Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med låset 9-3SS

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Problem med låset 9-3SS

    Hej!

    Jag har under en längre tid haft problem med att förardörrens lås inte låst sig/låst upp sig. Ibland har det fungerat och ibland inte... När det inte har fungerat har det hjälpt att låsa/låsa upp manuellt på knappen på insidan. Det har då fungerat klockrent några dagar, sen blir det samma sak igen. Idag fick jag upp info om att förardörren inte är stängd i SID. Låset fungerar nu inte alls på någon dörr. Försöker jag låsa/låsa upp på knappen på insidan av förardörren händer ingenting (går inte att rubba den). Alla andra dörrar fungerar fortfarande. Elhissarna fungerar klockrent på samtliga dörrar.

    Någon som har något tips vart jag ska börja? Det känns ju som att felet sitter i förardörren, men kan det göra att de andra dörrarna inte låser sig? Beror det kanske på att systemet tror att dörren är öppen?

    Tacksam för hjälp.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Hej!

    Om bilen tror förardörren är öppen så förhindras låsning, så det är precis som du säger. Dörrmodulen i förardörren (där fönsterhissarna sitter) rapporterar att förardörren är öppen och då kommer BCM (styrenhet) ignorera Låsbegäran.

    Mest troliga är att låset är trasigt skulle jag säga och i andra hand dörrmodulen. Om du har access till TECH2 så kan du läsa ut signaler ifrån dörrmodulen, kanske även vad insignalen från låset är.

    Annars får man plocka av dörrklädseln. Glöm inte att dörrmodulen måste giftas in i bilen om den byts ut, jag vet att vissa tror att det fungerar lika bra utan, men allt fungerar inte om man inte lägger till den korrekt.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Jag har tyvärr inte tillgång till TECH 2 (annat än genom verkstaden..). Får helt enkelt börja med att plocka ner klädseln och inpektera låset. Med lås menar du då delen som mekaniskt låser dörren på plats?

    För några år sedan hade jag ner allt det här för att byta handtag. Kan ju vara något som jag inte fått dit på rätt sätt efter det eller att jag skadade något....

    Stort tack för hjälpen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    81

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Garanterat låskistan! hade liknande symptom på min!

    MVH Rasmus!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Nu har bytt låskistan till en bättre begagnad. Det fungerar nu bättre men inte klockrent.
    Nu signalerar inte SID att förardörren är öppen och jag kan låsa bilen. Däremot låses aldrig förardörren. Det här hade jag problem med innan allt dog också men då kunde jag ordna det genom att låsa manuellt på knappen några gånger. Nu fungerar det aldrig. När jag sitter i bilen och låser på förardörren kan man höra ett klickande ljud från en elcentralen i skuffen. Något mer händer inte. Jag har för mig att samtliga dörrar ska låsa sig om man gör på det sättet.

    Har jag fått en felande låskista från skroten eller är det något annat som är fel?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Nu har bytt låskistan till en bättre begagnad. Det fungerar nu bättre men inte klockrent.
    Nu signalerar inte SID att förardörren är öppen och jag kan låsa bilen. Däremot låses aldrig förardörren. Det här hade jag problem med innan allt dog också men då kunde jag ordna det genom att låsa manuellt på knappen några gånger. Nu fungerar det aldrig. När jag sitter i bilen och låser på förardörren kan man höra ett klickande ljud från en elcentralen i skuffen. Något mer händer inte. Jag har för mig att samtliga dörrar ska låsa sig om man gör på det sättet.

    Har jag fått en felande låskista från skroten eller är det något annat som är fel?
    Ifrån vilken årsmodell tog du låset? Mitt i MY05 gjordes en ändring och man tog bort en sensor i låset. Om du tog ett sådant lås till din bil så kommer dörrmodulen troligtvis rapportera fel låsstatus och resulterar nog i det du beskriver. Dvs du behöver ett lås ifrån en MY03,MY04 eller halva MY05. EPC kan nog visa VIN-nummer brytpunkt.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Nu har bytt låskistan till en bättre begagnad. Det fungerar nu bättre men inte klockrent.
    Nu signalerar inte SID att förardörren är öppen och jag kan låsa bilen. Däremot låses aldrig förardörren. Det här hade jag problem med innan allt dog också men då kunde jag ordna det genom att låsa manuellt på knappen några gånger. Nu fungerar det aldrig. När jag sitter i bilen och låser på förardörren kan man höra ett klickande ljud från en elcentralen i skuffen. Något mer händer inte. Jag har för mig att samtliga dörrar ska låsa sig om man gör på det sättet.

    Har jag fått en felande låskista från skroten eller är det något annat som är fel?
    Ifrån vilken årsmodell tog du låset? Mitt i MY05 gjordes en ändring och man tog bort en sensor i låset. Om du tog ett sådant lås till din bil så kommer dörrmodulen troligtvis rapportera fel låsstatus och resulterar nog i det du beskriver. Dvs du behöver ett lås ifrån en MY03,MY04 eller halva MY05. EPC kan nog visa VIN-nummer brytpunkt.

    Mvh
    Henrik

    Ok...
    Det "nya" låset är från en -03 med artikelnr 12803473. Nu ser jag att det gamla har 12785538. Vet du skillnaden mellan dessa? Störande att jag inte kollade vilket artikelnr det var på min del innan jag beställde.

    Stort tack för hjälpen iaf.

    Edit:
    Nu har jag undersökt det här lite mer. Det verkar som om endast den första årsmodellen som har artikelnr 12785538. Min är tillverkar okt 02… Är det här en anledning till att inte köpa en tidig 03? Mitt artikelnr finns inte ens i EPC från 03. Inte det nya heller för den delen. Jag blir inte klok på det här.

    Enligt EPC borde artikelnr vara 12802244…
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Problem med låset 9-3SS

    Köpte en låskista med rätt artikelnr och nu fungerar det klockrent.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Kortslutning i larmet/c låset!? :S
    Av Grout. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 01:50
  2. C-LÅSET klickar ibland.
    Av Tob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 14:04
  3. Låset krånglar på min 9-5
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •