Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud?!

  1. #1

    9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud?!

    behöver er hjälp här.

    jag har ett svagt vinande ljud som följer gasen. dvs även om jag frikopplar och gasar uppstår ljudet i takt med gasningen. men även vid gaspådrag i växlar.... mest märkbart på låga växlar men beror väl på att vägljudet inte överröstar det då . låter lite som en buss gör på låga växlar (för att överdriva lite).
    har inte kunnat lokalisera var det kommer ifrån men någon har kanske förslag?

    samt att den studsar/hackar fram lite på låga växlar...väldigt lite men ändå mycket irriterande...någon som har liknande problem?


    tacksam för alla inputs här!!

  2. #2

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud samt studsande gång?!

    Ingen? Har jag sådan tur att jag är den första som upplever detta med v6an?? :-)

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud samt studsande gång?!

    Nu har jag ingen SC men min -06 skulle gärna få låta lite mer och då har jag ändå rostfritt avgas av lite grövre dimension än standard.

    Ang. ryckig gång. Hur långt har den gått och när servades den senast? Är den trimmad? Kan det vara nåt så enkelt som skitiga spridare eller dåliga tändstift?

  4. #4

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud samt studsande gång?!

    Den har gått 9300, aldrig trimmad nyservad :-)
    Kan dåliga tändstift ge upphov till hackande gång på låga växlar?
    Tomgång hur stabil som helst!

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud samt studsande gång?!

    Vet inte men stiften är ändå lätt att kolla.

  6. #6

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud ?!

    stiften kollade, inga fel på dessa...testade med nya stift för säkerhetsskull.
    nu bortser från den lite småstudsande gången på låga växlar, men detta vinande ljud måste jag ha bort? ingen som har haft detta eller hört talas om detta problem?

    det följer gasen, både på tomgång och i växlar. låter lite som en elbil.
    mycket mycket irriterande ljud!

    bara till att lämna in eller? tänkte först bocka av att ingen här haft något liknande eller hört talas om de?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud?!

    Det vinande ljudet vet jag inte om jag har, men däremot en något ryckig gång, speciellt vid kallstart och i låg fart. En generell svag punkt på -06 (och -07?) är tändspolarna som inte riktigt håller måttet. Dessa är ersatta numera och köper man lösa nu får man den nya sorten. Fick själv detta svar då jag frågade samma sak på verkstad, dock är det kanske inte värt 6x ca2000kr plus arbete för att eventuellt bli av med problemet. För min del känns det bra att "veta" vad det är så kan jag byta dem när/om de går sönder eller när jag vinner på triss Den första gick faktiskt sönder i vintras (16000 mil).

    P.S. Min kupéfläkt har börjat vina, till viss del i takt med varvtalet och hastighet.

  8. #8

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud?!

    Har läst om tändspoleproblemen, tråkigt eftersom dem är så jävla dyra!
    Går drömvinsten in på kvällens lotto så ska jag unna mig 6nya

    Men mitt vinande ljud har inte med kupefläkten att göra, skulle vilja påstå att jag har lokaliserat det till motorrummet, generator? Remmar? Spännhjul? Mina misstankar riktas hitåt iaf!

    Fram tills dess att jag lämnar in bilen får jag hoppas någon redan haft detta problem
    Och delar med sig här

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: 9-3 SC AERO 06a "vinande" ljud?!

    Remmen eller något remhjul är ju en het kandidat som du själv gissar. Kolla så det inte är så att remmen har börjat frasa sig ( tråda sig) Eller hur man ska beskriva det. Du kan ju med kolla med att släppa på spännhjulet o gasa lite med remmen borta. Inget ljud så är ju felet funnit
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

Liknande ämnen

  1. "Dovt vinande ljud" från typ motorn, Saab 9-5 Aero 2004
    Av turbo-tobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 08:41
  2. Vinande lager ljud 9-3 -99 2,0T "Linköping"
    Av Martin 9-3 -99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 15:08
  3. "Vinande" ljud i högtalare!!
    Av Peo81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 01:31
  4. "vinande" ljud. Varför?
    Av spec i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •