Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: HJÄLP! Installation av LH-box och APC-box.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28

    HJÄLP! Installation av LH-box och APC-box.

    Hej.
    Har bytt motor från en förgasar motor till en T16 -85. Den nya motorn sitter alltså på plats. Det som är krångligt är elsystemet.

    Jag behöver hjälp! Jag har ett elschema och de två boxarna (LH och APC) och kontakterna som hör dem till, men att sedan få över detta till verkligheten är som att försöka lära sig kinesiska. Jag vet att det är flera som konverterat till T16 i en 99:a så det borde finnas några som kan det här.

    Jag är glad för alla råd men jag är tvungen att kunna starta motorn om tre veckor på grund av att hela projektet är ett skolarbete. Så om någon vill och har tid att komma till Ludvika och hjälpa mig är jag villig att betala en slant.
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Är det ingen som kan hjälpa mig med bilder på en t16 motor där man kan se hur sladdar och slangar är inkopplade? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Om någon känner sig villig att hjälpa mig på plats i Ludvika vore jag extremt tacksam, givetvis får ni ersättning..

    Mvh Eric
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Tjena, får ni inte ihop det??

    Du får förklara bättre vad problemet är.....Ni tog inga kort eller märkte upp före ni rev respektive bil??

    Ska ni byta all instrumentering också till 900 eller ska ni sy ihop 99:ans instrument med 900 motorn??

    Hoppas ni rivit motorstyrningens kablage komplett så ni inte klippt och grejat...???

    Skulle kunna ta ett varv förbi hos er, bor ca. 15 mil från er, men vill då veta lite mer i detalj vad som är problemet!

    MVH Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Ok så här är det... Vi har tagit APC- och LH-boxen från 900 t16, vi försökte följa sladdarna hela vägen men det visade sig vara så krångligt (eftersom de gick under både stolar,mattor och instrumentbräda innan de kom fram till säkringsbox/motor) så vi klippte kablarna från LH-boxen och APC boxen..

    Läget nu är att vi har en kabelärva från T16-motorn, en kabelhärva från originalbilen samt utgående sladdar från APC- och LH-box.. Vi har matchat ihop sladdar efter färg men det blir några sladdar över. Vi har elschema men är inte så bra på att tyda det (fast gymnasieutbilningen har elinriktning )...

    Skulle vara väldigt tacksam utifall någon ville hjälpa mig.

    Mvh Eric
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Ska ni byta all instrumentering också till 900 eller ska ni sy ihop 99:ans instrument med 900 motorn??MVH Andreas
    Man behöver inte blanda in instrumenteringen alls när man kopplar in kablaget till motorstyrningen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Ska ni byta all instrumentering också till 900 eller ska ni sy ihop 99:ans instrument med 900 motorn??MVH Andreas
    Man behöver inte blanda in instrumenteringen alls när man kopplar in kablaget till motorstyrningen.
    Har jag aldrig sagt heller, men blir däremot mycket mer jobb ifall att....

    Ja, kan ju säga på en gång att börja klippa kablarna var det dumaste ni gjort hittils, dels ur monteringssynpunkt och dels ur felkälla- vid senare tillfälle.

    Börja med att ta tag i kabelstammen som ligger/låg över motorn, där har ni mer eller mindre hela härvan till bränsleinsprutningen, tempgivare, tomgångsmotor, spridare etc. (om intersse finns så ligger även lite AC kablage med där)

    Bör lämpligtvis hållas okluven då jag tror all kablage behövs, dock till fördel vore att klyva den utan att dra isär den och följa upp tåtarna från varje komponent/kontakt och märka upp de i den klippta änden så att man vet att allt är med.....

    Samma sak gäller med APC, dess kablage får man enklast lös genom att följa upp bakifrån, d.v.s från knacksensor, magnetventil och tryckgivare mot boxen.
    Denna vill vid senare tillfälle även ha en tändningssignal som kan dras från säkringsboxens diagnosuttag alternativt direkt från tändförstärkaren.

    Om det nu är så att ni även klippt av kontakterna till de olika komponenterna i inspr. och APC skulle jag nog råda er att dra iväg till en skrot och riva ett nytt kablage på "rätt" sätt om tidsfristen är tight.....

    Bara att sätta sig in i kopplingschemat ännu bättre och bita ihop.

    MVH Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Har nu i efterhand förstått att en bils elsystem är mycket mer komplext än vad det ser ut att vara. Jag håller med om att klippa kablarna var inte den bästa lösningen men det var så att kablarna gick inte att följa hela vägen från APC till motor utan att riva HELA bilen.. Vi trodde då att det skulle vara enklare att klippa och skarva...

    Problemet vi har nu är att få tillbaks alla sladdar där de ska sitta. Eftersom detta är mitt första bilbygge så vet jag inte vart knacksensorn sitter eller hur den ser ut. Min bästa gissning har varit att den sitter under insuget, mellan startmotor och generator. Samma sak med magnetventilen, hur ser den ut, vart sitter den?

    I alla fall, efter att vi tagit kabelstammen från motorn och matchat ihop efter färg med LH/APC-box blir de några kablar över. Dels från LH/APC-boxarna men också från kabelstammen.

    SKulle vara ovärderligt om du kunde hjälpa oss. Du verkar ha mycket mer koll på det här än vad vi har i alla fall.

    MVH Eric
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Johan-99T16 wrote:
    flaset wrote:
    Ska ni byta all instrumentering också till 900 eller ska ni sy ihop 99:ans instrument med 900 motorn??MVH Andreas


    Man behöver inte blanda in instrumenteringen alls när man kopplar in kablaget till motorstyrningen.
    Det beror ju på vilken version av LH det är, men man behöver ju ioförsig inte blanda in instrumentet heller om man inte vill, ska ju funka ändå.

    Vilken årsmodell kommer APC:n och LH ifrån?

    Lyckas ni bara återställa det som ni klipt sönder så är det inte så svårt att koppla in det.

    Har ni klipt den skärmade kabeln till knacksensorn också?
    Knacksensorn sitter där ni beskrev det, magnetventlen sitter på ett fäste på kylarbalken.
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Det beror ju på vilken version av LH det är, men man behöver ju ioförsig inte blanda in instrumentet heller om man inte vill, ska ju funka ändå.

    Vilken årsmodell kommer APC:n och LH ifrån?

    Lyckas ni bara återställa det som ni klipt sönder så är det inte så svårt att koppla in det.

    Har ni klipt den skärmade kabeln till knacksensorn också?
    Knacksensorn sitter där ni beskrev det, magnetventlen sitter på ett fäste på kylarbalken.
    APC:n och LH:n är från -85. LH 2,2.

    Vi har klippt den skärmade kabeln, men vi har båda ändar så det bör inte vara något problem.

    Aj då. Då följde säkert magnetventilen med till skroten. Någon som har en bild på en magnetventil?

    Vi har försökt att återställa det som vi klippt sönder men det blir som sagt några kablar över..

    Tack för hjälpen.. Det uppskattas verkligen..
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Det beror ju på vilken version av LH det är, men man behöver ju ioförsig inte blanda in instrumentet heller om man inte vill, ska ju funka ändå.

    Vilken årsmodell kommer APC:n och LH ifrån?

    Lyckas ni bara återställa det som ni klipt sönder så är det inte så svårt att koppla in det.

    Har ni klipt den skärmade kabeln till knacksensorn också?
    Knacksensorn sitter där ni beskrev det, magnetventlen sitter på ett fäste på kylarbalken.
    APC:n och LH:n är från -85. LH 2,2.

    Vi har klippt den skärmade kabeln, men vi har båda ändar så det bör inte vara något problem.

    Aj då. Då följde säkert magnetventilen med till skroten. Någon som har en bild på en magnetventil?

    Vi har försökt att återställa det som vi klippt sönder men det blir som sagt några kablar över..

    Tack för hjälpen.. Det uppskattas verkligen..
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saab 99 GT-R
    Det beror ju på vilken version av LH det är, men man behöver ju ioförsig inte blanda in instrumentet heller om man inte vill, ska ju funka ändå.

    Vilken årsmodell kommer APC:n och LH ifrån?

    Lyckas ni bara återställa det som ni klipt sönder så är det inte så svårt att koppla in det.

    Har ni klipt den skärmade kabeln till knacksensorn också?
    Knacksensorn sitter där ni beskrev det, magnetventlen sitter på ett fäste på kylarbalken.
    APC:n och LH:n är från -85. LH 2,2.

    Vi har klippt den skärmade kabeln, men vi har båda ändar så det bör inte vara något problem.

    Aj då. Då följde säkert magnetventilen med till skroten. Någon som har en bild på en magnetventil?

    Vi har försökt att återställa det som vi klippt sönder men det blir som sagt några kablar över..

    Tack för hjälpen.. Det uppskattas verkligen..
    [/quote]


    Hur går det?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Vi var på skroten igåt och där hittade vi en hel växelspak, vilket betyder att vi kan få i backen vilket betyder att vi kan vrida på nyckeln. Då kan vi mäta vart det finns signaler när nyckeln är i tredje läget (normalt läge under körning), eftersom vi måste koppla in den till APC-boxen.

    Det går alltså lite bättre, eller vi har kommit förbi ett hinder, men vi behöver nog hjälp. Ska arbeta lite med det där imorgon, jag kan komma med en bättre rapport då.
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  13. #13
    Hej!

    I APC tråden i FAQ finns info om vilka kablar som är kopplade till vilken givare: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=37112

    Sedan finns det massor av info, bilder och annat godis på:
    http://popeye.rty.nu
    och på:
    http://www.900aero.com/ (engelska)
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Får ni ihop de pojka?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    28
    Tjenare

    Vi har inte lyckats få ihop det under helgen. Vårat projekt "måste" vara klart innan nästa onsdag, är du intresserad att ge oss en hjälpande hand för en tusenlapp?

    MVh
    Eric
    http://www.insanetech.tk
    Eric Danils o Fredrik Wibling

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849
    Oops... missade detta inlägg

    Hur har det gått?

    Är det kört eller? (IG)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    vart sitter denna?

    tändningssignal som kan dras från säkringsboxens diagnosuttag alternativt direkt från tändförstärkaren.

Liknande ämnen

  1. Promlem med dimljusinstallation NG900
    Av lajvnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 16:13
  2. hjälp med installation av kabeldragning...
    Av zoore i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 19:13
  3. Hjälp med installation av Turbomätare!?
    Av lillkrull i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •