Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Jag tänker skriva en Vilket-trim-skall-jag-välja?-guide!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857

    Jag tänker skriva en Vilket-trim-skall-jag-välja?-guide!

    Ja, denna eviga fråga..."Vilket trim skall jag välja?" Säkert en av de mest ställda frågorna på vårt forum! Jag tänkte sammanställa lite tankar och funderingar kring detta och sen skicka in till STCS så det kan läggas upp under FAQ:n där.

    Nu vet jag inte allt, och om jag gör jobbet själv blir det säkert fel så jag tänkte be er alla om hjälp. Det är inte meningen att denna guide skall hjälpa den som läser den att välja rätt trim - i den mån det nu finns ett trim som är "rätt" - istället hade jag tänkt att kunde samla relevant information om hur man väljer trim och vilka det finns att välja på. Det är inte säkert att den blir särskilt lång (guiden alltså) men när den finns kan man hänvisa alla frågeställare till denna så slipper vi den evigt återkommande diskussionen här på forumet...



    Till att börja med vill jag ha en lista på de leverantörer som finns. Bra som dålig, känd som okänd. Jag kan några själv:

    Abbott Racing (EN)
    BSR (SE)
    Chipcenter (SE)
    Hirsch AG (CH)
    Maptun (SE)
    Mats (SE)
    Nordic (SE)
    SAAB (SE)
    Speedparts (SE)
    SQR (SE)
    STT (SE)
    Turbocenter (SE)

    Jag satte dem i bokstavsordning så slipper vi börja med att reda ut varför MapTun kommer före Nordic i listan. Vi vill ju inte att någon skall bli "suhr", eller hur?

    Finns det fler? Och vad mer behöver man veta/tänka på?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132
    sqr finns ju
    Kör 9-5aero sc aut -00

  3. #3
    Tjena,

    Hur mycket info har du tänkt att skriva om resepektive firma?
    Ex:
    Verkstad: mek / kompetens finnes
    Antal trimmade bilar sedan bildande av bolag
    Referenser
    Omsättning ( mkt intressant läsning kan jag intyga )
    Garantiåtaganden
    Osv osv...

    eller blir det "bara" modeller som det erbjuds trim till och Hk/Nm?

    Kan bli hur omfattande som helst!

    Bra initiativ!
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Ja, ju mer info desto bättre! Man måste bara komma ihåg att underhålla den informationen sen annars är den ju inte mycket värd efter ett tag...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    sqr finns ju
    Bra! det glömde jag!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Sen kan man ju kanske tänka sig att lägga in:

    - Hirsch Performance AG
    - Abbott Racing (inte för att jag skulle vilja trimma där, men det kan ju vara bra att avskräcka folk... )

    Sen skall man väl fundera på "vad" som skall ingå i listan, d v s skall den enbart omfatta etablerade (verkliga) företag, eller skall privatpersoner ingå?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    967
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Hur mycket info har du tänkt att skriva om resepektive firma?
    T.ex. i hur stor utsträckning firman kopierar andra firmors programvaror? Inte sällan hittar man signaturer i programvaror som stämmer dåligt överens med den firma som verkligen sålde trimmet...

    Ledsen boys, men en så'n här sammanställning kommer alltid att bli en gissningslek för de flesta och kommer nödvändigtvis inte att ge så mycket relevant fakta i alla fall.


    M.v.h. Her Skeptiker
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Sen kan man ju kanske tänka sig att lägga in:

    - Hirsch Performance AG
    - Abbott Racing (inte för att jag skulle vilja trimma där, men det kan ju vara bra att avskräcka folk... )

    Sen skall man väl fundera på "vad" som skall ingå i listan, d v s skall den enbart omfatta etablerade (verkliga) företag, eller skall privatpersoner ingå?

    Mvh

    KK
    Privatpersoner?
    Då vill det till att detta framgår, dels för att inga garantier finns
    och för att du förmodligen är med och blåser staten på skatt. ( förmodligen är väl bäst att lägga till )

    Men det är ju bra att alla alternativ finns med.


    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Privatpersoner?
    Då vill det till att detta framgår, dels för att inga garantier finns
    och för att du förmodligen är med och blåser staten på skatt. ( förmodligen är väl bäst att lägga till )

    Men det är ju bra att alla alternativ finns med.
    Ja, jag tänkte med tanke på vad som står i den ursprungliga listan i första inlägget...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Ledsen boys, men en så'n här sammanställning kommer alltid att bli en gissningslek för de flesta och kommer nödvändigtvis inte att ge så mycket relevant fakta i alla fall.


    M.v.h. Her Skeptiker
    Åtminstone lika relevant som den man kan läsa här annars och det var det som var meningen. Det är ju inte Råd & Rön, det här...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Även Saab har trimsatser till vissa modeller.

    Jag tycker även jämförelsen borde innehålla de orginalalternativ som finns. Tänker då på t.ex. uppgradering av 9-3 LTT till FTT eller 9-5 2,3T till Aero.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Sen kan man ju kanske tänka sig att lägga in:

    - Hirsch Performance AG
    - Abbott Racing (inte för att jag skulle vilja trimma där, men det kan ju vara bra att avskräcka folk... )

    Sen skall man väl fundera på "vad" som skall ingå i listan, d v s skall den enbart omfatta etablerade (verkliga) företag, eller skall privatpersoner ingå?

    Mvh

    KK
    Privatpersoner?
    Då vill det till att detta framgår, dels för att inga garantier finns
    och för att du förmodligen är med och blåser staten på skatt. ( förmodligen är väl bäst att lägga till )

    Men det är ju bra att alla alternativ finns med.


    Mvh
    Patrik 319
    Ja. är det privatpersoner som säljer trim och vill vara med på listan får de naturligtvis det. Vill de inte vara med behöver de inte det heller. Det gäller ju företagen också, naturligtvis. Om namnet på listan är företag eller "hemmapulare" bör ju tydligt framgå.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Även Saab har trimsatser till vissa modeller.

    Jag tycker även jämförelsen borde innehålla de orginalalternativ som finns. Tänker då på t.ex. uppgradering av 9-3 LTT till FTT eller 9-5 2,3T till Aero.
    Instämmer helt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Även Saab har trimsatser till vissa modeller.

    Jag tycker även jämförelsen borde innehålla de orginalalternativ som finns. Tänker då på t.ex. uppgradering av 9-3 LTT till FTT eller 9-5 2,3T till Aero.
    Sant! SAAB säljer (sålde?) ju också trimsatser. När det gäller uppgradering finns det ju inga färdiga paket att köpa, inga jag känner till iaf...? Men det är klart, om någon vill skriva ner hur detta går till på respektive bilmodell så är det ju välkommet!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Sant! SAAB säljer (sålde?) ju också trimsatser. När det gäller uppgradering finns det ju inga färdiga paket att köpa, inga jag känner till iaf...? Men det är klart, om någon vill skriva ner hur detta går till på respektive bilmodell så är det ju välkommet!
    Aerobox på SDCC och ingiftning med Tech II. 1800 kr + fikabröd...

    Du om någon borde väl veta?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Sant! SAAB säljer (sålde?) ju också trimsatser. När det gäller uppgradering finns det ju inga färdiga paket att köpa, inga jag känner till iaf...? Men det är klart, om någon vill skriva ner hur detta går till på respektive bilmodell så är det ju välkommet!
    Aerobox på SDCC och ingiftning med Tech II. 1800 kr + fikabröd...

    Du om någon borde väl veta?

    Mvh

    KK
    Ja..hehe...å en TD04 plus lite skruvar och rör, ungefär 4000:- en exakt beskrivning kan jag kanske plocka fram själv...

  17. #17
    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "Patrik 319":5mrlmu6v
    Hur mycket info har du tänkt att skriva om resepektive firma?
    T.ex. i hur stor utsträckning firman kopierar andra firmors programvaror? Inte sällan hittar man signaturer i programvaror som stämmer dåligt överens med den firma som verkligen sålde trimmet...

    Ledsen boys, men en så'n här sammanställning kommer alltid att bli en gissningslek för de flesta och kommer nödvändigtvis inte att ge så mycket relevant fakta i alla fall.


    M.v.h. Her Skeptiker[/quote:5mrlmu6v]

    Varför så negativ?
    Alla kan inte fråga dig hela tiden...

    Vore bra med en lättläst guide som introduktion.
    Sedan får man ju själv ta kontakt med firmorna och
    själv bestämma vad som passar. Folk kan tänka själva
    faktiskt.

    Mvh
    Optimisten Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Vore bra med en lättläst guide som introduktion.
    Sedan får man ju själv ta kontakt med firmorna och
    själv bestämma vad som passar. Folk kan tänka själva
    faktiskt.

    Mvh
    Optimisten Pata 319
    EXAKT! Det är precis dit jag vill komma med en sån guide!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Ja..hehe...å en TD04 plus lite skruvar och rör, ungefär 4000:- en exakt beskrivning kan jag kanske plocka fram själv...
    Just det, du hade ju en 2,3t. Jag tänkte på 2,3T som Urban skrev...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 857
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Just det, du hade ju en 2,3t. Jag tänkte på 2,3T som Urban skrev...

    Mvh

    KK
    ja...äsch, det är ju fusk ju...den fanns inte -02 när jag köpte min bil. Han har ju fått "rätt" koppling och bromsar också...

Liknande ämnen

  1. Vad skall jag välja för bil?
    Av Ahab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 23:23
  2. Vilken skall man välja?? BIL?
    Av Daffa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 02:17
  3. Vilket trim steg ska jag välja till 9-5 aero 03
    Av krippe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 21:56
  4. Vad skall jag välja för aggregat?
    Av Falo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:28
  5. Vilken skall man välja??
    Av micke_asd i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •