Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

  1. #1

    Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Tjenis,

    Min bil har under några månader "läckt/skjutit ur sig" olja under huven. Inga mängder, ingenting som hindrat prestandan.

    Var in till Saab med ett annat ärende och tog även upp detta, enligt dem så är det motorolja som läcker in i styrservon vilket i sin tur inte vill stanna kvar där det ska, därför kladdar det ner. Det jag behöver göra är att byta packningen som sitter mellan blocket och servopumpen, tydligen ett ganska vanligt fel.

    Någon som har en liten guide, gärna med bilder, hur man byter denna packning?

    Peace

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Jag hafe exakt samma fel. Köpte en begnad pump som var renoverad. Enkelt och smidigt. Fast bytet va lite pilligt då ena bulten sitter under pumpen. Men det går med tålamod och fula ord. :P

  3. #3

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Ok, ingen utförligare guide någon? En hobbymekaniker här som behöver hjälp, hehe!

  4. #4

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Packningen finns inte som lös reservdel. Det är byte av servopumpen som gäller, men det är rätt billigt att göra.

  5. #5

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Packning fanns inte lös, förut. Det gör den idag hos Saab-återförsäljare. Kostar ca 100kr på Björkmans Hallstahammar.

    När man byter en liten gummipackning som denna, något speciellt jag ska tänka på, tätning etc?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Packningen mellan pump och topp finns, men packboxen (den som ställer till det) finns inte som Saab original reservdel.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Packningen mellan pump och topp finns, men packboxen (den som ställer till det) finns inte som Saab original reservdel.

    Mvh
    What he said.

    Inte värt att lägga ned tid på att jaga rätt på en ny pckbox och sedan fippla med allt när det bara kostar ~2400 att få pumpen bytt.

  8. #8

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    packboxen finns lös,kostar runt 140kr, sen tillkommer ju arbetet att få dit den med,+att systemet behöver sköljas med ny servoolja.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    385

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Är du en hobbymekare så fixar du detta lätt.Skulle ge detta ingrepp 2 skiftnycklar om det hade vatt en Haynes bok .
    Alla grejjor du behöver finns på SAAb för ca 300 spänn plus styrservooljan.Glöm inte att skölja systemet bara Mvh Björn

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: Motorolja i styrservon - 9-3 Aero SS -03

    Ha gjort detta på min 9-3 Aero men min styrning är jätte trög när ja stå stilla. Är de pumpen som pajat då elle pröva rengöra allt igen?

Liknande ämnen

  1. styrservon ?
    Av SarahJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 19:48
  2. Vilken motorolja i 9-3 aero -02?
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 14:43
  3. Styrservon är seg...
    Av Mr. Laine i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 19:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •