Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillbaka?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillbaka?

    Som titeln lyder, kan man bränna startmotorn om inte nyckeln hoppar tillbaka från startläget när man släpper den? Då borde väl startmotorn kugghjul ligga mot motorn och snurra åt helvete för fort till dess att jag vrider tillbaka nyckeln manuellt? Min tändning på min Saab 9-5 har inte hoppat tillbaka den senaste månaden utan jag har varit tvungen att vrida tillbaka den ett snäpp själv. Jag missade att knäppa tillbaka den manuellt i fredags utan körde hundra meter innan jag kom på mig och efter det startar inte bilen längre. Den går att putta igång. Förövrigt bytta jag tändkasett förra veckan och passade på att sättta i nytt batteri.

    Jag bytte batteri själv utan att koppla på sladdar till ett annat under tiden. Någon sa att det var idiotiskt att bryta strömmen och att det kan försöra allt, är det så illa?

    Tacksam för allt hjälp!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Man kan bränna en startmotor om man låter ström ligga på ja. om det är vad som hänt med din vet jag inte. Borde det inte låta fan om den ligger och pressar hela tiden?
    Går det inte plocka av den relativt enkelt och testa den då?

    Sen är det ingen jätte fara att bryta strömen men den behöver ju göra lite adaptioner efter, sen försvinner saker i radion o sid m.m. men det kan man väll leva med.
    Vet att Dr. boost brukar säga att man inte skall göra det i onödan. men för ett batteribyte är det ju inga problem.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Slår man till startmotorn när motorn är igång så låter det ju som fasen när kugghjulet vill pressa sig in men om det redan ligger i läge och snurrar med så kanske inte, jag vet inte ?!?men det är det enda jag kan komma på som kan ha hänt.. om det så att den ligger emot så länge nyckeln är i slutläge så måste det vara det som är galet, det blir nog till att testa en ny motor..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Min fru körde 7km till startmotorn nöp så hela motorn stannade. Men efter bogsering startade den och tillochmed startmotorn funkade. Två dagar senare gjorde hon samma sak igen. Trodde aldrig en startmotor skulle palla för den behandlingen, men det blev bara lite sus i nåt lager.
    Bilen var en mercedes diesel, men det är väl ungefär samma startmotorer i alla europeiska bilar.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Det går inte att missa om startmotorn inte släpper från svänghjulet när motorn startar, det blir ett djäkla oväsen.
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Antar att jag behöver en ny låscylinder också som uppför sig som den ska. varkan jag finna det, har letat runt utan framgång?

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Citat Ursprungligen postat av olas
    Antar att jag behöver en ny låscylinder också som uppför sig som den ska. varkan jag finna det, har letat runt utan framgång?
    Säkerligen på Saab...
    /Johan

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Låscylindern är det säkert inget fel på. Du behöver en kontakt till tändningslåset.
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Säkerligen på Saab...
    /Johan[/quote]

    ofasiken.. Tänkte självklart att det kanske fanns möjlighet att ordna det på annat sätt. Köper jag en begagnad låscylinder så får jag ju en ny nyckeln med omkodning och allt annat som följd antar jag..


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Låscylindern är det säkert inget fel på. Du behöver en kontakt till tändningslåset.
    ok, hur kan den vara den skyldiga till detta, förklara gärna, vill fatta hur allt detta fungerar. När jag tar ut nyckeln så stänger inte stereon av sig heller längre förresten.

    Går det att plocka ut låscylindern och smörja upp den för att få tillbaka funktionen?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    I botten av tändningslåset sitter ett kontaktstycke som innehåller själva brytaren samt returfjädern. Det är fjädern som sagt upp sig.
    Den är av stöldskyddskäl inte helt enkel att få loss. Jag har bytt den på min bil och mittkonsolen måste lossas och vändas på lite så man kommer åt skruvar underifrån. Inte så svårt men ganska tidskrävande. Tog en hel helg. Enklast är om man börjar med att ta ur stolarna ur bilen för bättre åtkomst till mittkonsolen.
    Fredrik J

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Det är den svarta klumpen i änden av tändningslåset på den här bilden. Det här är hela låssystemet inklusive startspärr men kontakten säljs även separat. Jag köpte min kontakt på skroten...

    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21179721
    Fredrik J

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Tack frekdrik, kanonbra hjälp! Verkar vara ett ganska tidskrävande projekt.. Såg i någon annan tråd om hur man kan få upp låskolven smidigt

    "Annars är det rätt så lätt att byta låscylinder, vrid upp ringen runt, mottagaren till immon, var väldigt försiktig med kabelanslutningen till den, och sätt i nyckeln och låt nyckeln stå precis rakt fram medan man samtidigt trycker in en spärr som sitter någonstans klockan fyra fem utan på låshuset, samtidigt som man trycker drar man i nyckeln och så popp kommer cylindern upp så fint. den nya monterar man tillbaka på samma sätt fast utan tryckning på spärren."

    men jag antar att detta inte kan vara en väg in iom att kontakten enligt din beskrivning sitter skruvad underifrån. Finns det någon som helst guide i ämnet att tillgå? Har ingen lust att betala en verkstad den timpengen!

    Om jag köper en kolv med den kontakten på kan jag sedan ta den och flytta över den till min kolv?

    Det kan inte vara frädringsmekanismen i kolven som trilskas?

    Tack för all hjälp!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Fjädringsfunktionen sitter i kontaktstycket.
    Fredrik J

  14. #14

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av olas
    Antar att jag behöver en ny låscylinder också som uppför sig som den ska. varkan jag finna det, har letat runt utan framgång?
    Säkerligen på Saab...
    /Johan
    Inte så säkert, dessvärre...
    Signaturlös

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Byte av kontakt vid tändlåset, mekhjälp önskas! saab 9-5

    Ok, var precis på besiktningen och fick en tvåa på mitt trasiga tändlås. Behöver mao byta returen som beskrivs ovan. Någon som har en bra guide till hur man går till väga?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... d=22058045

    Om jag köper denna så borde jag väl vara i hamn, ska ju bara byta kontakten som är den svarta delen längst ner om jag förstått allt rätt? Var lite roligare pris än att köpa komplett med nyckel..

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Stämmer. Tänk på att det finns två utföranden men jag är osäker på vilka årsmodeller som har vilken.
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    skulle jag vara dig så skulle jag köpa en ny så du vet att den funkar för köper du en från skroten så kan den paja igen http://shop.speedparts.se/sv/prod/bryta ... 90c382f77b

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    11

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Ja, den var ju billigare ny än många alternativ på skroten! Blir nog en ny! Ingen som har tips på hur man gör? Tack för hjälpen!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Kan man bränna startmotorn om nyckeln inte hoppar tillba

    Som jag skrev i min post så behöver du komma åt skruvarna som håller kontakten. Dom skruvas ur underifrån och hela mittkonsolen måste vändas. Enklast blir det om stolarna monteras ur. Ett jävla jobb var det. Vad tar Saabverkstan för jobbet?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Växelspaken hoppar fram o tillbaka när man kör
    Av gregge12 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •