Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: t16 lh 2.4 går mycket illa

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    t16 lh 2.4 går mycket illa

    Hej

    Har bytt motor i min 99a till en t16 men får den inte att gå någe bra!
    Motorn är en ltt från typ -91 original med lucas insprutning. LH 2.4 kommer från en 2.0i16 och jag har använt alla komponenter ifrån det (utom lamban och BTR). Bräslepumpen är ifrån en volvo 740.

    Stiften är helt svarta och bilen svarar inte alls på gas, går inte att varva upp alls. Tomgången pendlar ca 500varv upp och ner.

    Med urkopplad tomgångsregulator eller vad det heter så är tomgången mer stabil.

    Går ungefär lika illa vare sig lmm är inkopplad eller ej.

    Tempgivaren har jag mätt och den är ok.

    Testat koppla ur lambdan utan någon skillnad.

    Jag tror att det är för högt bränsletryck men har inte kunnat mäta det än, vad skall trycket ligga på?

    Hoppas någon har en idé jag börjar bli lite "smått" irriterad!
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Update

    nu går bilen ganska jämt på tomgång.

    den går att varva upp till ca 3000 om man är jätte försiktig men den dör direkt sen och varvet faller direkt till typ 1000.

    Har mätt upp alla givare ända in till styrboxen och allt verkar ok.

    någon som har några idéer?
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Låter faktiskt som att din lmm är trasig, om du tittar in i den, ser du om alla 4 trådarna är hela?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Japp har kollat trådarna och mätt 1,3v med tändning på och typ 2,4v på tomgång. har även testat med två andra
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Hej!

    1. Jag tror inte lambdasonderna är likadana, är de det så kolla att denne verkligen ger rätt signal, borde vara väldigt låg om dina stift är igensotade.
    2. Bränsletrycket ska väl vara 3 bar, har för mej både Lucas och Bosch har det va?
    3. Inga luftläckage nånstans och kollat så att tändtidpunkten är rätt inställd?

    Bilen som fick donera LH funkade innan du började skruva och inga andra spridare än de rätta hittat ner under huven?

    Övriga tankar som poppar upp är felaktig varvtalssignal, utebliven hastighetssignal eller helt enkelt felkopplat någonstans...?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    1. Hm vad skiljer lambdorna då? Vad skall man få för värde på tomgång?
    2. Bosch vet jag skall ha 3bar alla fall, lite osäker på lucas men vad jag läst mig till skall det vara 3bar där med.
    3. Inte vad jag kan se och nej men antar det eftersom motorn skall ha gått bra innan den demonterades.

    Bilen som LH kom ifrån är jag lite osäker på om den funka, har stått länge och gick inte när den ställdes(starta ej, troligtvis pajj vevaxelgivare eller liknande). Det är rätt spridare som sitter.

    Varvtalssignalen tog jag direkt ifrån tändspolen, kan man göra det? Har ej kopplat in hastighetssignalen, men skall ju inte spela någon roll på tomgång? Eftersom den skall vara 0 eller 12 när bilen står still.

    Inget skall vara felkopplat, mätte upp alla kablar med tändning på efter beskrivningarna som finns på pinouten och allt verkade okej
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Citat Ursprungligen postat av MrJo
    1. Hm vad skiljer lambdorna då? Vad skall man få för värde på tomgång?
    Du "borde" ju ha ca. 0,5V, har du testat att koppla bort förvärmningen? Har varit med om det flertalet gånger att spänningen från elementet "läcker" ut i signalledaren.
    Hög spänning betyder som bekant mager blandning och styrdon slår på mer bränsle?

    antar det eftersom motorn skall ha gått bra innan den demonterades.
    OK, inte du som monterat lös motorstyr från i16 alltså?
    Kolla så att alla komponenter matchar mot denna lista då innan du fortsätter:
    http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
    Lätt att blanda ihop om man har mer är en uppsättning liggandes.....


    Har ej kopplat in hastighetssignalen, men skall ju inte spela någon roll på tomgång? Eftersom den skall vara 0 eller 12 när bilen står still.
    Sant, men du kommer troligtvis få problem i framtiden om du inte kopplar in den då den ingår i adaptionsfasen, dålig tomgång och ryckig gång i allmänhet brukar vara symptomen. Vet att 2.4.2 sätter CE för detta, osäker på om 2.4 gör det dock....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Du säger att du kör med LH 2,4 från en i16? Har du bytt programvara/chip i den då? Kör du med spridare för det programmet?
    För mig låter det som att motorn går för fett!


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Hm måste ta och kolla lambdan en gång till det där lät intressant, om det läcker ut spänning från förvärmingen då har jag spänning en bit över 1 eller rent av mycket över 1?

    Nej inget bytt, utan plockat direkt ifrån en i16, vet att det inte blir så värst helt optimalt men borde ju fortfarande gå att varva på tomgång tycker jag.
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Nu har jag mätt lambdan den verkade vara pajj! Visade väldigt hög spänning med förvärmningen inkopplad, men med den urkopplad visade den typ 0,3-0,4volt. Vilket beskrivningen på pinouten betyder fet?

    Med förvärmningen ur går dock bilen fortfarande lika illa, måste förvärmningen funka för att bilen ska gå vettigt?
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Citat Ursprungligen postat av MrJo
    Vilket beskrivningen på pinouten betyder fet?
    Stämmer......

    Med förvärmningen ur går dock bilen fortfarande lika illa, måste förvärmningen funka för att bilen ska gå vettigt?
    Förvärmningen är väl mest till för (om jag inte drömt) uppvärmningsfasen vid väldigt kall väderlek, så om den MÅSTE funka.... Troligtvis, nån annan kanske vet detta bättre än mej....

    Ang. att den fortfarande går illa, har du stämt av med listan ovan så att styrdon, LMM och spridare hör ihop och frågar åter igen, hur har du tändningen inställd?

    Börjar sen få slut på idéer, har du tillgång till mätinstrument som kan mäta dutycycle?
    Tippar på att DC ska ligga runt 4% på tomgång, har du det, så måste det helt enkelt vara tändningsinställning, stift eller att luften har problem att hitta in i cylindern.....?


    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Lyfter lite, hur har det gått?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Njae inge vidare.

    Tändningen är kollad den stod på 16grader.
    Ställer man om den så går bilen bättre och går nästan att köra?! Den spikar(läs huvudet i framrutan) dock till som sjutton vid typ 2000 om man kör.

    Fördelaren vreds medurs och ganska mycket.

    Stiften är konstigt nog nu gyllenbruna.

    Bytte alla vakumslangar för att vara säker på att den inte tjuvlufta från någon.

    Tycker det är mycket konstigt att den går bättre när man vrider tändningen helt fel?

    Någon idé?

    Mvh Joakim
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Nu börjar det ju faktiskt låta som att felinställda kammar kan vara att tänka på...
    Har du haft isär motorn?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Ja det tänkte jag också, tills jag bytte fördelare och rotor. Då gick bilen helt plötsligt klockrent, i några minuter....

    Kunde varva och gasa och den gick precis som den skall. Sen när jag skulle ut och provköra så går den lika illa igen. Trodde det var soppa torsk(har ingen fungerande mätare) så tankade men helt utan effekt.

    Fördelaren som satt såg dålig ut.

    Förstår inte vad det kan vara för fel.. Har upplevt ungefär samma sak när jag bytt tändstift fast mycket kortare stund.. Då går det typ att gasa upp 3 gånger sen är den kass igen.

    Börjar bli ganska trött på skiten nu
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Har du provbytt tändspole och tändförstärkare separat då om du mer eller mindre har ringat in felet till tändningen?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Har provat byta tändförstärkare utan resultat, tändspolen funkade bra innan motorbytet så den borde inte ha pajjat. Borde vara tändningen i och med att bilen gick bra en stund när jag bytte fördelare och rotor?

    Känns som ett konstigt sammanträffande annars. Kan dåliga tändkablar ge detta symptom?
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Det kan det mycket väl göra....
    Men, som sagt, har slut på idéer nu...



    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Nu vet jag inte vad jag ska tro.. bytte tändspole och då startar bilen men dör direkt.. testa med 2st fungerande och samma med bägge?!

    Går fortfafande som förut om man stoppar tillbaka den gamla
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    Re: t16 lh 2.4 går mycket illa

    Vet ej om det har sagts tidigare men lambdasonderna mellan bosch och lucas är INTE likadana.

    Du ska ha en Titanium sond.

    Enkla skillnaderna mellan dem är att Titanium sonden jordar inte via grenröret utan via kabeln.

    Lite info om dem:
    Zirconium Sond
    Titanium Sond

Liknande ämnen

  1. 9-5 går illa vid kallstart
    Av H.Blad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-05, 17:02
  2. 9-5 2.3T -01 går illa.
    Av Wiegandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 22:04
  3. Drivrem som låter illa
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •