Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Låter illa vid kall motor OG9-5 B2x5

  1. #1

    Låter illa vid kall motor OG9-5 B2x5

    Saab 9-5 2,3t 2004

    Bilen ger ifrån sig ett kvittrande, högpitchat "kugghjulsljud" vid start med kall motor.
    Det som nyligen bytts är:
    Multiribrem och spännrulle
    Vattenpump
    Servoolja
    Motorolja
    Oljefilter

    När den är kall så låter den riktigt illa, Det låter precis som en servopump som kaviterar men det verkar inte vara den för ljudet ändras inte av att man rör på ratten.
    Ljudet har varit en stund och började en tid efter vattenpumpbytet. Den är inköpt på ad-bildelar.
    Har kollat kedjespännaren och den var ute ca 10-12mm så inget fel där heller.
    När motorn fått lite mer värme så låter den när man ger den lite gas.
    När motorn är helt varm så låter den inte nånting.
    Kan det vara oljepumpen? Det är väl en kugghjulspump som servopumpen? och borde väl låta likvärdigt.
    Tar inte lång tid att få upp tryck men jag har funderat på om silen till oljepumpen kan ha satt igen sig av ex. "sludge" och gör att pumpen får svårt att suga när oljan är kall och tjock.
    Har tittat igenom 30sidor med forum-ämnen och kollat igenom minst lika många trådar.

    Någon som råkat ut för nåt liknande?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Skulle vilja påstå att min 9-5a låter precis likadant som du beskriver! Det uppstod också en viss tid efter byte av bland annat vattenpump! Det låter värst med kall motor men låter även när motorn är varm om man gasar lite (min blir aldrig helt tyst dock, inte ens vid helt varmkörd motor). Har försökt lyssna mig till vad det kan vara men hittar inte exakt vart det kommer ifrån. Klart är iaf att det låter från remsidan av motorn.

    Jag gav mig på att byta spännrullen men det hjälpte inte. Passade även på att känna på alla andra hjul och de kändes ok! Hittade efter ett tids sökande på forumet att det kunde vara nivån på servooljan som var låg men jag tittade och den låg rätt (bytte den dock inte). Oljesilen är nyligen rengjord på min bil... oljepumpdreven är dock inte bytta men ska inte vara något fel på dem dem om verkstaden gjort sitt jobb (det bör dem ha lagt märke till isf vid kamkedjebyte och rengöring av oljetråg tycker jag?)

    Vore extremt bra om någon kunde lösa detta åt oss? Självklart återkommer jag om jag lyckas få bort ljudet på min bil...
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Hej.

    För att utesluta vattenpump och multirem kan man frilägga remmen ett kort ögonblick
    på tomgång. Brukar räcka att bryta i remspänneren nån sekund för att höra om missljudet försvinner.

    mvh
    loca

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Hakade loss remmen och fick ljud även då, inte exakt lika men så snarlikt att det förmodligen var samma ljud, ska prova att bryta på spännaren när jag kommer hem.
    Att det är vattenpumpen känns mest logiskt då den är nyligen bytt.
    Men ändå inte då den är sprillans ny.
    Det är ju liksom när den är riktigt kall och har stått en natt och så låter den inte nåt när motorn väl fått temperatur.
    Fick ett missljud när jag bytte rem på en annan bil jag hade men det lät inte rikigt lika och det var en annan konstruktion. på pump också.

  5. #5

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Kan nån svara på om oljepump är en vanlig källa till problem hos saab?
    Visst sitter backventilen till oljan i oljefiltret även på denna bil?
    Har läst en tråd där dom hade problem med kvittrande ljud och då var det oljefiltret.
    Jag hade samma ljud både före och efter byte av olja + filter så det verkar inte vara det som är problemet.
    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Hej,
    Jag har också detta problem med missljud från remsidan med kall motor. låter som ett högfrekvent gnisslande remljud. Vid varm motor är den tyst. Det enda som nyligen är bytt är hydralslangen mellan servopump och kylslinga (bytt mot en revoverad med ny slang). Tycker att ljudet snarast verkar komma framifrån, från området vid servopumpen.

    Är det ingen som råkat ut för samma sak och löst problemet?
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Kan servopumpen skrika pga dålig/gammal olja eller är det bara vid för låg oljenivå?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Kan det ha något att göra med packboxen i servopumpen? Många 9-3 verkar ha haft problem med att motorolja som läcker in i servooljan. Min är dock en 9-5 och jag har inte sett att oljenivån tenderar att öka. Däremot ligger den konstant något över max sedan jag fyllde på i samband med byte av tryckslangen, men bara lite för hög nivå kan väl inte skada?
    Vad är symptomen på läckade packbox förutom oljefärgen? Kan det visa sig som gnissel vid kall motor?
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  9. #9

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor.

    Problemet löst!
    Satsade på att det var sugsilen som satt igen sig iom att felet verkar yttra sig vid kall olja.
    Kollade även termostaten till oljekylaren samtidigt men den funkade.
    Tog ner tråget och lossade silen och fick mina farhågor besvarade.
    Silen var nästan helt igentäppt av koks, sot, järnfilspån och annat äckel. bara några mm ute i periferin som oljan kunde passera igenom.
    Fick hacka loss det värsta med en mejsel och badade av den i aceton och bearbetade silen med stålborste till jag fick bort allt ordentligt. Gjorde samma sak med tråget som hade rejält med avlagringar. Tog sin lilla tid!

    Kollade upp i motorn men tyckte det såg rätt bra ut faktiskt. Inget på vev eller blockväggar vad det såg ut som.
    Torkade allt torrt, på med packningslim på tråget och skruvade upp det med moment och korsdragning.
    Återmonterade allt och fyllde olja, startade och höll tummarna.
    JÄÄÄÄklar vad tyst den var! Även nu när den är varm så är det en rejäl skillnad i motorljud.

    Man ville ju inte riva tråget först men det var rätt enkelt visade det sig. Allt jag bytt under tiden skulle ju ändå bytas eller var bra om det byttes så felsökningen har inte kostat så mycket.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor. *FIXAT*

    Beror detta på vevhusventiltionen eller? Tänkte mest på att den blev ju uppgraderad på my04
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  11. #11

    Re: Saab 9-5 2,3t 2004 låter illa vid kall motor. *FIXAT*

    Jag tror inte det.
    Tror snarare det har att göra med att det är en förhållandevis effektstark svenssonbil med turbo som dessutom gått långt.

    Gemene man bryr sig väldigt sällan om att kyla turbon efter att ha kört med husvagn eller tungt släp eller åkt fort. De flesta slår bara av bilen och då bränns oljan i den heta turbon.

    Vid nästa uppstart så kanske den koksade oljan eller sotet lossnar och fölker med och fastnar i silen.

    Min teori.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motor går illa OG9-3
    Av Limstift i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 19:56
  2. Kylfläkt går på vid tomgång även vid kall motor OG9-3 B2x5
    Av EmTee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •