Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    10

    Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5

    Gäller 9-5, 99:a.
    Motortempen har under en tid kommit upp nästan till det RÖDA
    på tempmätaren.
    Direkt på morgonen kan den stanna på normal och stanna där när jag åker till jobbet men
    idag när jag körde samma sträcka så gick den upp till det röda när jag svängde in
    på garageuppfarten.
    Jag har inte gjort något med bilen förutom bytt vevaxellägesgivare men det ska väl inte
    vara orsaken?
    Kan det vara termostaten och/eller tempgivaren??

    Leo
    SAAB 9-5 2,3 T med steg 1 från BSR

  2. #2

    Re: Onormalt hög motortemp 9-5, 99:a

    Mest troligt att termostaten har hängt sig / inte öppnar. Byt den, det kostar väldigt lite pengar och är inte svårt.

    Kan även vara att kylfläkten inte fungerar som den ska, men det brukar visa sig först vid kökörning.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Onormalt hög motortemp 9-5, 99:a

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Kan även vara att kylfläkten inte fungerar som den ska, men det brukar visa sig först vid kökörning.

    Hej!

    Vad brukar vara fel på kylfläkten när den inte fungerar som det skall ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Onormalt hög motortemp 9-5, 99:a

    Jag hade en gång ett problem med en trasig givare i klimatanläggningen som visade sig så att kylfläktarna inte startade.
    Fredrik J

  5. #5

    Re: Onormalt hög motortemp 9-5, 99:a

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Kan även vara att kylfläkten inte fungerar som den ska, men det brukar visa sig först vid kökörning.

    Hej!

    Vad brukar vara fel på kylfläkten när den inte fungerar som det skall ?

    Mvh

    Det absolut vanligaste rent generellt måste väl vara att termogivaren till fläkten har lagt ner verksamheten. Vet inte hur det styrs på 9-5:an faktiskt, om det ens finns någon sådan. Annars har jag varit med om allt från kass fläkt, till kabelbrott till kass säkring .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64
    Jag har liknande problem med en 9-5 2005.
    Tempmätaren rör sig upp till klockan 10-11.
    Termostat bytt (idag) mot vanlig 89 graders, ingen skillnad.
    Även noterat att kylfläkten inte startar trots att tempgivaren är så pass högt (då borde den väl startat) samt att jag inte har någon visning av yttertemperaturen ( men det påverkar väl inte?)

    Min tanke är att byta vattentemperaturgivaren som nästa steg är det rimligt eller borde jag kolla något annat först?

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jo, yttertemperaturen er ett av flere elementer som styrer viftene, så kanskje er et første steg å se på hvor den er blitt av

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Yttertempgivaren kan vara oxiderad, ta loss och sätt tillbaks den i kontakten några ggr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64
    Det var kabelbrottt på ledningarna till utetempgivaren, efter att de lagades så fungerar yttertemperaturen, däremot går bilen fortfarande varm på samma vis som innan.
    Vilken temp på vattnet är det när mätaren ligger klockan 9?
    Tänker att vattentempgivaren är nästa grej på byteslistan?

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    vattentempgivaren är billig och relativt lättbytt, men vad bytte du till för termostat ? ..Det förekommer att nonametermostater är dåliga redan ur kartong.

    Det satt väl motorad original i bilarna afaik, och det är det orio sålt som original.


    Just ja, om man byter termostat gör man förstås ren jordkabeln och anslutningspunkten som sitter på termostathuset också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Gizze Visa inlägg
    Det var kabelbrottt på ledningarna till utetempgivaren, efter att de lagades så fungerar yttertemperaturen, däremot går bilen fortfarande varm på samma vis som innan.
    Vilken temp på vattnet är det när mätaren ligger klockan 9?
    Tänker att vattentempgivaren är nästa grej på byteslistan?
    Om du har en elm obd-adapter och torque kan du se temperaturen i telefonen. Du kan också titta på felmeddelanden från motorstyr och titta på lambdasonder och en del annat motorrelaterat.

    Kl 9 på motortempgivaren är ungefär 85 grader skulle jag tro, men om jag kommer ihåg rätt är mätaren justerbar med tech2.

    En 9-5a jag har visar kl 9 med en 83graders termostat. Open sid säger 83 grader. Termostaten innan jag bytte var det någe knas med och då visade den mindre än kl 9.

    Den V40 T4 jag hade en gång i tiden hade tempmätare i grader i displayen under hastighetsmätaren.. vid köerna in mot city vid Haga Norra brukade den visa 108 grader
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Gizze Visa inlägg
    Det var kabelbrottt på ledningarna till utetempgivaren, efter att de lagades så fungerar yttertemperaturen, däremot går bilen fortfarande varm på samma vis som innan.
    Vilken temp på vattnet är det när mätaren ligger klockan 9?
    Tänker att vattentempgivaren är nästa grej på byteslistan?
    Temperatur med viseren i horisontal posisjon: Coolant temperature – 9-5 2007 | SAAB Workshop Information System Online (saabwisonline.com)

    Mer informasjon om temperatur vs. visning: Adjusting the Temperature Gauge – 9-5 2007 | SAAB Workshop Information System Online (saabwisonline.com)

    Viftekontroll: Radiator fans, 4-cyl. – 9-5 2007 | SAAB Workshop Information System Online (saabwisonline.com)

    Kontrollér at vifte(ne) starter når viseren går ut av horisontal posisjon (altså v/100oC); gjør den/de ikke det er vanntemperaturgiveren én kandidat.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    64
    Tack för alla svar!

    Nu är även tempgivaren bytt, det förändrade dock inte problembilden alls, så jag blev lite nedslagen.
    Termostaten är original, jordning rengjord.

    Tog därför och kopplade in Tech2 (smart att gör det först nu...) och körde i 90 cirka tre mil (19 grader varmt) och kyltempen ligger på 83-84 grader, trots det visar mätaren klockan 10.
    Kollade därför inställningen för gradspannet på mätaren och det var inställt som det original, testade ändra det något (justerade en grad), men fortfarande samma.

    Så jag verkar ha fel på mätaren i mätarhuset (inga felkoder), har någon stött på det tidigare?
    Bra i varje fall att bilen inte verkar gå varm

Liknande ämnen

  1. Onormalt hög bränsleförbrukning? NG9-3 TTiD Aut.
    Av Echonator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-04-07, 21:17
  2. [LÖST] Effektförlust och onormalt hög förbrukning OG9-5 B2x5
    Av Odmark91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2017-09-12, 21:44
  3. [LÖST] Onormalt hög motortemp OG9-5 B2x5
    Av j_klinga i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 22:42
  4. Onormalt glapp autväxel 9-5 -04:a
    Av Sundance Kid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 23:43
  5. [LÖST] Dålig effekt och låg motortemp OG9-5 B2x5
    Av Henke_9_5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •