Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    Hej jag har nydligen köpt min tredje saab i livet.

    En Saab 9000 2,0T 150hk -94. har bara haft två 2,3T 200hk -92 och -94 innan.

    Är rätt bekant med olika turbo motorer men ej vid saab

    Sätt att Ic fattas på denna motorn men att magnetventilen sitter där.

    Kan man sätta dit ett helt 3" avgas och dit med en kraftig IC utan att ligga väldigt risigt till?
    Vad jag tänker så sänker men ju avgas mottrycket rejält med öppnare avgassystem och även insugs tempen med en ic som är större och tjockare än orginal. Då innebär det att det blir mindre påfrestningar på kolvar och stakar efter som dom slipper lika mycke motstånd när dom putter ut avgaserna ur cylindrarna och motorn får mer syre.
    Men klarar boxen att kompesera tillräckligt med bränsle?

    I dag kommer jag bygga dit 3" utan katt utan ljuddämpare, öppet filter och chippet är orginal. Skulle det funka utan större risk för ras om jag kör på 0,55 i ladd?
    Ska inom snart framtid chippa till ett passande steg chipp när jag har uppgradet lite till. främst IC och turbon.

    ÄR sjukt dålig att skriva i forum men hopps på lite finger visningar Vad som funkar och när man ligger väldigt ristgt till.
    Conny



    Har en till fråga. Funkar färddatorns bränsle uppmätning som den ska vid trimmning även om man byter spridare till större tex?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    0,55 i ladd motsvarar gaspedalen halvt nedtryckt på en aero med samma motor, du behöver nog inte vara rädd för ras.

    Men det var väldigt märkligt att IC saknas och att MV finns, det fanns inga 94:or med värmeplattor mig veterligt, och IC har alla 9000 med turbo. Menar du att det är någon som sålt grejerna?

    Färddatorn kommer inte visa rätt om du byter spridare. Det finns viss justermån med techII, men det går nog inte att justera för 630cc spridare.

    Vad har du för effektmål?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    Det fanns en lättryckare utan IC fast de va nog -93. T5.2 har jag för mig.

    MV;n verkar vara lite väl malplacerad.

    Skaffa en original IC med alla slangar o sätt på rätt ställe vid kylaren. Ev måste du byta kylare till samma som på en bil med IC original.

    Ingen kommer att upptäcka det och ladda på vilket utblås du vill tycker jag.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    Bilen är tydligen en italien import. Helt rostfri är den

    Effekten jag hade tänkt är runt 400-500 hk. Men jag kommer byta ut lite hårdvara då och då där av att jag undrar hur mycke man kan hålla på att ligga under och över vissa steg på chipen utan att behöva vara allt för orolig.

    Det som är gjort nu med Steg 0 chip alltså orginal chip Sedan är det öppet filter 3" avgas utan katt med en liten fullflödes. Sitter orginal magnetventil och utan ic. alltså Steg 3 chip skulle behövas.

    Men om vi leker lite skulle jag kunna klara av att åka på ett steg5 chip och sänka bränsle trycket lite?
    Tills att jag monterar en stor tjock alu ic och min schwitzer S200 turbo och andra spridare.
    Självklart också kraftigare koppling

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    Citat Ursprungligen postat av Connsann
    Bilen är tydligen en italien import. Helt rostfri är den

    Effekten jag hade tänkt är runt 400-500 hk. Men jag kommer byta ut lite hårdvara då och då där av att jag undrar hur mycke man kan hålla på att ligga under och över vissa steg på chipen utan att behöva vara allt för orolig.

    Men om vi leker lite skulle jag kunna klara av att åka på ett steg5 chip och sänka bränsle trycket lite?
    Tills att jag monterar en stor tjock alu ic och min schwitzer S200 turbo och andra spridare.
    Självklart också kraftigare koppling
    Du kan inte åka på steg 5 eftersom det förutsätter andra spridare och annan map-sensor. Kommer inte att gå alls. Skaffa grejer så du kan programmera själv med T5 suite allteftersom du byter hårdvara.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    T5 Suite krävs att man kan dos bra och att man är rätt bra på att mappa själv. Eller?

    Visst jag har trimmat innan men då har det varit med förgasare. och Bonntrimmat turbo pinto och Volvos B230FK

    Har aldrig mappat innan. Där har vi ett till problem. Skulle kunna klara biffen en bra bit med hemma byggt extrasprut och bredbands lamda men tycker inte det ser noge seriöst ut. Plus att en kallstarts spridare per 25hk då blir det många spridare för 400-500hk. Plus att bilen ska få en chans att gå igenom en bes utan att gubben blir totalt se när han kollar under huven.

    På B230FK motorn körde jag med extra sprut och vatten sprut för att klara av allt för mycke trixande med styrsystemet.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    Citat Ursprungligen postat av Connsann
    T5 Suite krävs att man kan dos bra och att man är rätt bra på att mappa själv. Eller?
    Nej, jag tänkte närmast föreslå att du kollar i listan för varje steg, och ser till att ligga så nära som möjligt, t.ex. steg 4 är en viss turbo, en viss mapsensor 3" avgas etc, och sedan finns det en knapp i T5 Suite att klicka på för att mappa för just steg 4.

    Så länge du håller dig till de gängse stegen behöver du inte göra någon egen anpassning av mapparna.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    11

    Re: Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.

    De där ska jag allt kolla närmare på Tack för tipset

Liknande ämnen

  1. Köpråd? Saab 9-3 2000 150hk nordic steg 2 hos bilfirma
    Av marf i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 09:02
  2. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •