
  3. Metalliskt oljud i bakvagnen
    Av PaleRider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:35
  4. Konstigt Oljud Vexellåda saab NG900
    Av matte1979 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 21:04
  5. Acc:n låter konstigt. ngt vinande metalliskt ljud..
    Av jozef i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 21:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •