Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Oljetryck Saab 9-5

  1. #1

    Oljetryck Saab 9-5

    Hejsan allihopa
    Har ett problem med bilen Saab 9-5 99 2.3T igår när jag cruisade och gasade på stan igår, efter ett tag så började Oljelampan blinka till. Då hade bilen fått jobba. Stannade och kollade nivån vilket var ok.

    Började köra lite lugnare och gasade mindre, och Oljelampan blinkade inte mer.

    Det jag tänker på är om jag behöver en större oljekyl för oljan blir för varm kanske? Har inga instrument att kolla oljetempen med.

    Setup:
    Smidda kolvar
    Garett gt28rs
    630cc deca spridare
    275l/h walbro
    T5- kammar
    Alu-ic klracing
    3" dp resten 2 1/2"
    Insatsfilter
    Dieselsnorken
    Grövre inlopp till turbon
    5w-30 mobil 1

    Mjukvara från Fredrik på Maptun, beräknat 360hk och laddar ca 1,6-1,7

    Förövrigt är en ny drevsats till oljepumpen monterad.


    Någon som har en bra ide på mitt mysterium?

    MVH John

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Vad exakt innebär "Ok" oljenivå och "då hade bilen fått jobba"?

    Om oljenivån är åt det lägre hållet (nära min eller strax under) och att man kör väldigt "inspirerat" så kan det hända att vid kraftiga svängar etc att oljepumpen suger torrt ett kort ögonblick och att det precis vid det tillfället får oljelampan att blinka till.

    Blinkade lampan precis under tiden "bilen fick jobba" eller var det vid någorlunda normal körning som den blinkade?


    Om oljenivån var på mitten eller vid max, alternativt att det var vid normal körning så kan det ju vara sådana saker som igensatt oljesil, sliten oljepump eller liknande som jävlas för dig. Är ju inte så ovanligt på äldre 9-5,or och beroende på hur noggrann man varit vid motorrenoveringen och kollat/bytt dessa saker så kan det ju vara att dessa fel hänger med från då motorn var original.

    Gällande frågan om större oljekyl så kan vi omöjligt svara på den frågan när du inte har några mätvärden för oljetemp att gå efter. (Också oljetryck vore bra att ha en indikering på).

    Oljetemperaturen är viktig men det är inte per automatik en lysande idé att smaska på en större kyl och se om det blir bättre på grund av att för låg oljetemp kan vara lika dåligt som för hög. Därför är det svårt att rekommendera varken från eller till att du byter kylare när vi inte vet vilka temperaturer det handlar om.

    Anledningen till att det är viktigt att oljetemperaturen är "lagom" är att kondens som ofelbart bildas i oljan så länge bilen står still fäller ut till vatteninblandning i oljan. När du kör motorn varm och oljetempen kommer upp i lite drygt 80 grader så ångas/dunstar vattnet normalt bort igen och följer med i förbränningen ut ur motorn. I värsta fall om man monterar en stor fläskig oljekyl som sitter för "bra" till så kan man i värsta fall göra så att oljan vid vissa omständigheter inte kommer upp i rätt arbetstemperatur och därmed gör att vattnet inte ångas bort som det ska. Vatteninblandning i oljan i sin tur är inte bra och försämrar oljans smörjegenskaper.

    Därför är det viktigt när man labbar med det här med oljetryck och oljetemp att man åtminstone under tiden man testar ser till att man har mätare så att man kan få ett hum om hur man ligger till.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vad exakt innebär "Ok" oljenivå och "då hade bilen fått jobba"?

    Om oljenivån är åt det lägre hållet (nära min eller strax under) och att man kör väldigt "inspirerat" så kan det hända att vid kraftiga svängar etc att oljepumpen suger torrt ett kort ögonblick och att det precis vid det tillfället får oljelampan att blinka till.

    Blinkade lampan precis under tiden "bilen fick jobba" eller var det vid någorlunda normal körning som den blinkade?


    Om oljenivån var på mitten eller vid max, alternativt att det var vid normal körning så kan det ju vara sådana saker som igensatt oljesil, sliten oljepump eller liknande som jävlas för dig. Är ju inte så ovanligt på äldre 9-5,or och beroende på hur noggrann man varit vid motorrenoveringen och kollat/bytt dessa saker så kan det ju vara att dessa fel hänger med från då motorn var original.

    Gällande frågan om större oljekyl så kan vi omöjligt svara på den frågan när du inte har några mätvärden för oljetemp att gå efter. (Också oljetryck vore bra att ha en indikering på).

    Oljetemperaturen är viktig men det är inte per automatik en lysande idé att smaska på en större kyl och se om det blir bättre på grund av att för låg oljetemp kan vara lika dåligt som för hög. Därför är det svårt att rekommendera varken från eller till att du byter kylare när vi inte vet vilka temperaturer det handlar om.

    Anledningen till att det är viktigt att oljetemperaturen är "lagom" är att kondens som ofelbart bildas i oljan så länge bilen står still fäller ut till vatteninblandning i oljan. När du kör motorn varm och oljetempen kommer upp i lite drygt 80 grader så ångas/dunstar vattnet normalt bort igen och följer med i förbränningen ut ur motorn. I värsta fall om man monterar en stor fläskig oljekyl som sitter för "bra" till så kan man i värsta fall göra så att oljan vid vissa omständigheter inte kommer upp i rätt arbetstemperatur och därmed gör att vattnet inte ångas bort som det ska. Vatteninblandning i oljan i sin tur är inte bra och försämrar oljans smörjegenskaper.

    Därför är det viktigt när man labbar med det här med oljetryck och oljetemp att man åtminstone under tiden man testar ser till att man har mätare så att man kan få ett hum om hur man ligger till.

    Oljenivån är strax under max och jag har även oljetrycksmätare installerad från speedparts med stegmotor vid oljefiltret.

    Oljetrycket var precis som det ska vara då lampan blinkade. det hände när jag tryckte ner kopplingen och släppte gasen.

    Oljesilen samt tråget rengjordes vid renoveringen för ca 1000mil sen. Jag har även bytt olja för ca 2v sedan.

    Jag ringde och kollade med Maptun om de hade några ideer och sa att jag skulle testa en annan olja som tex 5w40 istället, de kunde tro att oljan blev för tunn vid den temperaturen, dock inget jag gjort ännu...

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Oljesilen samt tråget rengjordes vid renoveringen för ca 1000mil sen. Jag har även bytt olja för ca 2v sedan.
    Ok. Låter ju inte som det då.

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Oljetrycket var precis som det ska vara då lampan blinkade. det hände när jag tryckte ner kopplingen och släppte gasen.
    Pja, i så fall så är det ju inte säkert att det är något egentligt fel. Om oljetrycket (oavsett orsak) varit för lågt så borde ju rimligtvis oljetrycksmätaren också säga att oljetrycket är lågt när oljetrycklampan gör det. Alternativ på det:

    * Oljetrycksgivaren rapporterar "fel". Prova byt givare?
    * Oljetrycksmätaren visar fel eller reagerar för långsamt och det verkligen är problem med oljetrycket.

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Jag ringde och kollade med Maptun om de hade några ideer och sa att jag skulle testa en annan olja som tex 5w40 istället, de kunde tro att oljan blev för tunn vid den temperaturen, dock inget jag gjort ännu...
    Blev för tunn vid -VILKEN- temperatur? Hur kan Maptun veta hur varm oljan är när du inte vet det?

    Ja, om det är Maptun som fixat motorn så borde de kunna tipsa om vilken olja du ska ha. Men vad är det för olja du använder nu då?

    I sig är väl det inget fel att byta olja och prova en annan, naturligtvis beroende på vilken olja du har nu. Har du en 30 olja nu så kan ju en 40 olja vara ett ok försök.

    Men samtidigt tycker jag fortfarande att det bara är baklänges att gissa vad som är fel och börja byta oljekylare för några tusen och börja labba med andra oljetyper m.m. utan att först ta reda vad oljetemperaturen verkligen är, särskilt när det är så pass enkelt och förhållandevis billigt.

    En oljetempmätare kostar ju ungefär lika mycket som vad ett oljebyte gör och beroende på vilken typ av adapter du har till oljetrycksmätaren så har du ju kanske redan alla inkopplingsdetaljer du behöver ha för en oljetempmätare, om du så än bara köper biltemas billigaste och kopplar in den enbart under tiden du kör för att få ett mätvärde. Du kanske rent av kan låna en oljetempmätare av nån?

    Normalt sett är oljetemperaturer en bit över 100 grader C inga som helst problem för oljan att jobba i och smörja som det ska. Vid runt 110-120 grader börjar det bli jobbigare för oljan men även här borde jobbet "klaras", det är främst temperaturer över det som jag skulle säga att det börjar bli rimligt att titta på åtgärder.

    Det är många 9-5,or med liknande setup som du har som använder original oljekylare utan att få de problem som du nämner. Därför är jag lite tveksam till att koncentrera sig på att just oljetempen är felet utan att veta just hur hög oljetempen är. Särskilt INNAN du slänger ut oljekyl och byter till annan olja.

    Men du får naturligtvis tackla problemet på vilket sätt du själv vill och tycker är vettigast. Har du dessutom kontaktat Maptun och fått åtgärdsförslag från dom så kanske det är vettigt att köra på åtgärder de föreslår och låta de följa (följa upp) problemet om åtgärderna inte hjälper?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Hej!

    Att en 5W-40 olja skulle vara lösningen är en ovanligt dum idé.
    När lampan tändes, kan det ha varit så att motorvarvtalet dippade?
    Ny pumpsats i all ära, men var huset helt felfritt?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Ja sätter min slant på att det är givaren som jävlas med dig, det har ju hänt förr och kommer hända igen

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av john140
    Oljesilen samt tråget rengjordes vid renoveringen för ca 1000mil sen. Jag har även bytt olja för ca 2v sedan.
    Ok. Låter ju inte som det då.

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Oljetrycket var precis som det ska vara då lampan blinkade. det hände när jag tryckte ner kopplingen och släppte gasen.
    Pja, i så fall så är det ju inte säkert att det är något egentligt fel. Om oljetrycket (oavsett orsak) varit för lågt så borde ju rimligtvis oljetrycksmätaren också säga att oljetrycket är lågt när oljetrycklampan gör det. Alternativ på det:

    * Oljetrycksgivaren rapporterar "fel". Prova byt givare?
    * Oljetrycksmätaren visar fel eller reagerar för långsamt och det verkligen är problem med oljetrycket.

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Jag ringde och kollade med Maptun om de hade några ideer och sa att jag skulle testa en annan olja som tex 5w40 istället, de kunde tro att oljan blev för tunn vid den temperaturen, dock inget jag gjort ännu...
    Blev för tunn vid -VILKEN- temperatur? Hur kan Maptun veta hur varm oljan är när du inte vet det?

    Ja, om det är Maptun som fixat motorn så borde de kunna tipsa om vilken olja du ska ha. Men vad är det för olja du använder nu då?

    I sig är väl det inget fel att byta olja och prova en annan, naturligtvis beroende på vilken olja du har nu. Har du en 30 olja nu så kan ju en 40 olja vara ett ok försök.

    Men samtidigt tycker jag fortfarande att det bara är baklänges att gissa vad som är fel och börja byta oljekylare för några tusen och börja labba med andra oljetyper m.m. utan att först ta reda vad oljetemperaturen verkligen är, särskilt när det är så pass enkelt och förhållandevis billigt.

    En oljetempmätare kostar ju ungefär lika mycket som vad ett oljebyte gör och beroende på vilken typ av adapter du har till oljetrycksmätaren så har du ju kanske redan alla inkopplingsdetaljer du behöver ha för en oljetempmätare, om du så än bara köper biltemas billigaste och kopplar in den enbart under tiden du kör för att få ett mätvärde. Du kanske rent av kan låna en oljetempmätare av nån?

    Normalt sett är oljetemperaturer en bit över 100 grader C inga som helst problem för oljan att jobba i och smörja som det ska. Vid runt 110-120 grader börjar det bli jobbigare för oljan men även här borde jobbet "klaras", det är främst temperaturer över det som jag skulle säga att det börjar bli rimligt att titta på åtgärder.

    Det är många 9-5,or med liknande setup som du har som använder original oljekylare utan att få de problem som du nämner. Därför är jag lite tveksam till att koncentrera sig på att just oljetempen är felet utan att veta just hur hög oljetempen är. Särskilt INNAN du slänger ut oljekyl och byter till annan olja.

    Men du får naturligtvis tackla problemet på vilket sätt du själv vill och tycker är vettigast. Har du dessutom kontaktat Maptun och fått åtgärdsförslag från dom så kanske det är vettigt att köra på åtgärder de föreslår och låta de följa (följa upp) problemet om åtgärderna inte hjälper?

    Ang oljetrycksmätaren kan visa fel, vet inte hur det blir men det är jue inget slutet system dvs det kan vara ett visst tryck där och ett annat på något annat ställe. eller?

    Just nu så använder jag 5w-30 mobil 1

    Det är inte Maptun som byggt motorn utan jag själv.

    Ang oljetempen så vet ingen ännu hur varmt det var, men Maptun hade byggt/haft liknande bilar hos sig där de kört 0/5W-40 och de har inte haft några problem med att oljelampan blinkat till. Oljan blir tunnare jue mer varmare den blir. Det är vad jag är inne på i alla fall. Kan även vara själva givaren som "leker" med mig.

    Ska försöka få fatt på någon tempgivare av något slag.

    Tack för hjälpen än så länge.

  8. #8

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Att en 5W-40 olja skulle vara lösningen är en ovanligt dum idé.
    När lampan tändes, kan det ha varit så att motorvarvtalet dippade?
    Ny pumpsats i all ära, men var huset helt felfritt?
    Varför skulle det vara en dum ide? Oljan är tjockare vid den temperaturen än vad 5w-30 är...

    Som sagt hände när jag släppte gasen och kopplade, motorn kan ha dippat inget jag han reflektera över...

    Tack för hjälpen så länge

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av john140
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Att en 5W-40 olja skulle vara lösningen är en ovanligt dum idé.
    När lampan tändes, kan det ha varit så att motorvarvtalet dippade?
    Ny pumpsats i all ära, men var huset helt felfritt?
    Varför skulle det vara en dum ide? Oljan är tjockare vid den temperaturen än vad 5w-30 är...

    Som sagt hände när jag släppte gasen och kopplade, motorn kan ha dippat inget jag han reflektera över...

    Tack för hjälpen så länge
    Hej!

    Jo, så här ligger det till...
    En olja i stil med 0W-30 eller 5W-30 är lagom, får du "oljetrycksvarning" med den så har du ett problem med motorn. En olja så som 0W-40 eller möjligtvis 5W-40 är även den OK, men normalrådet är nog trots allt att använda "30". Undantaget kanske, motorer som har mycket hög oljetemp och/eller jävligt högt belastade. DOCK och detta är viktigt, man skall inte stirra sig blind på oljetrycket, häll i en 10W-60 och du får mycket högre oljetryck men mindre oljeflöde till lagren.... Hur bra tycker du det verkar? Inget vidare va?

    Slutsats alltså, en 5W-40 är förmodligen ett mycket korkat råd, det kommer i bästa fall att maskera ett problem, förr eller senare kommer dock domedagen...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    67

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    hade liknande fel på min bytte först vevhusventilation och oljetrycksfälla, men hjälpte inte. Sen bytte jag oljetrycksgivare, har sen inte haft problem var 1 månad sen ja bytte givare.
    i juförsej är inte min lika mkt trimmad som din.

    Är inge roligt jobb och bytta oljetrycksgivaren kan ja intyga:P
    Ett tips ta bort termostaten, är lättare och komma åt givaren då!

    mvh: Rickard

  11. #11

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Hejsan igen.

    Nu har jag äntligen fått tummen ur och plockade bort startmotorn för att kolla oljetrycket,

    körde runt lite grann här och där för att senare kolla oljetrycket.

    enligt den oljetrycksgivaren jag använde så hade jag 1bar vid tomgång samt 2bar vid 2000varv.

    Dock så var den inte riktigt kalibrerad för den stog på 0,4 när den inte utsattes för tryck

    Men tänkte att den inte bara visar värdet under den skalan 0.0-0.4bar.

    Så jag bytte oljetrycksgivaren mot en ny SAAB orginal.

    Plockade ihop det jag skruvat bort och körde till en kompis för att prata lite skit bara, sen när jag skulle hem och började fickparkera så blinka den till. När jag parkerat färdigt så flimrade oljelampan konstant på tomgång, släcks när jag gasar till.

    Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu..

    Funderar på om man ska plocka ner oljetråget och kolla o-ringarna till röret som sitter i oljefilterhuset bland annat.

    NÅGON annan som har något bra tips?

    Börjar bli väldigt trött på denna bil nu. Har bytt motorn 2 gånger på denna bil nu...

    Tack påm förhand

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Hej!

    Plocka bort tråget och kolla, byt o-ringar och gör rent.

    Kolla även oljereducerings ventilen så den inte har packat ihop för dig.
    Den sitter i nedre fram kant av transmissions kåpan en stor plugg som pekar neråt.
    Lossa pluggen, innan för finns det en fjäder och en liten kolv denna kolv ska inte kärva inne i loppet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    DOCK och detta är viktigt, man skall inte stirra sig blind på oljetrycket, häll i en 10W-60 och du får mycket högre oljetryck men mindre oljeflöde till lagren.... Hur bra tycker du det verkar? Inget vidare va?
    Som du säger så är det ju trycket ganska ointressant så länge man har oljeflöde i en motor. Man kan ju ha ok tryck utan flöde. Skulle det inte vara möjligt att mäta flödet i systemet istället för trycket?
    Fredrik J

  14. #14

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Plocka bort tråget och kolla, byt o-ringar och gör rent.

    Kolla även oljereducerings ventilen så den inte har packat ihop för dig.
    Den sitter i nedre fram kant av transmissions kåpan en stor plugg som pekar neråt.
    Lossa pluggen, innan för finns det en fjäder och en liten kolv denna kolv ska inte kärva inne i loppet.

    Mvh
    Tack för tipset med reduceringsventilen får kika på den med i samma veva. blir det att beställa o-ringar imorgon

  15. #15

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    DOCK och detta är viktigt, man skall inte stirra sig blind på oljetrycket, häll i en 10W-60 och du får mycket högre oljetryck men mindre oljeflöde till lagren.... Hur bra tycker du det verkar? Inget vidare va?
    Som du säger så är det ju trycket ganska ointressant så länge man har oljeflöde i en motor. Man kan ju ha ok tryck utan flöde. Skulle det inte vara möjligt att mäta flödet i systemet istället för trycket?

    Men eftersom lampan "flimrar" så är det något fel med oljetrycket, oljeflödet ska inte vara några problem med den oljan jag använder, den är godkänd för SAAB.

  16. #16

    Re: Oljetryck Saab 9-5

    Hejsan igen.

    Har nu bytt dessa o-ringar till pickupen samt tryckröret från oljefilterhuset.

    Bytte kolven samt fjädern till reducerings-ventilen.

    Fick upp trycket till 2.4bar vid 2000 varv då. Men saknas fortfarande lite tryck, enligt saabs verkstadsbok ska man ha 2,5bar vid 2000varv.

    Jämförde även med en annan 9-5. Den hade 1,6bar vid tomgång samt 2.6 bar vid 2000varv.

    Någon som har några fler ideer?

Liknande ämnen

  1. Oljetryck saab 95 2.3t 00
    Av MattK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 22:39
  2. Högt oljetryck Saab 9-5
    Av Trollfar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 17:14
  3. Oljetryck givare på SAAB 900 -94 ?
    Av SnowJim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 13:30
  4. [LÖST] Inget oljetryck 9000 2,3 16V -90
    Av DaCure i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •