Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

  1. #1

    "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Hej allihopa, detta blir min första tråd på forumet så va snälla mot mig

    Jag har sökt runt lite här på forumet angående mitt problem; bilen är svårstartad när den är kall, svårstartad är egentligen att ta i, men den går (i mina öron) störande många varv på startmotorn. Men när den väl är igång så går den som ett skott

    Vad jag fick fram på forumet var att andra haft liknande problem när det gäller kallstart och att det kan vara en tempgivare som är dålig...dessutom är det så att tempvisaren i instrumentbrädan på bilen visar ganska lågt, även om bilen är varm . Är tempvisaren kopplad till denna "omtalade" tempgivare vid insuget?
    och i så fall, är denna tempgivare anknuten till kallstartfunktionen?

    mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Vevaxelgivaren brukar väl vara boven i dramat när det gäller svårstartade bilar
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  3. #3

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Vevaxelgivaren brukar väl vara boven i dramat när det gäller svårstartade bilar
    Okej, även om det bara gäller vid kallstart? Man tycker ju att det borde ha med temperaturen att göra eftersom den startar lätt när den är varm.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Citat Ursprungligen postat av mxjonte
    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Vevaxelgivaren brukar väl vara boven i dramat när det gäller svårstartade bilar
    Okej, även om det bara gäller vid kallstart? Man tycker ju att det borde ha med temperaturen att göra eftersom den startar lätt när den är varm.

    Det kan ju såklart vara fler saker men just vevaxelgivaren är något som jag tycker dyker upp ofta när man läser på detta forum

    Men kolla di kassetten och soppapumpen m.m. Antar att du har bytt tändstift?
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  5. #5

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Citat Ursprungligen postat av mxjonte

    Okej, även om det bara gäller vid kallstart? Man tycker ju att det borde ha med temperaturen att göra eftersom den startar lätt när den är varm.

    Det kan ju såklart vara fler saker men just vevaxelgivaren är något som jag tycker dyker upp ofta när man läser på detta forum

    Men kolla di kassetten och soppapumpen m.m. Antar att du har bytt tändstift?
    jo det kan väl vara många orsaker, som du säger. Men problemet med tempvisaren kvarstår ju i vilket fall . ja, dom är bytta

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Citat Ursprungligen postat av mxjonte
    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84


    Det kan ju såklart vara fler saker men just vevaxelgivaren är något som jag tycker dyker upp ofta när man läser på detta forum

    Men kolla di kassetten och soppapumpen m.m. Antar att du har bytt tändstift?
    jo det kan väl vara många orsaker, som du säger. Men problemet med tempvisaren kvarstår ju i vilket fall . ja, dom är bytta

    Fel på tempvisaren är väl standard på 9000 vad jag har förstått och detta ska inte påverka starten på bilen, har detta fel på min 9000 också att den visar för låg temp och den har alltid startat.


    Den tempgivaren till insuget är en annan givare som går till styrdonet, kan vara värt att kolla upp den
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Om den går ryckfritt och med fin tomgång omedelbart efter start även med kall motor, då kan du nog glömma tempgivaren. Och på en 94 är det inte samma som till instrumentet, det blev senare (95?), samtidigt som termokontakten i kylaren försvann.

    Jag tror det är dåligt bränsletryck, min blev likadan när jag bytte bränslefilter till ett piratfilter, men om man inte vrider direkt från noll till start utan pausar ett par sekunder så bygger bränslepumpen upp trycket, och sedan tuffar den igång ganska omgående.

    Kan ju fortfarande vara tempgivaren, i så fall den på insuget.

  8. #8

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Okej, tack för hjälpen bränslepumpen går alltså igång när man vrider på tändningen? utan att startmotorn gått?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    Ja, under vissa förutsättningar. Motorstyrenheten har koll på hur länge det var sedan motorn var igång senast, och om det är mer än ett visst antal minuter sedan, eller hur det var, så startar den pumpen redan när man vrider på tändningen.

  10. #10

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    provade att ha den på tändning en stund och det funkade kanon man hörde pumpen jobba, men också ett missljud... tror det kom från bränslepumpen så jag får kolla upp det mer ingåående imorgon (y)

    Angående tempvisaren, vad ska man byta för att få den att lägga sig i mitten på skalan?

  11. #11

    Re: "Svårstartad" saab 9000 aero -94

    hittade beskrivning till tempvisaren här på forumet

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 "Aero" 2.3, 225hk, 1998, 22000 mil, originalturbo.
    Av dboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 18:43
  2. saab 9000 "Aero" 98 Tappat turbotryck!?
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 11:06
  3. Startspärr med dubbla spärrar! "Saab aero 9000"
    Av Kecke 46 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 11:43
  4. Saab 9000 aero 2.3T -96 rycker och "puffar"
    Av Turboaspen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •