Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    I februari blev jag med SAAB för första gången. Blev en 9-3 -08 1.8t biopower. När jag väl kommit hem med bilen upptäckte jag att den var väldigt svårstartad. Startmotorn fick gå ibland upp till 10 sekunder innnan den hostade till i ytterligare 1-2 sekunder och efter det gick som den skulle. Fick tipset av SAAB att tanka bensin för att få bort gojset som etanolen lämnar efter sig i motorn, men när det inte blev någon förbättring efter ett par tankar lämnade jag in den på verkstad. Där byttes det spridare och annat jox på grund av att den körts för mycket på etanol av förre ägaren och motorn blivit igenkleggad. Fick rådet när jag hämtade bilen igen att köra var 5-6:e tank på bensin för att slippa detta problem igen. Började köra på E85 men redan efter tredje tanken började jag märka av tendenserna till att den inte var lika lättstartad igen. Det tar i och för sig inga 8-10 sek för den att starta, men typ 2-3 innan den startar och går jäkligt dåligt de 1-2 sek innan den går normalt igen. Tankade med bensin igen men har nu snart kört 4 tankar och märker ingen förbättring alls. Är motorn varm startar den på ett kick, men så fort motorn svalnat har jag dessa startproblem. Blir väl till att lämna in den igen, men är min bil extra känslig mot E85, eller har verkstaden gjort ett dåligt jobb? Kanske bytte de aldrig spridarna som de sa, utan bara putsade till de lite granna? För är det en biopower skall den väl för fanken klara av att köra på spriten? Eller är JET:s E85 som jag har kört på, något ihopkok av gammal beslagtagen sprit från tullen?

    Skulle fan köpt en diesel...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Vad är servicestatus, är det bytt tändstift, bränslefilter etc nyligt?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Måste säga att jag inte har stenkoll, mer än att det precis hade gjorts en 4500 milaservice innan jag köpte bilen. Sedan vad som ingår och vad som gjorts då är oklart för mig.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    om mna följer service programet så bytes tändstifft var 3000mil. bränslefilter finns inte utan en sil som man gör rent rutn 20 000mil och den sitter i tanken.

    prova att göra ren spridarna med bensin efter det kan du prova att byta bensin station för att se om det gör någon skillnad.

    personligen tankar jag bara etanol på sommaren kör ca 5000mil per år har fått göra renspridarna en gång så här långt. tankar ca 30 liter etanol varje dag som det är nu

  5. #5

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    etanolen gör att bilen beter sig på detta vis att när bilen är kall så är den svår startad jag har haft samma problem tog 5 tanker m bensin o en flaska stp innan min blev normal igen
    fick rådet av min mek att inte tanka etanol då denna gör att motorn blir jävligt varm o sen kläggar igen kanaler o spridare och även packningar tar stryk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Har ett liknande bekymmer med min 9-3 ss vector -08 biopower. Dock inte lika allvarligt dom TS verkar det som.
    Min tar någon extra sekund på sig att starta kall. Sedan går motorn lite småryckigt tills den når arbetstemperatur. Efter motorn blivit varm känns bilen precis som den ska. Inga ryck eller svårstartad.
    Bilen har gått strax över 9000mil och är föredetta leasingbil. Misstänker starkt att den enbart gått på E85 av tidigare ägare.
    Kör jag på BF95 går den alltid som en klocka, oavsett kallstart eller annat.
    Inväntar bara lite extra slantar, sen byts spridarna, och ett steg1+ från maptun.
    Hoppas det hjälper.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    prova att göra ren spridarna med bensin efter det kan du prova att byta bensin station för att se om det gör någon skillnad.
    Jag är ingen mekarkille så det där med att försöka göra det själv är inget som jag vågar mig på. Dessutom så har jag fortfarande begagnatgaranti kvar på bilen så det blir till att lämna in den.

    Det jag tycker är konstigt är att spridarna byttes när jag hade inne bilen förra gången, och att de redan i så fall satts igen av klegg. Kanske är det mer som behöver bytas ut för att få den riktig igen. Sen blir det väl till att hålla sig till bensin...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Har ett liknande bekymmer med min 9-3 ss vector -08 biopower. Dock inte lika allvarligt dom TS verkar det som.
    Min tar någon extra sekund på sig att starta kall. Sedan går motorn lite småryckigt tills den når arbetstemperatur. Efter motorn blivit varm känns bilen precis som den ska. Inga ryck eller svårstartad.
    Bilen har gått strax över 9000mil och är föredetta leasingbil. Misstänker starkt att den enbart gått på E85 av tidigare ägare.
    Kör jag på BF95 går den alltid som en klocka, oavsett kallstart eller annat.
    Inväntar bara lite extra slantar, sen byts spridarna, och ett steg1+ från maptun.
    Hoppas det hjälper.
    Jag har liknande symptom på min 9-3 2.0t -10 som har gått knappt 1200 mil varav vinterkörning om 500 mil var på enbart BF98.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    det är inga som helst problem med att köra på E85 om man tankar ofta har man bilen ståendes (alltså att man kanske bara tankar 1-2 gånger i månaden) så kan det bildas en del bakterier i tanken om det finns vatten i botten vilket det kan göra om man har tankat på en tapp som har läck i sina tankar (vilket inte är helt ovanligt) samt om bilen står så finns det säkreligen plaser och gummi som kan lösas upp

    min bil går enbart på E85 och jag har inga problem kör iofs med en lite special bladning i mellan takningarna för säkerhets skull...


    om det är någon gång man skall tanka etanol så är det på vinter enligt mig då det är E75 fast priset är nästan det samma. men det är bara min åsikt...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Citat Ursprungligen postat av jonny1974
    etanolen gör att bilen beter sig på detta vis att när bilen är kall så är den svår startad jag har haft samma problem tog 5 tanker m bensin o en flaska stp innan min blev normal igen
    fick rådet av min mek att inte tanka etanol då denna gör att motorn blir jävligt varm o sen kläggar igen kanaler o spridare och även packningar tar stryk
    Skum mek...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    Behöver lyfta tråden lite, för nu går min 9-3 -08 riktigt sunkigt på E85.
    Vid kallstarter (om man nu kan kalla det för kallstart när det är 20 grader ute) så får jag låta startmotorn gå i upp mot 10s innan motorn hostandes vaknar till liv. Ibland får man slå av tändningen lite snabbt och prova igen.
    När jag väl får igång bilen kan jag inte köra iväg direkt. Den stendör om jag inte varvar ur den ordentligt när jag ska iväg.
    När jag kört några hundra meter går den precis som den ska.
    Något jag märkt är att när jag väl får igång motorn ligger varvtalet på ca 1500 varv/m.
    Låter jag bilen puttra på tomgång i ca 30s så går varvtalet ner ganska snabbt, till ca 700-800 varv/m. När varvtalet går ner kan jag smyga iväg nästan helt bekymmerslöst.
    Min orolighet är just att den tar så lång tid på sig att starta, samt att den faktiskt stendött vid några tillfällen när man rullar in på parkering med kopplingen nedtryckt.
    Har provat med att tanka bensin. Körde 3st tankar bf98, och skvätte i lite injection cleaner.
    När jag sedan tankade E85 igen gick det bra första tanken, sedan återkom symptomen nästan direkt.
    Har för en dryg månad sedan monterat ett steg3 och där ingick nya spridare, så det kan jag iaf utesluta.
    Tacksam för tips från er som eventuellt löst problemet hos verkstad eller liknande.
    Mvh/Christoffer
    Have you ever seen horses pushing?!!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: 9-3 -08 biopower som inte tål E85?

    i samband med uppgradering till 630 spridare och tillhörande program så blev min 9-3 sc 08 bio ocxå väldigt svårstartad samt att den går ryckigt dom första 100m


    allt är helt och rent hade ner och kolla och det finsn ingen skit någonstans. men om jag vrider på tädningen och av 2-3 gånger så hoppar den igång direkt..... funderar på om min btr läcker och att det är därför den är svår startad. (trycker sjunker medans bilen står en längre stund 8-13 timmar) problemt visar sig aldrig om det går mindre än 8 timmar........


    det som är konstigt är att det hände vid uppgraderingen men det kan ju vara en till fällighet oxå

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:27
  2. Saab 9-5 06 2,0t Biopower som inte startar
    Av bohlin_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 23:51
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,3t Biopower -01
    Av johansoderstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 17:30
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 19:10
  5. Finns inte Biopower med automatlåda
    Av DB i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •