Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

    Jag ska ha i en skalstol i en 9-3 SS sero -03 och båge.
    Men det är ju airbag i orginalstolen, Hur fixar jag smidigast så att det ej sätts ngn felkod av att jag plockar bort stolen. Jag vill ju att övriga kuddar fortfarande skall fungera och vill inte ha ngn varningslampa som skriker på mig.

    Det enklaste vore om man helt enkelt kunde brygga med ett motstånd någonstans?

    Förslag mottages .

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

    Jag vet inte säkert, men är ganska övertygad om att det blir svårt att hitta någon "fullösning" som håller varningslampan släckt. En SAAB-verkstad kanske kan fixa det på "rätt" sätt med Tech-2? Jag skulle nog börja med att kolla upp den möjligheten.

    Lycka till!

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

    Du sätter ett för ändamålet avsett motstånd i kontaktstycket till airbagen. Brukar nästan alltid vara 2 ohm, men kolla om du inte kan köpa ett motstånd av rätt sort från saabhandlaren.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959

    Re: Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

    Det går att programera bort,men det är en lite för permanent lösning.
    Det skulle funka om jag kan lösa programeringen själv. Jag har en ELM 327 och en Hi / Low speed CAN kabel men ingen mjukvara som funkar till någon av dom just nu.
    Jag vill kunna montera tillbaka orginalstolen utan för mycke krångel, kommer troligen bara stoppa i skalstolen när det ä dax för banträff.

    En lösning som några volvokillar gjorde var att dom skaffade sig en extra airbag, smällde den och kopplade in den smälda airbagen o la under stolen.

    Teoretiskt så borde det gå med ett motstånd om man vet över vilka trådar man skall göra byglingen.

    Problemet är att blir väl en felkod satt så sitter den kvar även om man kopplar i orginalstolen och jag har inte hört talas om ngn som lyckats släcka srs felkoder med tex en ELM.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Brygga bort Airbagvarning? vid byte av stol. Hur göra?

    Ett motstånd motsvarande det man sätter istället för passagerarbagen fram borde fungera. Systemet mäter resistans för kontroll. Airbagkabeln har bara två kablar så fel kan det knappast bli.
    Tycker det känns otroligt att en blåst airbag skulle tillfredställa airbagsystemet men jag vet inte säkert.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Hur få bort plast på stol ng900?
    Av pitejohan i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 01:02
  2. Airbagvarning i 9-3 ss
    Av Vector03 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 02:57
  3. ta bort stol 9000 hur?
    Av Turboström i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •