Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Lägger ett inlägg, som jag inte gjort på lääääänge.

    Saken är den att vi gjorde ett lite impulsköp av hus - så jag har tänkt byta till en bil som är billigare i inköp. Kör V70II idag, men det känns inte som man får så mkt roligt i den klassen, ska jag köpa billigare vill jag iaf ha nåt kul!

    Har tittat på 2,0T 210hk kombi samt Aero 2,8T - skiljer det mkt i drift på dessa? tänker då på service och förbrukning... bägge lär ju dra en del så gissar att det inte är så stor skillnad i sammanhanget.

    Någon service som är snordyr eller hur ser det ut? Vad ska man akta sig för/se upp med på modellen? Har koll på facelift, men det är inget som är prioriterat...
    Vill ha en driftsäker bil som är lite kul... Annat alternativ är A4 avant, men jag upplever den som mindre - även kollat på skoda octavia RS även om det bär emot, upplever den som lite större i bagaget - någon som kan verifiera?`

    Tips och råd mottages tacksamt! Ska försöka hitta nån som inte är sänkt och inte rullar på för stora hjul.

    (jag har provat sökfunktionen men kommer inte så långt....)
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Hej. Min erfarenhet begränsar sig till en steg1, 1,8t och nuvarande 2,8t.

    Fick jag välja fritt idag (bland SAAB) hade jag valt en 2,8t till fast med xwd.
    För ett år sedan när jag pendlade hade jag valt en mindre motor, dvs 2,0T. Då var inte bensinkontot roligt med v6, minst 3 dl extra per mil jämfört med st1 1,8t.
    Hur man vrider och vänder på det så drar 2,8 mer än 2,0T. För enkelhetens skull är det så utifrån officiella siffror. I verkligheten kan vi diskutera till dödagar....
    Jag har inte kört mer än en eller ett par tankar på under litern, då vid långresor. Vanligtvis ligger jag mellan 1,1-1,2 som bäst, upp till 1,6 när vädret är som sämst eller jag har som roligast... Men jag har hört att det finns de med något bättre förbrukning. Jag kanske har ett taskigt ex.

    Jag uppskattar karaktären i V6, och nu när det är "rea" på Hirschtrim så går det ju att få ännu bättre karaktär på godkänd väg.

    En 2,0T med st 1 lär ju inte heller vara tråkig.

    Se till att få prova och köp den som känns bäst för dig. V6 drar mer soppa, har två extra tändstift, annars vet inte jag att driftskostnaderna skiljer.
    Gjorde nyss huvud+mellanservice, gick på 5-6000 (bytte belägg och skiftade däck och svarvade skiva oxå). Skiljer mer mellan verkstäderna än mellan motorerna verkar det som.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Tack för svar... Ja 2,0T kanske är ett bättre köp. Lite blandade frågor.
    Skiljer hårdvara mellan 175hk och 210hk? tänkte om man skulle köpa ett steg 1, kanske ger samma?
    Rea på Hirsch? Utveckla? Körde Nordic innan de kursade för många år sen, har även haft Maptun - mkt nöjd med båda.
    Pilotpaket - vad innebär det?
    Xenonljus är det standard på nån modell med nåt paket eller dylikt?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Hej,

    Som du ser i min signatur har jag ägt två st. 2.0T och att jag idag kör en Aero 2.8T XWD -2010. Personligen tycker jag inte det går att jämföra då Aero 2.8T XWD är helt överlägsen Så satsa på en 2.8T XWD.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Tror jag säkert men XWD faller utanför budget och OM den inte skulle göra det skulle jag i ärlighetens namn köpa nåt annat för degen.

    De andra ser jag som prisvärda dock - de är ju billigare än Skoda Octavia RS.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Med reservation för att jag fattat fel på vägen...

    Skillnad mellan 175 och 210 ja! Osäker exakt vad som skiljer. Har för kolvar, men...

    Hirsch rabatterar trim till bilar MY2007 och äldre, vilket innebär drygt 9000 spänn + mont+regbesiktning. Då får man ju ett trim som man kan stå för alla dagar i veckan etc.

    Hade ett tredjepartstrim på förra, inget att klaga på där heller.

    Paketen är jag dålig på. Tror det är xenon, minnesstol, elspeglar och lite sånt i pilot, men jag har inte full koll...

    (som sagt, 2,8 med xwd på önskelistan... blir nästa..9-4x )
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Tror jag säkert men XWD faller utanför budget och OM den inte skulle göra det skulle jag i ärlighetens namn köpa nåt annat för degen.

    De andra ser jag som prisvärda dock - de är ju billigare än Skoda Octavia RS.
    Ja alla har ju olika ekonomi och smak.
    2.0T är en trevlig och pigg bil. Hoppas du hittar en.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    332

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    När jag köpte min 2.0T funderade jag inte ens på en 2.8T (har inte ens provkört den tyvärr). Möjligen lite fördomsfullt. Men förutom högre förbrukning lär skatt, försäkring och service vara en del dyrare. Och dessutom väger 2.8 (speciellt med XWD) mer vilket äter upp en del av effektövertaget och påverkar vägegenskaperna. Så tänkte jag :-)

    Jag är nöjd med förbrukningen på min 2.0T med automat. Motorledskörning med en hel del köer i Sthlm landar på strax över litern, klart under 1,1. Och på landsväg och motorväg har jag vid lugn körning kommit ner till runt 0,7 med dubbdäck och ganska mycket packning.

    Prestandamässigt är det ju ingen raket men jag tycker att den duger i de flesta situationer. Ett steg 1 från Hirsch kommer förmodligen att åka i snart och det lär ju förbättra läget ;-)

    Det som skiljer mellan 2.0t och 2.0T kan säkert någon annan bättre. Men vad jag förstått ska det vara en annan turbo, vassare kammar och större bromsar i 2.0T.
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    2,0t med 175hk, biopower, är en sådan dyrare i drift än en 210hk? E85 bilar tenderar ju att behöva mer service... att köra på E85 känns ju sen länge inte som nån vidare affär, kan lika väl tanka bensin, däremot är ju utbudet större på biopower och man får ju lite nyare bil för samma pengar ofta...

    Bättre köp? går ju stressa upp lite lagom de med förstår jag.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  10. #10

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    2,0t ger 200hk med etanol. 1,8t ger 175hk. Jag vet inget om 210hk motorn men hur som helst är det billigare att köra på etanol än bensin med rådande bränslepriser. Och bensinpriset kommer garanterat fortsätta öka.

    Det känns bra att köra på ett bränsle som inte håller på att ta slut
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Känns som att 1,8t och 2,0t är same same men med annorlunda programvaror - steg 1 verkar ge samma effekt eller är jag ute och cyklar?

    Får väl försöka komma iväg och provköra... Är ju iofs inga problem att E85 konvertera med enkla medel - är dock inte så impad av det bränslet längre... det drar ju en del mer, kräver extra service, tveksamt om det blir så mkt förtjänst, men det är ju en annan diskussion
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Känns som att 1,8t och 2,0t är same same men med annorlunda programvaror

    Visst är det så. Det saknas väl "laddtrycksmätare" på 1.8t också, har jag för mig. Men det är ju en mindre detalj. Annars samma.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13

    Re: 9-3 kombi 2,0T / Aero 2,8T

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Känns som att 1,8t och 2,0t är same same men med annorlunda programvaror

    Visst är det så. Det saknas väl "laddtrycksmätare" på 1.8t också, har jag för mig. Men det är ju en mindre detalj. Annars samma.
    Det finns olika växellådor också. 2.0 har 6 växlar. Jag har tydligen ventilerade bromsskivor också, vet inte om det hänger ihop med motorn eller vector-paketet...
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  2. Byta 9-5 Aero aut kombi -02 mot Aero aut sedan -03? Värt?
    Av The Duke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 12:18
  3. Aero kombi/Sport kombi
    Av Treo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 17:39
  4. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26
  5. 9-5 Aero -01 kombi vs. 9-5 2,0t -02 St3 kombi
    Av Fral i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 12:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •