Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpråd OG 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64

    Köpråd OG 9-3

    Funderar på att köpa en äldre generationens 9-3 och skulle behöva lite råd.
    Finns det motorer som jag bör undvika?
    Har förstått att det finns lättrycksvarianter som går att "bygga om" tämligen enkelt till 205 hk versionen, vilka är det och framförallt hur gör man?

    Andra tankar, råd och tips?

    (Har ämnet varit uppe innan länka gärna till passande tråd)

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Köpråd OG 9-3

    Forumets mest länkade tråd?

    viewtopic.php?f=30&t=157351

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Köpråd OG 9-3

    Ah, okej, nu förstår jag.
    Bra tips, men den här typen av frågor skall ju inte ställas i en FAQ-tråd tycker jag

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Köpråd OG 9-3

    Ja får väl erkänna att mitt svar var en aning kort.

    Men som bollman säger anses de äldre B204x-motorerna som sitter i de första årsmodellerna av og9-3 vara mer hållbara. De aktuella modellerna är alla 9-3 från 1999 och även lätttryckaren (LTT) från 2000, dvs den med 154hk. (med alla menar jag de med turbo, det verkade ändå som om det var en sådan du var ute efter).

    För en LTT behöver man utöver ny mjukvara även en magnetventil. På 185hk-modellerna finns denna redan monterad och det räcker med mjukvara.

    Jag själv har en LTT från 1999 med 154hk original. Att få i en steg1-uppgradering i den gör att det blir en helt annan bil.

    En nackdel tycker jag känner är att det börjar bli en ganska gammal bil. Rosten kommer krypande och det irriterar mig. Men man får mycket bil för pengarna!

    Det finns massor med andra trådar om just köptips för og9-3, det är bara att leta!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64

    Re: Köpråd OG 9-3

    Tack för svaren!

    Är magnetventilerna samma mellan för alla med T5 system, så att jag skulle exempelvis kan använda en från Saab 9000 (med T5) i en 9-3 (med T5)?
    Är mjukvarorna olika mellan LTT och 185 hk?

    Finns det någon uppdaterad vevhusventilation till de här bilarna, som bör vara monterad?

    Är det något annat jag borde se upp med när jag tittar på en OG 9-3?

    Att rost kommer krypande är ju tyvärr i det närmaste oundvikligt i vårt klimat och i mitt fall är valet av en äldre bil baserat på ekonomiska grunder och då är lite kosmetisk rost inte hela världen
    Annars är väl 9-3 generellt ganska motståndskraftig mot rost, eller?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Köpråd OG 9-3

    9-3 og och 900 ng är nog den saab som rostar mest. Enda bilen som jag vet av alla bilmärken som har en plåtskarv i bakskärmen vid hundbenet. Så nej en saab 9-3 og är inte måtståndskraftig mot rost.

    Fördelen med 9-3 jämfört med tex 9000 är väl att de inte rostar så fasligt i dörrarna.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Köpråd OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    9-3 og och 900 ng är nog den saab som rostar mest. Enda bilen som jag vet av alla bilmärken som har en plåtskarv i bakskärmen vid hundbenet. Så nej en saab 9-3 og är inte måtståndskraftig mot rost.

    Fördelen med 9-3 jämfört med tex 9000 är väl att de inte rostar så fasligt i dörrarna.
    ng900 och og9-3 rostar en del, det gör dom. Och karosskarven vid bakdörrarna är idiotiskt placerad. Men jag tycker ändå det är orättvist att säga att de på grund av EN rostbenägen konstruktion rostar mer än någon annan Saab. Är mer inne på Trekmeister;s linje. Det är en bilmodell som börjar bli gammal och det klart att det börjar synas i form av rost etc. Men mycket bil för pengarna är det ju.

    Om vi jämför med felfria gullebarnet 9000 från samma årsperiod som ng900 och og9-3 rostar dom inte sällan upp fullkomligt i framskärmarna och dörrarna på dom rostar minst lika mycket.

    De tidigare 9-5,orna börjar också synas att många har problem med att det börjar krypa i dörrar, baklucka och nere vid hundbenet.

    Fördelen är ju att Saab-rost ofta ändå är rätt ärlig rost. Det som rostar syns oftast, och är sällan någon katastrof utan i alla fall främst just karossdelar och inte bärande delar även rost så klart är tråkigt i vilken form det än må vara. Det som rostar är dörrar (inkl baklucka) och runt skärmkanter. Och enligt mina erfarenheter så är det en risk oavsett modell...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Köpråd OG 9-3

    Håller med om att andra saabmodeller med rostar.

    Skillnaden med att det är rost i en dörr jämfört med i en fast konstruktion är ju att en dörr går ju ganska enkelt att byta ut när den är alldeles för rostig.

    Det gör ju inte så mycket med rost i dörrar heller då det inte syns så farligt kan man ju enkelt måla över det och ingen vet om det utan ägaren.

    Värre och tråkigare är det ju med rost i bakskärmarna då detta blir så pass synligt.

    Låter man rosten vara så förstör det ju som hela utseendet på bilen och lagar man det själv så är det svårt att få det vackert om man inte är proffs.

    Bättre då med rost i framskärmarna på saab 9000. Det är väl bult on så man kan byta dem med en skiftnyckel om man vill .

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64

    Re: Köpråd OG 9-3

    Tack återigen för svaren!
    Är det i bakskärmar och hundben som 9-3 börjar rosta eller finns det några ytterligare ställen där det är viktigt att titta?

    Finns det några vanliga fallgropar när man tittar på en OG 9-3?
    Har någon svar på mina funderingar kring mjukvaror och MV (se mitt förra inlägg)?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Köpråd OG 9-3

    Magnetventilen från en 9000 passar fint om det är T5.

    Mjukvaran i LTT och 185 kan vara samma, men det är inte säkert. Hursomhelst är det ju fort gjort att bånga i mjukvara mappad för 225hk istället. Intercoolern är väl inte optimal i 9-3 LTT/185, men lite över 200hk kan man nog kräma ur utan problem.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Köpråd OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Gizze
    Tack återigen för svaren!
    Är det i bakskärmar och hundben som 9-3 börjar rosta eller finns det några ytterligare ställen där det är viktigt att titta?

    Finns det några vanliga fallgropar när man tittar på en OG 9-3?
    Har någon svar på mina funderingar kring mjukvaror och MV (se mitt förra inlägg)?
    Min 900 hade rostiga framskärmar som fick bytas ut...... Så kolla de också, och kolla efter rost på alla dörrar i underkant och inifrån samt bakluckan.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Köpråd 95:a -99
    Av Knifen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 22:01
  2. Köpråd 9-5, 9-3, 900
    Av Tobias_Saab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 16:35
  3. Köpråd 9-5 2,3/ 3.0 V6
    Av Mange249 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •