Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sten i bromsarna på ng9-3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Sten i bromsarna på ng9-3?

    Jag kör en 9-3 SC från 2010 och under vintern har det fastnat otroligt mycket sten i höger bromsskiva. Eller, det låter i alla fall som att det har kommit in en sten i bromsskivan. Med tidigare bilar har det fastnar ett par stenar om året men med den här ha det gnisslat och skrapat ett par gånger i veckan. Ett tag var det nästan dagligen.

    Utöver skrapande och gnisslandet brukar det vara en hel del plingande ljud och det har jag lyckats identifera som att det är bromsskölden som låter.

    Fast den senaste veckan gick det ett steg längre; då skrapade det så våldsamt så att jag var tvungen att slå på varningsblinkers och stanna på motorvägen. Jag kände hur det hög i ratten och hur bilen "tvekade" när jag accelererade upp på motorvägen. Efter att ha undersökt bromsarna provade jag att sakta ta mig framåt och då slutade det och jag kunde åka hem. Lite senare på dagen återkom oljudet men lite backande och trixande blev vi av med oljudet. Jag kan inte se några skrapmärken på utsidan av bromsskivan så jag antar att eventuella repor sitter på insidan.

    Jag har haft bilen inne förrut för det här problemet men verkstaden har inte kunnat hitta något. Nu ska bilen in för första service (vilket är ett oljebyte) om en vecka så jag tänkte be dom titta på det igen.

    Varför blir det så här tror ni?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Sten i bromsarna?

    Jag har kollat lite med verkstaden och enligt dom är det tydligen de större bromsarna till 9-3 som ställer till det. Konstruktionen på bromsskölden verkar vara problemet då den kan släppa in sten.

    Och orsaken till allt skrapande i vinter verkar vara den stora mängd stenkross som lagts ut på vägar och parkeringar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Träslövsläge
    Inlägg
    52

    Re: Sten i bromsarna?

    Hade samma problem med skrapande på min i vintras.. men nästan bara när jag svängde i låga farter ( typ parkeringar). inte lite pinsamt, när man kommer i sin för övrigt fina Aero, och den låter som om den ska gå i tusen bitar!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Sten i bromsarna?

    Citat Ursprungligen postat av Tony1232
    [...] men nästan bara när jag svängde i låga farter ( typ parkeringar). inte lite pinsamt, när man kommer i sin för övrigt fina Aero, och den låter som om den ska gå i tusen bitar!
    Exakt samma som för mig...

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Sten i bromsarna?

    Aldrig haft problemet själv men vet de som när det hamnat grus innanför skölden helt enkelt backat några meter med gott resultat. Då har det handlat om enstaka stenar och inte hela grustag..
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: Sten i bromsarna?

    Har haft precis samma på min -06 SC Aero. Vore fint om man kunde göra någon fix för att minska problemet. Känns som att det händer främst vid en specifik kombination, typ sväng i låg fart.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Sten i bromsarna?

    Nu har bilen varit på verkstaden för första service och de fick samtidigt titta på bromsen. Tydligen hade bromsskölden fått sig en smäll och de rättade till den så med lite tur ska det inte vara lite mycket skrap och gnissel hädanefter.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Jag har detta problem rätt återkommande på min 9-3. Jag har inte tittat undertill, är det ett lätt jobb att ta ner bromssköld eller krävs demontering av ytterligare detaljer?
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

Liknande ämnen

  1. 9-3:an bara sten dog
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 13:45
  2. Problem med sten "i" bromsarna.
    Av Acadian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 15:05
  3. Körde på en sten
    Av Mizider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 18:24
  4. Sköt en sten i bakluckan på min 9-5:a :-(
    Av T-PWR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-06-18, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •