Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Taklucka mekanism NG900

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Taklucka mekanism NG900

    Hej!, jag har ett litet problem med takluckan på min bil. när man trycker på knappen så lyfter eller sänker den bara den högra sidan av luckan, verkar alltså inte vara något fel på motorn eller elen utan mekanismen verkar ha packat ihop.

    Så vart är lämpligt att börja? måste man ha ur hela övre halvan av inredningen i bilen för att komma åt mekanismen? är detta nått vanligt fel där det finns någon snabb fix eller skall hela luckan bytas?

    Någon som har en länk där de finns bilder på hur mekanismen ser ut och monteras?

    Bilen är en 2dr ng900 från -96

    Hade vart trevligt att ha lucka nu när de börjar bli varmt ute särskilt med svart bil med svart inredning ^^

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Taklucka mekanism NG900

    har nu lyckats lösa mitt problem med takluckan plockade ur luckan och främre halvan av innertaket, då gick det att komma åt skruvarna underifrån så wire-banorna gick att dela på:



    upptäckte då att mekanismen verkade okej. såg inga synliga skador men wiren som går till vänstersidan gick inte att rubba, upptäckte att själva änden på wiren satt fast, här är en bild på där den satt fast (har redan hunnit misshandla den lite)




    höll på en bra stund med att försöka lossa änden, lyckades tillslut med en tång som är till för låsringar då den hade en bra böj för att komma åt i skenan ock knackade på den så kom wiren så snällt så.

    det som hade hänt med änden var att det sitter ett "lock" på änden som spruckit och blivit sylvasst och då hade den skärt in i aluminum-skenan. löste det genom att fila änden tills alla vassa kanter var borta och den verkade löpa fritt i skenan.

    såhär ser den andra änden ut som inte var trasig:


    nu var det bara att montera ihop allting och då fungerade det! jag skall nog ta och plocka isär det nån gång och fetta in allting ordentligt då det inte ser så jättefräscht ut just nu men det fungerar iaf



    kan säga att det låter väldigt lätt i texten som jag skrivit, det tog mig ett antal timmar med felsökning och att ta isär och sätta ihop men nu vet jag hur mekanismen till luckan fungerar iaf, och jag har nu en fungerande taklucka

    hoppas detta kan komma till användning för någon annan för det kan nog inte bara vara jag som har problem med takluckan på ng900, och det verkade vara väldigt svårt att hitta information och bilder på hur mekanismen fungerar :P

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 02:00
  2. Huvöppning/mekanism på saab 900 T16 års 87. huv öppnas ej
    Av rybbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •