Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Hej, jag har en 9-5 -08. Jag undrar om man kan efrtermontera parkeringssensorer (orginal) på den? Och om ni tror att det är något som man kan göra själv, alternativ vad det skulle kunna kosta på verkstad.
    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Jag har inte heller några sensorer på min 9-3 -08, och när jag funderade på att få det monterat ringde jag till Mechanum och fick då ett pris på ca 8-9000 om jag inte minns helt fel. Ringde även SAAB, men där sa de att det gick inte att eftermontera utan bara gjordes vid fabrikstillverkning. Har inte kollat runt mer, men är fortfarande lite sugen på att få det gjort...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Ja, 9-8000låter aningen saftigt tycker jag. Men har man en gång haft det så saknar med dem. Jag saknar även regnsensorn, men den skall nog gå att vänja sig av med

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    På min og9-3'a sitter det Biltemas p-sensorer (med display) och den gör lika stor nytta för mig som den fabriksmonterade dito som sitter i min ng9-3.
    Jag är positivt förvånad över hur bra Biltemas p-sensor funkar. Köp den och spar resten av pengarna.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    På min og9-3'a sitter det Biltemas p-sensorer (med display) och den gör lika stor nytta för mig som den fabriksmonterade dito som sitter i min ng9-3.
    Jag är positivt förvånad över hur bra Biltemas p-sensor funkar. Köp den och spar resten av pengarna.
    Går det att gömma elektroniken på biltemas sensorer så att man bara hör och "slipper" se? Eller är det opraktiskt att inte kunna kontrollera (av och på, ljudvolym m.m.)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Jag monterade ett sånt billigt kit i frugans förra bil, med display, dock satte jag displayen bak, synligt i backspegeln. Betalade hela 200kr för detta kinesiska kit från ebay.



    När det gäller avstängningen löste jag det genom en hängströmbrytare på matningen till styrenheten, det var ett måste då bilen hade dragkrok. Åtkomligt genom bagageluckan.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av acces
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    På min og9-3'a sitter det Biltemas p-sensorer (med display) och den gör lika stor nytta för mig som den fabriksmonterade dito som sitter i min ng9-3.
    Jag är positivt förvånad över hur bra Biltemas p-sensor funkar. Köp den och spar resten av pengarna.
    Går det att gömma elektroniken på biltemas sensorer så att man bara hör och "slipper" se? Eller är det opraktiskt att inte kunna kontrollera (av och på, ljudvolym m.m.)
    Jag monterade Biltemas kit i min 9-5a och min 9000, kompisen gjorde det på sin S60 (riktigt smidigt på den där det var utmärkt vart i spoilern det skulle borras)

    I alla fall, jag monterade min display dold i bakluckan, så jag hörde endast ljudet. Fungerade perfekt de åren jag hade kvar bilen.

    Jag satte sensorerna i den svarta listen


    Kompisen med s60in lackade dock sina med egenköpt sprayburk och satte i den lackade delen av kjolen, det såg orginalmonterat ut!

    Tog in kablaget genom bakljuset (fotot är tydligen för högt för forumet, så ni får klicka på länken)
    http://i42.tinypic.com/ff5u9e.jpg

    Här ser du displayen ligger ovanför där inredningen slutar.


    Ljudet hördes tydligt och väl fram till förarplats när allt var ihopmonterat igen.


    Vet inte hur det ser ut i en 9-3 eller ens om du har en kombi, men det går helt klart att gömma den. I min 9000 så satte jag den bakom instrumentbrädan, fungerade det med men krävdes lite mer kabeldragning än i 9-5an

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Här kan du se dem lackade på en V70 http://www.jagrullar.se/forum/album_pic.php?pic_id=1347
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Jag monterade ett sånt billigt kit i frugans förra bil, med display, dock satte jag displayen bak, synligt i backspegeln. Betalade hela 200kr för detta kinesiska kit från ebay.
    Det där såg riktigt snyggt ut, vet du om det finns att köpa?

    Vet inte hur det ser ut i en 9-3 eller ens om du har en kombi, men det går helt klart att gömma den. I min 9000 så satte jag den bakom instrumentbrädan, fungerade det med men krävdes lite mer kabeldragning än i 9-5an

    mvh
    Anders
    Jag har en 9-5 bilden är en gammal pärla
    Det får kanske bli biltemas då och en flaska färg.

    Det är alltid trevligt med original, men 8000:- är det helt enkelt inte värt. Jag hade hoppats att det skulle vara lika smidigt som på volvo där det bara är att borra och plugga in.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av acces
    Det är alltid trevligt med original, men 8000:- är det helt enkelt inte värt. Jag hade hoppats att det skulle vara lika smidigt som på volvo där det bara är att borra och plugga in.
    Tycker att du skall ringa och kolla med typ Mechanum och SAAB och få prisuppgift vad de tar till just din bil. Som sagt så har jag en 9-3 där det inte finns några svarta lister eller dyligt i bakpartiet utan de får byta hela "kofångaren", därför det något saftiga priset

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Man byter väl inte hela kofångaren bara för att göra 4 st hål? Det känns som overkill.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Man byter väl inte hela kofångaren bara för att göra 4 st hål? Det känns som overkill.
    Jag trodde också att de bara borrade i den gamla, men tydligen inte... Allt för att tjäna lite extra stålar kanske?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08

    Citat Ursprungligen postat av JiBe
    Citat Ursprungligen postat av acces
    Det är alltid trevligt med original, men 8000:- är det helt enkelt inte värt. Jag hade hoppats att det skulle vara lika smidigt som på volvo där det bara är att borra och plugga in.
    Tycker att du skall ringa och kolla med typ Mechanum och SAAB och få prisuppgift vad de tar till just din bil. Som sagt så har jag en 9-3 där det inte finns några svarta lister eller dyligt i bakpartiet utan de får byta hela "kofångaren", därför det något saftiga priset
    Jepp det var runt 8000:- de ville ha, plus jobb plus lackering m.m. så han sa: "Det brukar landa på 15-20.000:-", vilker är 15-17000:- för dyrt för min smak
    Har dock hittat lite sensorer med kablar på skroten, men vet inte om det går att koppla in...

Liknande ämnen

  1. Samma parkeringsensorer på volvo som saab?
    Av Pepe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 13:45
  2. Finns det bensinvärmare att eftermontera till 2.8t?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 15:01
  3. Eftermontera högtryckssprut till strålkastare, 9-5 -05:a.
    Av Nordenstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 22:12
  4. Eftermontera Mp3-Ljudutgång till 9-5
    Av YamaJan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •