Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Färgnyanser på bakluckor från samma period

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Färgnyanser på bakluckor från samma period

    Hej

    För drygt tio dagar sedan hade jag världens dummaste olycka i gör-det-själv hallen: Jag skulle hissa upp bilen för att byta olja och de hade nyligen flyttat hissen (tills jag siste hade bytt oljan i alla fall) Dessvärre hade de flyttat knappen till hissen till väggen där det var väldigt svårt att se bakdelen av bilen. Jag fokuserade på motorhuven när jag hissade upp bilen (för att där var det nära balken innan de flyttade hissen) och glömte totalt att kolla bakdelen: Bakluckan som jag glömde öppet tog emot balken och ihopklämdes.

    Bilen är en 9000 från 1995 i ljus gul (färgkod 227), fin skick har gått 17300 mil. Helförsäkrad med 5000kr i självrisk. Jag hittade en baklucka från en annan 9000 från 1996 i samma färg som hade gått 16000 mil enligt bildesbasen.se. Imorgon ska plåtverkstaden montera bakkluckan och jag kommer att bestämma om jag är nöjd med den som den är eller om den ska omlackeras. Om det blir omlackering ska försäkringsbolaget stå för kostnaden över 5000kr.

    Jag skulle egentligen vilja skippa omlackering för att behålla originella lacken, men är lite rädd för nyanser i färg. Min fråga är: Vad är det bästa sättet att se om den (nya) bakluckan passar resten av bilen? Är det några tips an kan få så att man vet vad man ska göra för att se om det är exakt samma färg? Är färgskillnader mer synliga under solen t.ex? Eller ska man vaxa/polera båda plåtdelarna och jämföra? Flera tips?

    Brukar Saabs färger från samma period överensstämma med varandra? Jag vet att senare 9000 hade mycket bra lackkvalitet.

    Tack på förhand.


    http://img813.imageshack.us/i/bild018p.jpg/

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Färgnyanser på bakluckor från samma period

    Nyansskillnader i metalliclack syns bäst en molnig dag eller om man står i skuggan av en stor byggnad, t.ex.

Liknande ämnen

  1. är det samma vevaxelgivare på 2.0 som 2.3 från -92?
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 12:55
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 15:27
  3. Byta från 215 55 16 däckdimension på samma fälg?
    Av badboll i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 17:16
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 00:39
  5. slutväxel i 2,0T och 2,0i samma? båda från 9000-89
    Av turbo_joel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •