Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: koppla barmätare saab 900 t16

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    koppla barmätare saab 900 t16

    kan man koppla på sig med vacumslangen från orginalmätaren till extra barmätare eller man måste dra ut en slang till till motorn för att få så exakt värde som möjligt?

    sen undrar jag om dumpen är sönder hur påverkar detta laddet,körningen?
    kan blåsa,suga i vacumslangen till dumpen utan något motstånd,samt att bilen gick ojämt typ som på 3 cylindrar vid start för att sen komma igång som den ska efter typ 5 sek felet försvann när jag pluggat slangen.
    nu återstår 1 problem när man ligger segdrar den på lite laddtryck sen golvar upp den ca 1,2 bar går den som om den går in i varvstoppet för tidigt kan det ha med dumpen att göra eller det är för lite bränsle?
    bilen har nya kablar rotor fördelare stift ngk bcp 7es tror jag det var

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    kan man koppla på sig med vacumslangen från orginalmätaren till extra barmätare eller man måste dra ut en slang till till motorn för att få så exakt värde som möjligt?

    sen undrar jag om dumpen är sönder hur påverkar detta laddet,körningen?
    kan blåsa,suga i vacumslangen till dumpen utan något motstånd,samt att bilen gick ojämt typ som på 3 cylindrar vid start för att sen komma igång som den ska efter typ 5 sek felet försvann när jag pluggat slangen.
    nu återstår 1 problem när man ligger segdrar den på lite laddtryck sen golvar upp den ca 1,2 bar går den som om den går in i varvstoppet för tidigt kan det ha med dumpen att göra eller det är för lite bränsle?
    bilen har nya kablar rotor fördelare stift ngk bcp 7es tror jag det var
    Ja du kan koppla in dig från samma slang som går till originalmätaren för laddtryck.

    Jag tycker det låter som att bilen spikar och apc reglerar ner laddet, alternativt har du inte justerat tryckvakten och den stryper då bränslet på så höga laddtryck.
    Vad är gjort med bilen? har du soppachip?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Din avlastningsventil är trasig. Bara att byta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    kan man koppla på sig med vacumslangen från orginalmätaren till extra barmätare eller man måste dra ut en slang till till motorn för att få så exakt värde som möjligt?

    sen undrar jag om dumpen är sönder hur påverkar detta laddet,körningen?
    kan blåsa,suga i vacumslangen till dumpen utan något motstånd,samt att bilen gick ojämt typ som på 3 cylindrar vid start för att sen komma igång som den ska efter typ 5 sek felet försvann när jag pluggat slangen.
    nu återstår 1 problem när man ligger segdrar den på lite laddtryck sen golvar upp den ca 1,2 bar går den som om den går in i varvstoppet för tidigt kan det ha med dumpen att göra eller det är för lite bränsle?
    bilen har nya kablar rotor fördelare stift ngk bcp 7es tror jag det var
    Ja du kan koppla in dig från samma slang som går till originalmätaren för laddtryck.

    Jag tycker det låter som att bilen spikar och apc reglerar ner laddet, alternativt har du inte justerat tryckvakten och den stryper då bränslet på så höga laddtryck.
    Vad är gjort med bilen? har du soppachip?
    apc saknas då bilen är ihopbyggd av olika saabadelar
    det som finns är mek sprut andra spridare ingen aning va det är för några alltså ingen databox.
    trycket är uppskruvat på turbon o någon extragrej som ska ge tillskottsbensin.
    verkar inte spika och den laddade bra mycket mer innan o då fanns ej detta problem.
    provat ändra tändningen något utan märkbar skillnad

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Ah var det denna bil kenny eller vad han hette på trollspeed hade innan? I vilket fall tycke rjag det låter risky med 1,2 bars överladd utan övervakning.

    Men som tidigare skrivits - börja med att byta dumpen och se hur det funkar sen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Ah var det denna bil kenny eller vad han hette på trollspeed hade innan? I vilket fall tycke rjag det låter risky med 1,2 bars överladd utan övervakning.

    Men som tidigare skrivits - börja med att byta dumpen och se hur det funkar sen.
    japp just den bilen tycker bara att förra ägaren ladda så in i bomben att man ej hann reagera innan nålen löpt hela röda ut.
    skruvade wg typ 10 varv innan den kom ner på 1,2 så då borde detta va hyffsat säkert? har ju knacksensor den bör väl styra ner tändningen eller jag tänker fel?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    kan man ta dumpen från vilken saab som? någon som e bättre än andra?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Ja knacksensorns uppgift är att upptäcka knackningar/spikningar och reglera ner laddet.. men hur det funkar utan APC (som annars reglerar ner) det vet jag inte.. :/

    Är ju helt klart en intressant motor det där, hade gärna vetat vad för hårdvara som sitter i

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    ja du bor ju nära tänkte den skulle visas upp i hög utanför lödde någon tisdag så om du brukar vara där så finns chansen o kolla lite närmare på grejorna då.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av Lindh
    Ja knacksensorns uppgift är att upptäcka knackningar/spikningar och reglera ner laddet.. men hur det funkar utan APC (som annars reglerar ner) det vet jag inte.. :/

    Är ju helt klart en intressant motor det där, hade gärna vetat vad för hårdvara som sitter i
    är väl så att kncksensorn bara ställer om tändningen för att hindra spikningar.
    dom gamla 8ventilarna hade ju ej heller apc innan 1984 om jag minns rätt

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 005
    Medlem#
    5849

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    är väl så att kncksensorn bara ställer om tändningen för att hindra spikningar.
    dom gamla 8ventilarna hade ju ej heller apc innan 1984 om jag minns rätt
    Du tänker nog på EZK, det systemet använder en knacksensor som referens för att justera tändning under höglast, introducerades i samband med b202 (16V)...

    En T8 utan APC=ingen knacksensor....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    är väl så att kncksensorn bara ställer om tändningen för att hindra spikningar.
    dom gamla 8ventilarna hade ju ej heller apc innan 1984 om jag minns rätt
    Du tänker nog på EZK, det systemet använder en knacksensor som referens för att justera tändning under höglast, introducerades i samband med b202 (16V)...

    En T8 utan APC=ingen knacksensor....

    MVH
    så kan det nog vara..
    Oavsett så var jag ute o pilla idag igen o gjorde en upptäckt ,fattades en vacumslang till den här extra bensinkrumeluren.
    nu verkar den ladda friskt igen utan några avbrott undrar var den gamla slangen blivit av o suttit?


    Men ska ändå byta dumpen o undrar om jag kan ta en från 9-5-9-3 eller det går bra med en öppen? har ju ingen lmm.
    har hört bla när man köper eftermarknadsdumpar ska dom ställas o lite klipp klistra sånt vill jag ej ha den ska fungera direkt

  13. #13
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 005
    Medlem#
    5849

    Re: koppla barmätare saab 900 t16

    Citat Ursprungligen postat av andreas1
    har ju ingen lmm.
    Eehhhrhm....?

    Hade du inte mekaniskt sprut (K-jetronic)?

    =Öppen avlastnningsventil-förbud...



    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. bra barmätare?
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 12:46
  2. Vilken Barmätare?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 21:31
  3. Montera barmätare 9-5
    Av Bacon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •