Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Felkod P1658 OG9-5

  1. #1

    Felkod P1658 OG9-5

    Jahopp så har man fel på bilen igen.

    Motorlampan lyser och ger felkod P1658, nollar man den så tänds den efter 2 startcykler.

    Läste mig till att det var Charge Air Bypass Valve Circuit Open/Short To Ground.

    Fattade inte först var det var så köpte mig en ny magnetventil men icke
    därefter idag så köpte jag den magnetventil som sitter på torpedväggen som dumpvakumslangen går in i, men det avhjälpte tyvärr inte felet heller.

    Ringde Tk(här på forumet) för att få råd om vad det kunde var för fel och blev tipsad om att kontrollera och byta ut alla vakumslangar och oringen som sitter på aluröret in i cobran men hittade ingen defekt på dem. (ska däremot senare byta ut vakumslangarna mot nya för att vara på säkra sidan om ingen annan kan tipsa mig om fler fel detta kan bero på)

    Bilen i sig går bra men KANSKE låter lite konstigt ibland när man släpper upp gasen vid lite hårdare pådrag. men när bilen är ordentligt varm och man ligger runt 100 på 4an eller 5an och står på gasen så börjar den hoppa och rycka tills man släpper av igen.

    det går en slang som grenar sig vidare ner mot torpedväggen med en rödvit backventil på som sedan slutar i en likande magnetventil under någon vattenventil. är det till farthållaren?


    Är det någon som har något tipps på vad detta kan bero på? är evigt tacksam för tipps så jag vet hur jag ska söka vidare.

    Kort sammanfattat så är detta gjort.
    -bytt magnetventil (framför motorn med RWC slangarna i) - antagligen onödigt.
    -bytt magnetventil (på torpedväggen med 3 slangar varav ena går till vakum på dumpen)
    -kontrollmätt kontakten till magnetventilen så det är kontakt mellan ena kontakten och jord samt mellan de 2 stiften. utslag på båda.
    -sökt efter sprickor eller defekta vakumslangar från magnetventilen på torpeden.
    -kontrollerat oringen mellan cobran och aluröret.


    //C
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  2. #2

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Ingen som har någon ide? eller var det bara för mycket text att läsa?
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Hej!

    Felkoden pekar på ett ELEKTRISKT FEL, antingen är det avbrott i kretsen eller kortslutning till jord på ledningen mellan T7 och magnetventilen.
    Det har alltså INGET att göra med slangar och o-ringar, inte ens nästan.

    Mät mellan pin 1 och jord när du slår på tändningen, du bör hitta 12 V. Om inte så är det ett fel på en skarv i ledningsnätet. Om det finns 12 V så kikapå ledningen mot T7.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    mellan stift 1 och jord så var det 12. får letavidare i ledningarna tack
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  5. #5

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Går inge vidare det här....

    1. Ström mellan stift 1 och jord.
    2. Kontakt mellan stift 2 och ECU på stift 51.
    3. Kontakt mellan stift 1 och ett av de stora stiften i kontaktdonet på torpeden (H42-5?)

    så frågan är nu, vart går kablarna från H42 så man kan försöka mäta fel i andra änden på den?
    samt , det ger inget utslag mellan stift 1 och 2 måste man "aktivera" den med tech2 för att mäta tro?
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  6. #6

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Har nu mätt att slingan är hel mellan handsken till ECU och ända ner i säkringsdosan vid förarplats, med ett motstånd på 0,40 med magnetventilen tillkopplad. Så där ligger nog inte felet.

    Frågan är om det är ECUn på det stiftet som slutat funka? hur prövar man det? :S

    Att tillägga är att jag bytte till brorsans dump från 900an och då började bilen bröla/knorra när man släppte på gasen. så fort jag byter tillbaks till min så försvinner det.
    Även att jag har ett visst vinande ljud från turbon som jag inte haft innan det här felet uppstod.
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  7. #7

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Felsökningen fortsätter då jag inte lyckats hitta något elfel för den bakre magnetventilen...

    Idag monterade jag en laddtrycksmätare och upptäcker att laddet ligger kring 0,9-1,1 men ibland när man trampar på så sticker den upp förbi 1,5bar markeringen och så börjar bilen hacka.

    kan det vara så att det är klockan som felar eller någon luftläcka efter lmm?
    Tycker mig även känna att det är extremt hög temeratur under motorhuven efter en körning. kanske jag som är nojjig och det är varmare ute nu än tidigare eller så är avgastempen för hög.

    Några ideer?
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Låter det inte som att laddet skenar och laddtryck spärren slår i?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  9. #9

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Nja, låter mest som att något tjuter eller viner när turbon börjar ladda. just det för höga laddtrycket kommer om jag tex ligger på 4ans eller 5ans växel och trycker på. då kastar den på >1,5 och sedan börjar den hacka som att den inte får nog med bränsle för att klara trycket.

    Hade det inte varit för att bilen faktiskt öser på så fort turbon laddar så skulle man tro att all laddluft gick ut i fria luften, lite så låter det.
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Lyfter denna tråd,


    hur gick detta?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  11. #11

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Har inte löst det än, har haft så mycket på jobbet så man jobbat 19h arbetsdagar sedan i fredags. Men ska försöka fortsätta i helgen.

    Senast gjorde jag följande.

    Ryckte w slangen och bilen slog ifrån vid ca 2.500-3000 rpm. (lyckades tom skjuta av insugsröret ovanpå spjällhuset så systemet verkar vara tätt).

    Ska gå igenom de sista slangarna som de kära blå ventilerna sitter på, men mest för att byta samtliga slangar just in case.

    Det vinande ljudet tror jag kommer från att en grenrörsbult är av och det har sotat lite ca 5mm i bredd i utkanten på grenröret.

    Det eventuella elfelet som ger felkoden P1658 förstår jag mig inte alls på :S
    Har testat och får kontakt i hela slingan från ECU stift 51 till säkringsdosan med ett motstånd på 0,4 som magnetventilen ska ge.

    Har funderat på om jag ska försöka mig på att byta ECUn men kommer behöva hjälp av någon som kan programmera dessa. för jag har då inte en blekaste om hur och vad för verktyg som behövs.

    Något som stör mig är funktionen på magnetventilen...
    jag vet inte när och varför den ska byta väg för ladd/vakum.

    Men om jag kopplar en barmätare mellan magnetventilen och dump så får jag ladd och vakum, men kopplar jag den mellan insug och magnetventil så får jag vakum och ladd med hoppande nål?!? i min värld så borde det inte bli något laddtryck i den? eller?
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  12. #12

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Uppdatering på felsökningen.

    Har åter igen letat i elsystemet för att hitta något fel men utan framgång.

    Angående hur magnetventilen(torpedväggen) funkar..
    När jag har kontakten urkopplad och startar bilen så mäter jag 12v mellan stiften vilket borde betyda att jag får ström in i magnetventilen och den är då tillslagen = anslutning mellan innan spjällhuset och avlastningsventilen. Denna väg borde inte kunna visa vakum och eftersom att jag får både vakum och tryck via turbotrycksmätaren så torde det vara så att magnetventilen växlar mellan de 2 olika lägen den har.
    Alternativet är att den trotts allt inte får någon ström och håller kanalen mellan insug och avlastning öppen vilket ger både vakum och övertryck, men detta verkar långsökt då jag får ström mellan stift 1 och 2 när bilen är påslagen och ventilen bortkopplad. (note: jag har prövat strömsätta magnetventilen separat och vet att den kan växla mellan de olika lägerna.)

    Hade varit bra att veta om någon med en fungerande bil mätte mellan stiften till magnetventilen om det är 12v redan vid uppstart? eller om det ska komma först senare.

    //C
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  13. #13

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Tack för svaret,
    jag bytte slangarna och skulle just byta den vita ventilen som sitter mellan vevhusventen och insuget (vita) som läkte lite åt andra hållet.

    Dock påvägen hem så stod det en fontän upp ur oljestickan och nu har jag rivit motorn och det visade sig att en kolv spruckit.

    så kanske har den varit på väg att ge upp länge så att vakumet i motorn kanske blivit fel?

    Så nu måste jag hitta en ny T7 kolv alternativet är å sätta i T5kolvar. Men MÅSTE jag har stakarna från T5an också ?
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  14. #14

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Uppdatering igen då.

    efter att ha bytt kolv under veckan så startade bilen upp fint, men fortfarande med p1658 som felkod.

    blir väl till att fortsätta byta slangar. har inte bytt de större slangarna med de blå ventilerna på.
    MVH Christoffer Carlsson
    SAAB 9-5 Aero -00,
    Ford Mustang - 64,
    Volkswagen Golf Caddy MK1 - 90

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    har samma felkod. Har du löst det?
    jag har oxå 12v på kontakten.
    ska prova ny magnetventil imorron.
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Jag har samma problem som alla andra här, felkod P1658.
    Hur gick det för er??
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Felkod P1658 9-5 Aero -00

    Inte så enkelt som dålig/obefintlig jotd mella motorn - karossen? Eller batteriet - karossen.. Smidigt å testa genom å bara jorda extra med en startkabel. Hjälper ju säkert inte, men testa kan man ju när de inte är mer jobb
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  18. #18
    Ingen som fått fason på detta? Motorlampan började precis lysa på min 9-5 2.3t -07 och jag skannade ut denna kod. Går hur bra som helst dock.

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ah, tackar. Ett problem löst. Ett nytt hittat.... Faen....

Liknande ämnen

  1. Inget turbotryck och dålig motorgång samt P1658 och P1105 OG9-5
    Av SAAB-TOK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-11-27, 13:09
  2. [LÖST] Urkopplad vakuumventil och felkod P1658 OG9-5
    Av Makadam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-06-06, 13:41
  3. [LÖST] Felkod P1105 och P1658 OG9-5 B2x5
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-11-23, 01:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •