Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Parkeringsljus höger fram fungerar ej OG9-5

  1. #1

    Parkeringsljus höger fram fungerar ej OG9-5

    Hej vänner

    Har en SAAB 9-5 MY07 där höger parkeringsljus fram inte fungerar. Jag har provat följande

    1) Shiftat lampa höger/vänster och konstaterat att inget fel på glödlampan
    2) Kollat säkringen som är hel (då samma säkring på höger bakljus och den lyser är detta ytterligare konfirmation på att säkringen är hel)
    3) Demonterat kontakten från lamphuset och kontrollerat samtliga stift med tändningen avslagen men parkeringsljuset på. Fick inte ljus på något stift med min kontrolllampa (Körde därefter samma procedur på vänster kontakt och där tändes min kontrollampa på en röd kabel. )

    Nu är jag således förbryllad och kan inte komma på vad det kan vara. Är det så att det enda som finns kvar är kabelbrott? Eller kanske där den går in i säkringsdosan? Oavsett vilket är det väl komplicerat att åtgärda? Funderar på dra en kabel från vänster lamphus till höger för parkeringsljuset... i alla fall inför besiktningarna :-)

    Tacksam för hjälp/förslag då TRÅKIGT!!! att åka runt sneögd

    //David

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Det du gör är att mäta upp kretsen (kom ihåg att inte mäta över lampkontakter) Då ser du om det går någon ström i kretsen. Är strömmen svag kan du misstänka dålig kontakt vid till exempel jord (eller var som helst annars, ex kontaktanslutningar osv). Ingen ström alls så är det helt enkelt kabelbrott någonstans.

    Mät därefter upp halva kretsen åt gången så du vet vilken sida av kretsen du skall börja felsöka.

    När du väl hittat vilken sida av kretsen som är kass, delar du bara den kretsen på mitten.

    På så vis sparar du massa tid.

  3. #3

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Citat Ursprungligen postat av jockerr
    Det du gör är att mäta upp kretsen (kom ihåg att inte mäta över lampkontakter) Då ser du om det går någon ström i kretsen. Är strömmen svag kan du misstänka dålig kontakt vid till exempel jord (eller var som helst annars, ex kontaktanslutningar osv). Ingen ström alls så är det helt enkelt kabelbrott någonstans.

    Mät därefter upp halva kretsen åt gången så du vet vilken sida av kretsen du skall börja felsöka.

    När du väl hittat vilken sida av kretsen som är kass, delar du bara den kretsen på mitten.

    På så vis sparar du massa tid.


    Hmmmm nu fattar jag inte... Är inte så vass inom el. Skall jag mäta med amperemätare från kontakten till vart? Eller hur menas? (vv skriv lite mer detaljerat så ett blåbär fattar :-))

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Har kikat lite och är inte helt hundra.
    Det verkar dock som bakre parkeringsljuset samt främre (som du sa) går genom samma säkring samt dimmerfunktionen till instrumentpanelen, allt i en kabel.

    Därefter går kabeln till en kontakt eller kabelanslutning av något slag, därefter går en kabel därifrån till ett kabelhus som sedan går fram direkt till parkeringsljuset fram.
    Antar att det är ett helvete att hitta men detta skall finnas under vänster A stolpe, alltså i närheten av säkringsboxen vid ratten.

    Har dock svårt att tänka mig att någon utav dessa kablar skulle ha lossnat eller ha dålig kontakt.
    Misstänker istället kontakten in till lamphuset höger fram.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Citat Ursprungligen postat av dholm76
    Citat Ursprungligen postat av jockerr
    Det du gör är att mäta upp kretsen (kom ihåg att inte mäta över lampkontakter) Då ser du om det går någon ström i kretsen. Är strömmen svag kan du misstänka dålig kontakt vid till exempel jord (eller var som helst annars, ex kontaktanslutningar osv). Ingen ström alls så är det helt enkelt kabelbrott någonstans.

    Mät därefter upp halva kretsen åt gången så du vet vilken sida av kretsen du skall börja felsöka.

    När du väl hittat vilken sida av kretsen som är kass, delar du bara den kretsen på mitten.

    På så vis sparar du massa tid.


    Hmmmm nu fattar jag inte... Är inte så vass inom el. Skall jag mäta med amperemätare från kontakten till vart? Eller hur menas? (vv skriv lite mer detaljerat så ett blåbär fattar :-))
    Ja du använder en multimeter (eller amperemeter som det heter när man mäter ampere), men om du inte är helt bekant med den så kan det bli lite lurigt att ställa in den, du måste sätta kabeln i rätt kontakt också, sen ska du ansluta multimetern till kretsen så att strömmen tvingas igenom. Samtidigt måste du ha motståndet anslutet till kretsen (lampan) för annars drar du säkringen.
    Lite halvlurigt om man inte är helt insatt i ämnet. Finns ju en anledning till att folk pluggar el, just för att lära sig detta, även om just detta är väldigt grundläggande för ellära.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Kan glädja dig med att kabeln du ska leta efter är blå

    Fast din bil kan dock ha aningen mer avancerad teknik och därför fler kablar, så det kan förekomma avvikelser! Utgår från en lite äldre saab 9-5 i min beskrivning.

    Vet inte om jag krånglat till det för dig men du kan ju prova om du ändå inte har någon aning

  7. #7

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    @Jocke: Tack för hjälpen. Får se hur långt jag når. Kabeln var röd på vänster sida så förmodar det oxå gäller höger sida. Jag får se om jag kan få tag på kopplingsschema till just min bil för att se var den delar på sig. Skall börja med kolla vid À-stolpen som du föreslog. Tvivlar på kontakten då provade få kontakt både från stiftets baksida och framsida men totalt mörker... Återkommer med feedback efter lite sökande...

  8. #8

    Re: Hjälp!! 9-5 Parkeringsljus höger fram fungerar ej

    Problem solved!!!
    Fast vet inte vad felet är/var...

    Bytte plats på säkringarna mellan höger å vänster p-ljus å vips så funkade det... Med BÅDA p-ljusen... Hade ur säkringen innan å tillbaka igen å då funkade de inte... Men när bytte så gick det... Skumt men glädjade

Liknande ämnen

  1. 9000 -96 parkeringsljus bara på höger sida (panik besiktning)
    Av PelleJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 20:39
  2. halvljus+parkeringsljus fram 9-3 -08
    Av arsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 22:26
  3. Höger parkeringsljus bak ur funktion igen HJÄLP
    Av Saab_Magnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 00:43
  4. Blinkande parkeringsljus, höger fram
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •