Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

  1. #1

    SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Som rubriken lyder har jag problem med att jag får knackindikering.
    Har precis monterat en henko 275 utan framgång, problemet kvarstår.
    Har provat att byta mellan 3 olika DI (beggade) utan att märka någon skilnad.
    Stiften har gått ca: 1000mil och ser okej ut så det borde inte vara dem eller?

    Ibland går bilen precis som den ska utan indikering och ibland så kan den få för sig att indikera redan på halvgas vid 0,2bars laddtryck.

    Vart börjar jag leta efter felet?

    /hedlunde

  2. #2

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Någon som har en bra idé?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    BTR?

    Vacuumslangar?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Är det spikningar du känner av som kommer redan vid 0.2 bars ladd. Jadu då kan det vara mycket, men blandningen tippar jag på såklart. Lambdan, ta en titt på den. Drar motorn tjuvluft någonstans, se hyvens kommentar kring vakumslangar.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Är det IC:n som är på bilden på Garaget så kan det mycket väl vara anledningen - ett steg 3 behöver minst en original X-flow IC.

    Annars skulle jag testat med nya stift - efter 1000 mil kan det ändå vara dags att byta.

    Hur vet du att det är spikningar - spikdiod eller möjlighet att läsa ur boxen?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    BTR?

    Vacuumslangar?
    BTR har jag inte bytt. Kanske borde prova det som nästa steg?
    Har provtryckt alla vacumslangar och det är tätt.


    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Är det spikningar du känner av som kommer redan vid 0.2 bars ladd. Jadu då kan det vara mycket, men blandningen tippar jag på såklart. Lambdan, ta en titt på den. Drar motorn tjuvluft någonstans, se hyvens kommentar kring vakumslangar.
    Nej jag kan varken känna dom eller höra dom utan märker dom pga att spikdioden indikerar.
    Kan inte höra dom på högre varv heller men då kan man ju märka någon gång att laddet justeras.


    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Är det IC:n som är på bilden på Garaget så kan det mycket väl vara anledningen - ett steg 3 behöver minst en original X-flow IC.

    Annars skulle jag testat med nya stift - efter 1000 mil kan det ändå vara dags att byta.

    Hur vet du att det är spikningar - spikdiod eller möjlighet att läsa ur boxen?
    Jo icn har jag med tänkt på. Men har kollat lite de gånger jag får indikering när jag kört plattan i mattan så har jag "bara" haft IAT mellan 40-45grader.
    Jag har både spikdiod och t5suite via canbus i bilen.


    /hedlunde

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Jo icn har jag med tänkt på. Men har kollat lite de gånger jag får indikering när jag kört plattan i mattan så har jag "bara" haft IAT mellan 40-45grader.
    Jag har både spikdiod och t5suite via canbus i bilen.
    Då vet du om det är någon speciell cylinder som spikar mest och vid vilken belastning motorn spikar också? Kolla under Knock för hur spikningarna är fördelade per cylinder och under Edit maps/Knock counter map för vid vilken belastning det spikar.

    Återkom med detta så är det nog lite lättare att ge tips.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Då vet du om det är någon speciell cylinder som spikar mest och vid vilken belastning motorn spikar också? Kolla under Knock för hur spikningarna är fördelade per cylinder och under Edit maps/Knock counter map för vid vilken belastning det spikar.

    Återkom med detta så är det nog lite lättare att ge tips.
    Ja det spikar mest på 2an men det är ganska fördelat.
    Jag kan koppla in mig senare idag och dra lite "printscreens" på det så kanske det underlättar.
    Counter map har jag missat. Har letat efter något sånt men är rätt ny i gemet så det var ett perfekt tips.!

    återkommer med resultaten ikväll!

    /hedlunde

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Perfekt!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  10. #10

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Här kommer ett par printscreens.
    I all yra när jag skulle läsa ut dessa så lyckades jag nolla räknaren
    Men jag vart ute å brännde lite så var statistiken tillbaka.
    Som synes är de flesta indikeringarna i cyl2.
    Hoppas detta kan ge något mer.






    /hedlunde

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Jag tycker att bilden visar sitt tydliga språk - den spikar mest på höga varv med högt laddtryck = varm luft... Hur länge har du kört med detta trim och hur länge har du haft spikdioden installerad?

    Kan du göra en loggning så vi ser vad IAT är vid dessa varvtal och laddtryck?

    Spontant så skulle jag dra ner på laddtrycket tills det monterats en bättre IC...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #12

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Bilen trimmades efter förra sommaren.
    Men har inte haft MV inkopplad pga slapp WG sen var bilen avställd under vintern.
    Spikdioden monterades samtidigt som jag trimmade den och jag har haft indikeringar hela tiden.

    Jag fixar en logg på det.

    Det är nog ingen fara. Bilen har aldrig fått smaka fullgas förutom när jag har felsökt.

    /hedlunde

  13. #13

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Tycker det verkar konstigt att jag bara får indikering på cyl1 & cyl2.
    Har idag provat att byta DI och har även provat att flytta stiften mellan 1-3 2-4.
    Fortfarande bara indikering på 1 & 2.

    Borde det inte blivit lite jämnare på alla cylindrar om det hade berott på för hög insugstemp?

    /hedlunde

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Har kollat loggningen jag fick på mail nu och jag åller med om att IAT inte var speciellt alarmerande...

    Är Lambdavärdet från en bredbandslamda eller den vanliga? Är det en bredbandslambda så visar den ju att det inte är brist på bränsle i alla fall.

    Angående spikningarnas fördelning så kan det vara så att en cylinder är mer spikkänslig. Kan du prova att sänka tändningen på cylinder 1 och 2? Beroende på ursprungsprogram så kan där finnas mappar för att individuellt justera tändningen för respektive cylinder - kolla efter Ign_offset_cylX där X=1-4. Vad har du för tändvinkel i området där det spikar mest?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #15

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Har kollat loggningen jag fick på mail nu och jag åller med om att IAT inte var speciellt alarmerande...

    Är Lambdavärdet från en bredbandslamda eller den vanliga? Är det en bredbandslambda så visar den ju att det inte är brist på bränsle i alla fall.

    Angående spikningarnas fördelning så kan det vara så att en cylinder är mer spikkänslig. Kan du prova att sänka tändningen på cylinder 1 och 2? Beroende på ursprungsprogram så kan där finnas mappar för att individuellt justera tändningen för respektive cylinder - kolla efter Ign_offset_cylX där X=1-4. Vad har du för tändvinkel i området där det spikar mest?
    Det är orginal lambdan.
    Har precis fått bredbandslambdan som jag beställt så den åker nog i till helgen.
    Ja mapparna finns för indeviduell justering och alla är på 0.

    Där den spikar som mest så har jag en tändvinkel på ca 6-8grader.

    /hedlunde

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    OK - då säger inte lambdavärdet speciellt mycket mer än att den går fetare än lambda 1. Skall bli spännande att se värdena från bredbandslambdan...

    Prova att skriva in -0,5 för cylinder 1 och 2 och därefter kolla om det spikar mindre...

    Fast mest viktigt nu känns som om att få koll på bränsleblandningen så se till att få in din bredbandslambda a.s.a.p.!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #17

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Ja jag ska prova det och BBL åker i så fort jag kan.
    Tänkte slänga i nya stift med för säkerhets skull men ska man välja ett par BCR8ES eller BCPR7ES-11?

    BCR8ES ska väl vara bättre om man har lite höjd effekt?

    /hedlunde

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Nä - för ett steg 3 räcker BCPR7ES-11 gott.

    (Jag skickade ett mail till dig tidigare också)
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  19. #19

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    Flytta runt spridarna? Kan det vara något att prova kanske?
    Kan DI kassetter "mattas" av när dom blir gamla då de inte orkar ge korrekt gnista?
    Men vad är oddsen på att jag har 2st som itne orkar på cyl1 & cyl2?
    Ingen av de jag har är direkt nya.

    /hedlunde

  20. #20

    Re: SAAB 93 2,0T Steg 3 Spikar

    BBL monterad med mätare. Ska bara dra kabeln till boxen med så man kan logga den men hade inga stift kvar till kontakten.

    /hedlunde

Liknande ämnen

  1. Ng900 -97, Maptun steg 6, spikar från 0,3 bar "LÖST"
    Av 9-5xx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 21:37
  2. Saab 9-5 2,0t spikar..
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 17:12
  3. SAAB 93 -99 Ltt Spikar
    Av hedlunde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 02:33
  4. Saab 900 2.0 T -95a Spikar när laddtrycket kommer
    Av TurboRobban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-15, 19:49
  5. Saab 95 Aero spikar vid chippning
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •