Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Nya Saab 9-5 polisbil

  1. #1

    Nya Saab 9-5 polisbil

    Någon mer än jag som tycker om den nya snutbilen?

    http://www.youtube.com/watch?v=mbxKxgHd ... r_embedded

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil



    Det var dock INTE gratis, 50.000 Euro "bara" för poliskonverteringen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe


    Det var dock INTE gratis, 50.000 Euro "bara" för poliskonverteringen.
    15000 säger han väl?!?!?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe


    Det var dock INTE gratis, 50.000 Euro "bara" för poliskonverteringen.
    15000 säger han väl?!?!?
    Då blev det nästan billigt i jämförelse!
    Hans engelska var ju inte helt perfekt så det var lite svårt att höra.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Antagligen lite högre kostnad att anpassa 9-5an än civil 9-3an då han säger att det tagit färre timmar att anpassa den! Men det var ingen summa jag hörde!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Jag tycker det låter som han säger 15 000 euro. 50 000 är het orimligt. Ryktesvägen har jag hört att rikspolisstyrelsen är ruggit nöjda med nya 9-5 och att de har fått ett bra pris på den. Jag hoppas den kommer bli en riktig XC70-dödare!

    Nu är det bara att vänta på att kombin kommer för att ha 9-5 sedan som polisbil funkar inte i Sverige.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 630

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Nyfiken, varför funkar inte sedan som polisbil i sverige?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Nyfiken, varför funkar inte sedan som polisbil i sverige?
    Jag blev också lite nyfiken på varför polisen inte kan köra 9-5 sedan.
    Man körde ju og9-5 sedan.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Klart man kan ha sedan. Kombi krävs ju bara för hundbilar.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Klart man kan ha sedan. Kombi krävs ju bara för hundbilar.
    Nja, så är det inte...

    Så här ligger det till. I en svensk målad polisbil är det överfullt med all tänkbar utrustning. Anledningen till det är att poliser i yttre tjänst ska kunna jobba med alla möjliga och omöjliga uppdrag. Ena stunden är man på en trafikolycka på E4 och behöver lämplig utrustning för det, andra stunden är man på ett villa inbrott och behöver utrustning för det, tredje stunden ska man ingripa mot en farlig person och behöver... ja ni fattar.

    Det hade kunnat sett annorlunda ut om vi t.ex. hade haft olika poliskårer, som i Italien. Då hade polisen kunnat variera sin fordonspark från fiat punto till Toyota Landcruiser. Men som det är nu behöver vi stora kombibilar och enligt vissa även 4-hjulsdrift. Därav har XC70 kraftigt gått om SAAB 9-5 og i antal (varierar dock från län till län).

    Detta ska det dock bli ändring på snarast anser jag.

    Den polis 9-5 som finns på ANA i filmen är jag övertygad om bara är en testbänk/reklampelare. Men visst fan är den läcker!
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Så här ligger det till. I en svensk målad polisbil är det överfullt med all tänkbar utrustning. Anledningen till det är att poliser i yttre tjänst ska kunna jobba med alla möjliga och omöjliga uppdrag. Ena stunden är man på en trafikolycka på E4 och behöver lämplig utrustning för det, andra stunden är man på ett villa inbrott och behöver utrustning för det, tredje stunden ska man ingripa mot en farlig person och behöver... ja ni fattar.
    Det ligger även till så att og9-5 sedan hade ett större bagage än 9-5 kombi som för all del har en större lucka. Vet inte hur det ligger till med ng9-5 men kombin är ingen storlastare precis...

    Antagligen påverkas polisen av samma mekanismer som får svensson och tro att man måste ha en kombi.
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Så här ligger det till. I en svensk målad polisbil är det överfullt med all tänkbar utrustning. Anledningen till det är att poliser i yttre tjänst ska kunna jobba med alla möjliga och omöjliga uppdrag. Ena stunden är man på en trafikolycka på E4 och behöver lämplig utrustning för det, andra stunden är man på ett villa inbrott och behöver utrustning för det, tredje stunden ska man ingripa mot en farlig person och behöver... ja ni fattar.
    Det ligger även till så att og9-5 sedan hade ett större bagage än 9-5 kombi som för all del har en större lucka. Vet inte hur det ligger till med ng9-5 men kombin är ingen storlastare precis...

    Antagligen påverkas polisen av samma mekanismer som får svensson och tro att man måste ha en kombi.
    Hmmm....nu förstår jag inte riktigt hur du menar när du skriver att og9-5 sedan har större bagage än 9-5 kombi? Menar du ng9-5 kombi då eller vad?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Hmmm....nu förstår jag inte riktigt hur du menar när du skriver att og9-5 sedan har större bagage än 9-5 kombi? Menar du ng9-5 kombi då eller vad?
    Jag menar skillnaden mellan og9-5 sedan och og9-5 kombi. Det skiljer nästan 100VDA liter. 416liter i kombin mot 500 i sedanen. Bagaget i sedanen är större än man tror. Jag körde under en period runt med två barnvagnar i mitt.
    Men som sagt har kombin en större lucka vilket är praktiskt om större grejor ska med inne i bilen.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Hmmm....nu förstår jag inte riktigt hur du menar när du skriver att og9-5 sedan har större bagage än 9-5 kombi? Menar du ng9-5 kombi då eller vad?
    Jag menar skillnaden mellan og9-5 sedan och og9-5 kombi. Det skiljer nästan 100VDA liter. 416liter i kombin mot 500 i sedanen. Bagaget i sedanen är större än man tror. Jag körde under en period runt med två barnvagnar i mitt.
    Men som sagt har kombin en större lucka vilket är praktiskt om större grejor ska med inne i bilen.
    Jo om man bara räknar utrymmet under insynsskyddet på kombin så stämmer det att sedanen är större. Räknar man hela utrymmet upp till tak så är naturligtvis kombins totala utrymme större. Nya 9-5:an i sedan har 513 liters bagagevolym och kombin har jag inte sett någon siffra på ännu men den är säkert mindre under insynsskyddet.

    /Claes

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Helt riktigt. Kombin är mindre än vad man tror och det beror till stor del på att golvet är högre.
    Fredrik J

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    86

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Hur som helst, 9-5 SC är mer praktiskt för polisen. Det blir mer bil för pengarna och det är viktigt när budgeten är stram.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Jag menar skillnaden mellan og9-5 sedan och og9-5 kombi. Det skiljer nästan 100VDA liter. 416liter i kombin mot 500 i sedanen. Bagaget i sedanen är större än man tror. Jag körde under en period runt med två barnvagnar i mitt.
    Men som sagt har kombin en större lucka vilket är praktiskt om större grejor ska med inne i bilen.
    Jo om man bara räknar utrymmet under insynsskyddet på kombin så stämmer det att sedanen är större. Räknar man hela utrymmet upp till tak så är naturligtvis kombins totala utrymme större. Nya 9-5:an i sedan har 513 liters bagagevolym och kombin har jag inte sett någon siffra på ännu men den är säkert mindre under insynsskyddet.

    /Claes
    Hej! och en annan aspekt är vad jag erfarit att insteget i baksätet för buset under ingripande är lite bättre än på sedanen pga taklinjen är väl mer högre än på sedan el så var d iaf på Og 9-5 sedan Vs Combin samt jag tycker personligen att 9-5 combi är mkt snyggare, stilrenare på alla de vis jämfört med motsvarande sedan oavsett om det är en SAAB el Volvo Men som sagt en högst personlig åsikt i just detta
    Falcone får man vara nyfiken att fråga om de bilar du "Hört ryktesvägen " om dessa till nu levererade nya 9-5 var xwd???? hoppas har sj inte vart i kontakt med min kontakt på polisen i Västernorrland så att jag kunnat få lite inside info om det är på g något!
    Vet att de var på g 9-3 xwd dit men har efter det inte hört ngt mer ang det! och kanske få stilla nyfikenheten om det då blir uteslutnade xwd oavsett om d blir 9-3 el 9-5
    Får kanske leta upp honom igen....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    60

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av donFalcone
    Jag tycker det låter som han säger 15 000 euro. 50 000 är het orimligt. Ryktesvägen har jag hört att rikspolisstyrelsen är ruggit nöjda med nya 9-5 och att de har fått ett bra pris på den. Jag hoppas den kommer bli en riktig XC70-dödare!
    Jag tror inte att XC70 kommer att falla i popularitet då den är både högre och 4x4. Den är en väldigt trevlig bil att ha när man behöver parkera i snövallar och annat krafs som finns i vägkanter. Tar sig även lättare upp på trottoarer

  19. #19

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Tycker det mesta talar för sedanen:

    snabbare
    snålare
    tystare (sannolikt)
    ...och snyggare

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Nya Saab 9-5 polisbil

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Citat Ursprungligen postat av Robertsson

    Jo om man bara räknar utrymmet under insynsskyddet på kombin så stämmer det att sedanen är större. Räknar man hela utrymmet upp till tak så är naturligtvis kombins totala utrymme större. Nya 9-5:an i sedan har 513 liters bagagevolym och kombin har jag inte sett någon siffra på ännu men den är säkert mindre under insynsskyddet.

    /Claes
    Hej! och en annan aspekt är vad jag erfarit att insteget i baksätet för buset under ingripande är lite bättre än på sedanen pga taklinjen är väl mer högre än på sedan el så var d iaf på Og 9-5 sedan Vs Combin samt jag tycker personligen att 9-5 combi är mkt snyggare, stilrenare på alla de vis jämfört med motsvarande sedan oavsett om det är en SAAB el Volvo Men som sagt en högst personlig åsikt i just detta
    Falcone får man vara nyfiken att fråga om de bilar du "Hört ryktesvägen " om dessa till nu levererade nya 9-5 var xwd???? hoppas har sj inte vart i kontakt med min kontakt på polisen i Västernorrland så att jag kunnat få lite inside info om det är på g något!
    Vet att de var på g 9-3 xwd dit men har efter det inte hört ngt mer ang det! och kanske få stilla nyfikenheten om det då blir uteslutnade xwd oavsett om d blir 9-3 el 9-5
    Får kanske leta upp honom igen....

    Bakdörren är samma på kombin som på sedanen så det är ingen skillnad på insteget, men takhöjden i baksätet är bättre på kombin.

    /Claes

Liknande ämnen

  1. 9-5 -00 fd polisbil
    Av SeppD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 20:05
  2. Nya Generationens polisbil.
    Av Myggan i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 21:53
  3. Såg en konstig polisbil i går ?
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:53
  4. Ny polisbil
    Av 900R i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •