Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

  1. #1

    Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Hej. Har köpt en 9-5 Aero -05 automat som jag precis gjort stora 12000mils servicen på saab... Jag bad de kolla upp alla bussningar och de gjorde dom. De har bytt A-armsbussningarna i bakvagnen + krängningshämmarbussning i framvagn. Blev som en ny bil efter A-armsbussningarna i bakvagnen Bilen har inte gått mer än 11100 mil.. märkligt att de blir så slut så fort

    Men ett problem kvarstår och jag vet inte vad det är.

    När man saktar in till en korsning t ex och sedan smyger iväg så känner jag att något rör sig i framvagnen. Det liksom knarrar till i ratt men även pedal. Känns som det knarrar o rör sig i en bussning eller nåt. Kan framkalla samma om jag kör väldigt sakta och ökar och minskar trycket på bromspadalen. Jävligt irriterande

    Vet någon vad de kan ha missat på saab?
    Micke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05



    Testa byta stabilisatorstag (bildne ovan) till en början. Billiga och slits snabbt har jag märkt. Finns på meca, mekonomen, saab, speedparts osv (även kallad för "knarrstag")

    Är det inte det så får du börja felsöka på fjädrarna/dämparna? kan vara lagret eller så kanske fjädern rör sig i skålen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider


    Testa byta stabilisatorstag (bildne ovan) till en början. Billiga och slits snabbt har jag märkt. Finns på meca, mekonomen, saab, speedparts osv (även kallad för "knarrstag")

    Är det inte det så får du börja felsöka på fjädrarna/dämparna? kan vara lagret eller så kanske fjädern rör sig i skålen
    Yes! En till som har samma problem....
    Jag skall lämna bilen på service på fredag, får se om BIVA hittar ngt.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Har bytt de där stagen och ingen skillnad. Åkte in på saab och de hitta inget.... Har på eget bevåg beställt övre lagret till stötdämparen (höger fram) och det främre nedre motorfästet (hela delen med bussning) ska byta bara jag är ledig....

    När bilen hängde på lyften och jag bröt höger hjul inåt och utåt glappade det på höger sida men inte på vänster. I lagret som stötdämparen sitter i uppe. Han sa att det kunde glappa när hjulen hängde... men det glappade inte på vänster sida så jag propsade på att beställa ett sånt. Motorfästet fram under bilen va för jäkla sladdrigt och slog i ändlägena tyckte jag men jag har ju inte någon fräsch att jämföra med Jag beställde ett sånt med så får jag väl se då

    Hör av dig om du lyckas me ditt!!!!

    Lycka till!
    Micke

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Hej

    Jag har köpt in dessa http://www.autokatalogen.se/afw/Bromma/ ... t=19600HPS och skall montera dom snart. Fick rekommendationen här på forumet. Tydligen skall även det axiellalagret i stötdämpartornet kunna vara en bov. Jag går nu på dom förstärkta penelstagen eftersom jag bytt standardvarianten flera gånger.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Problemet hittat! Har fettat om splinsen till styrstången. Märkligt att de inte tipsade om det på saab efter att bytt ut både det ena och det andra!!
    Micke

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Min 9-5 Aero -00 manuell växellåda knakade/kluckade i framvagnen. Jag bytte till powerflex i subframen samt bytte bakre motorfästet. Alla missljud försvann och känslan vid dragläget blev ljusår bättre. klunkandet som kändes i ratt och pedal är helt borta.

  8. #8
    Sugmotor Boztichs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Citat Ursprungligen postat av Andreas75
    Min 9-5 Aero -00 manuell växellåda knakade/kluckade i framvagnen. Jag bytte till powerflex i subframen samt bytte bakre motorfästet. Alla missljud försvann och känslan vid dragläget blev ljusår bättre. klunkandet som kändes i ratt och pedal är helt borta.
    Härligt Andreas och ni andra!! Sitter inne med ungefär samma problem med klonkanden och andra misskänligheter i framvag men som i mitt fall uppenbarar sig mer när jag smygkör och speciellt vid fickparkering. Har dessvärre också samma problem med bakvagnen men det hör väl till när hon snart rullat 20 000 och aldrig är bytt, det är bara att se till att inhandla nya bussningar snarast alltså!?!.. tar det samtidigt som när hon är uppe för byte av fjädringskomponenter.. Tack igen!!
    // Boztich
    9-5 2,3t SC -05

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    97

    Re: Knarr i framvagn 9-5 Aero -05

    Glömde säga att jag även satte i powerflex i momentstaget.

    / Andreas

Liknande ämnen

  1. Knarr i framvagn på 9-3 SS (-03 2.0t)
    Av windman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 12:29
  2. knarr i bakvagnen saab 9-5 aero 00
    Av fritte2010 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 09:14
  3. "Knarr/skrapljud" i framvagn 9-3SS -03..
    Av Matrix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •