Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 120

Ämne: Vänster helljus inte med i matchen OG9-5

  1. #81

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Gick nyss med forumet för att säga TACK !! Tog 10 minuter att peta isär och löda om det orange'a relät :-D
    Nu slipper man somna frustrerad :-D

  2. #82
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Kan tillägga att här finns ytterligare en lycklig kanin som löst samma problem imorse

    ca 10min med lödkolven, bara värma upp så det smälter på nytt, sedan fungerar allt super!

    Det verkar vara mer regel än undantag att man råkar ut för det där förr eller senare. Tur att man har detta forum så man inte ger upp hoppet om våra SAABar
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #83
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Min 2005:a behövde fixas tidigare i höstas och min exfrus 2005:a behövde fixas två veckor senare.

  4. #84

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Hej!

    Funkar för mig med :-)

    PS. Ni som har endast ett halvljus. Kolla säkringarna. DS.

  5. #85

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Funka perfekt för mig med. Gjort det på 2 st då jag hade ett i reserv som med börjat strula. Sparade en massa jobb för mig då jag var övertygad om glapp i molex kontakterna så var beredd på o byta alla dom

    Tackar så mycket

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Detta fenomen inträffade för mig ganska exakt för 1½ år sedan.
    Hade inhandlat nya lampor då de visade sig att vänster lampa och helljus inte ville,
    inhandlade då lampor på Mekonomen.
    Vid nästa tillfälle som de strulade så befann ja mig utanför Uppsala, där killen på
    Mekonomen anade detta problem, men tipsade mig om en mindre skrot istället.

    Killarna på skroten gav mig ett stort leende och följde med ut, de öppnade luckan under huven, ruskade lite på reläna och efter de har de fungerat felfritt.

    Men nu har ja funnit denna tråd, så sker de igen blir de nog att överväga en lödning !

  7. #87
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Häromdagen var mitt vä halvljus trasigt. Lampbyte gjorde ingen skillnad. Trodde jag.

    Gick igenom halva forumet och lödde glatt om lampcontrol-burken. Ingen skillnad. Mätte vid lamphuset, och visst fanns det ström! Då slog det mig att jag hade lyckats byta HELljuslampan och inte halvljuslampan. Gjorde om, gjorde rätt och allt funkade. Hurra. Är detta vad som brukar kallas mänskliga faktorn?
    9-5 SC 2,3t aut steg 1 E85 MY01
    9-5 SC 2,3t BP Vector aut A60 Maptun 285hp MY07

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Du är inte ensam om att byta helljuslampan istället...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-16 klockan 12:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #89
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Hade inget helljus hö fram 9-5 -04 med halogen, bytte lampa lös inte. Sen såg jag ljusrelä var samma som på min -02. Knackade på det och skiten fungerade.

    Har ju vart sånt tjafs om att 04-05 inte har det där "relät", överraskad vart jag
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #90
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Jodå, iaf -04 har lamp control-"reläet" för mina bilder på sidan 2 i denna tråd är från en -04a.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #91
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Din bild jag alltid länkar till.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-16 klockan 12:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #92

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Perfekt att hitta denna tråden. Synd bara att jag innan det testat byta lampan... Tog betydligt längre tid än att öppna och löda om!

    Tips för att öppna orangea burken; Börja öppna en av sidorna som gränsar mot sidan där orangea skalet saknar "klack" som låser skalet till kontaktplattan. Jag använde pytte-mejsel, och bände försiktigt upp kontaktplattan över skalet, en sida i taget. Knappt ett märke.

    @Moderator/admin; Vore bra att ta bort -99 i rubriken. Likadant i min -07:a.

    Tack till alla! (Förutom Hella, som uppenbarligen gjort en kass konstruktion)
    9000 CS 2.3t EcoPower -95 med taklucka, Steg 1 - I oförskämt bra skick [beslagtagen av min son]
    9-5 SportCombi 1.9 tid -07 [såld]
    9000 CSE 2.0t 1997 Steg 1 [såld]
    S80 2.4d -10

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Samma fel hände min 9-5a igår, ska in på besiktning imorgon så gick över alla lampor osv men vänster helljus ville inte lysa! åkte till mekonomen och köpte en ny longlife för nästan 100 spänn vilket inte hjälpte.. sökte lite här på forumet och hittade denna tråden, plockade ur lampkontrollen och plockade isär. Värmde upp lödningarna tills tennet smälte och sedan vart det klart. Fungerande helljus och nu ser jag även inne i bilen att helljuslampan i instrumentpanelen tänder sig kanon!

  14. #94

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Sååå härligt att detta forum finns! Nu har även jag fullt fungerande helljus! Tackar!

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Re: Vänster helljus inte med i matchen (9-5 -99) (LÖST)

    Samma problem, samma fix, tackar!

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Framljus ur funktion Saab 9-5 (2004)

    Fick igår ett meddelande i SID att framljus är ur funktion (halvljus), så drog idag och köpte 2 st nya lampor och monterade. Men lampan på förarsidan fungerar fortfarande inte och den gamla lampan såg även den hel ut, så plockade ut lamp relät och lödde om kontakterna då flera av dessa vart spruckna. Men felet är fortfarande kvar.. Vad är nästa sak jag ska kolla efter? Ska jag kanske ta en tur till skroten imorgon och plocka ännu ett relä och se ifall det fungerar?
    Senast redigerat av Dumli den 2016-08-24 klockan 16:48.

  17. #97
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Samma fel på min 9-5:a igår. Lite knackande fixade det tillfälligt.
    Instämmer i hyllningarna till den som kom på att glödtrådsövervakningen ska lödas om!
    Och till detta forum!

    1 användare gillar detta inlägg


    Röd 9-5 Aero -02

  18. #98
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Känns som alla som ägt saab stött på detta fel men det är ju oftast lätt fixat.
    Men som Norrbagge säger: kolla säkringen så du inte går bet på en sådan simpel anledning.
    Att prova med ett annat relä är ju klart att rekommendera. Hade själv fel på mitt och försökte löda om, men då jag inte varken hade bra verktyg eller är så duktig på den biten så den lagningen höll inte länge. Byte avhjälpte
    Kanske samma sak här? No offence
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Fick igår ett meddelande i SID att framljus är ur funktion (halvljus), så drog idag och köpte 2 st nya lampor och monterade. Men lampan på förarsidan fungerar fortfarande inte och den gamla lampan såg även den hel ut, så plockade ut lamp relät och lödde om kontakterna då flera av dessa vart spruckna. Men felet är fortfarande kvar.. Vad är nästa sak jag ska kolla efter? Ska jag kanske ta en tur till skroten imorgon och plocka ännu ett relä och se ifall det fungerar?
    Problemet löst, inget fel på lödningen utan jag hade helt enkelt bytt ut lampan för helljuset istället för halvljuset.. Fy fan vad redig jag känner mig nu HAHA!

  20. #100
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Fast du lärde dig något på kuppen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vänster helljus lyser inte (inte orangea reläet) OG9-5
    Av Toastmaster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-21, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •