Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 92

Ämne: Bilen spikar ner sig!Nu med Canperf logg!

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Bilen spikar ner sig!Nu med Canperf logg!

    Hej !

    Detta fel har pågått alldeles för länge,dock försvinner efter ett tag på vinter/höst för att komma igen
    Skall försöka dra det kort,bilen det handlar om är 9-5 Aero 05

    Oftast så har jag trott att det är värmelrealterat men ibland känns det inte som det.

    Oftast brukar det förekomma när man kört bilen sen parkerat och åkt iväg sen,då börjar den registrera knack,och dra på luft.

    Men har fått det även på motorvägen vid konstant fart där insugstemp låg inte mer än 25 grader typ..
    Så här blev det idag.
    http://www.youtube.com/watch?v=YUmEDMrCBQA

    Upp till 15 grader backar den tändning vid fullgas.

    Denna vidio är jag lite tveksam om Ioff skall fladdra eller inte vid lite gas ,växling,men vid fullgas backar den inte då,vilket ni kan se i 3.25 min i filmen..
    http://www.youtube.com/watch?v=oYX-ctPJ_94

    Har varit i kontakt med MapTun om detta massor med gånger,Drboost och flera andra utan något direkt svar.
    Förstår att det är svårt att veta ibland för vissa utan att se felet i verkligheten,men man ser inte mer i verkligheten än det jag kan komma med för info..

    Detta är något som börjar bli verkligen iriterrande och som började i samaband med trim 295 hk 200704..

    Det som jag bytt provat är
    Tändkasset.
    Bränslepump
    Magnetventil
    Tändstift

    Jag förstår inte att bilen kan gå som en klocka,gå så jäkla bra och inte dumma sig efter acceleration sen av nån annledning mestadels i centrum hacka upp sig och dra ner på så hög tändning.

    När detta sker skall det tilläggas att den misständer inte.Utan vad jag kan se o canperf så knackar den av nån annledning.

    Jag är tacksam för all hjälp och har någon något att komma eller varit med om liknande skriv gärna..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Hej hopp!

    Märker du det vid normal körning eller syns det bara på open sid, om det sistnämnda, stäng av den och njut

    Jag tror mer eller mindre alla bilar skulle få såna här hyss för sig om de skull egranskas så noga/alltid med mätinstrument. Likt en människa med syreupptagningsmätning skulle få dippar lite då och då, vid ändarde förutsättningar.

    Då bilen går bra så tror jag inte det är mycket att bry sig om, särskilt inte när den har några år och mil på nacken, ventiler och dylikt har slitits lite genom åren.

    Mvh
    Matte

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej hopp!

    Märker du det vid normal körning eller syns det bara på open sid, om det sistnämnda, stäng av den och njut

    Jag tror mer eller mindre alla bilar skulle få såna här hyss för sig om de skull egranskas så noga/alltid med mätinstrument. Likt en människa med syreupptagningsmätning skulle få dippar lite då och då, vid ändarde förutsättningar.

    Då bilen går bra så tror jag inte det är mycket att bry sig om, särskilt inte när den har några år och mil på nacken, ventiler och dylikt har slitits lite genom åren.

    Mvh
    Matte
    Hej Matta!

    Jag kollar aldrig eller sällan på instrument först jag märker något galet,när jag märker något galet då går jag in och kollar..

    Detta fel skulle mer eller mindre alla märka när luftmassa hamnar på 620 mg/c och den backar tändning kraftigt.
    Förreställ dig själv om din mätare i bilen som visar luft går till nästan vita strecket..

    Fredrik på MapTun har sett problemet så det är inget jag hittar på eller liknande.
    Detta är något som vem som helst skulle märka.
    Att den spikar utan nån påfresstning typ kan jag inte fatta

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Låter som en snickare, ingen belastning och spika

    Kan det inte ha något elfel ihop med spridare eller dylikt, men det borde väl gett felkod.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Haft liknande fel på VAG en av våra familj bilar. Utan att ljuga säkerligen i flera år tills tummen lossnade och jag böt LMM sen dess går som klocka. Bilen är BSR chipat från början med luft filter som jag smörjade med avsedd olja för det och tvättade noggrann och hela boven tror jag är olja i filter som förstörde delvis trådar i LMM.
    Som de sagts ” ingen belastning och spika” så hade jag.


    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Men vilket progg åker du med?

    LMM eller btr skulle jag tippa på.

    På min gröna 9000 så var det btr som släppte lite lite på högre varv.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av George
    Haft liknande fel på VAG en av våra familj bilar. Utan att ljuga säkerligen i flera år tills tummen lossnade och jag böt LMM sen dess går som klocka. Bilen är BSR chipat från början med luft filter som jag smörjade med avsedd olja för det och tvättade noggrann och hela boven tror jag är olja i filter som förstörde delvis trådar i LMM.
    Som de sagts ” ingen belastning och spika” så hade jag.


    Lycka till
    George

    Hej !

    Tack för ditt svar..
    Skall kolla på detta så fort jag får problemet nästa gång..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Men vilket progg åker du med?

    LMM eller btr skulle jag tippa på.

    På min gröna 9000 så var det btr som släppte lite lite på högre varv.
    Hej !

    Hirsch 300 HK..

    På väg till MapTun igår så spikade den ner sig på motorvägen,Fredrik hade tillfälle att se problemet.
    På väg hem utan att göra något specielt,gick den som ett skott i 20+ grader utetemp.
    Även idag 26 grader gick som ett skott,100-220 km/h,bara drar och drar.

    Helt enkelt,felet är konstigt av nån annledning kommer och går.

    Som du kan se så ligger den på i första film på låga varv,så på högre varv kommer jag inte för att den drar ner jo mer jag trampar fullt.

    BTR är ny.Och ska testa ny LMM.

    Läste ett gammal inlägg av Utengen där han skrev att man skall tanka ibland Stp Injection cleaner för att rensa spridare och förbräningsrum så jag tanka en sån igår..

    Ibland kan Ioff fladdra med 5an vid lite lite gas för att vi full gas vissa noll,som visar i den långa filmen.

    Vet inte om ioff skall alltid stå på 0 eller om det är normalt att den fladdrar lite..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Funkar det inte med lmm så testa vevaxelgivare.

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Hej! Tack för ditt svar.Brukar vevaxelgivare ge såna symptomer?
    Vad kostar en sån? Svårt att byta.?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Nja,den brukar mest ge startsvårigheter. Men med tanke på att du har testat det mesta annat så.
    Men sätter en större slant på LMM. Har dock haft bilar med både felen och samma symptom.

    Den är nog rätt dyr, över 2000 kr har jag för mig. Inte svår att byta.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Du får väl nämna lite mer info om vattenskada osv på motorn... ?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Du får väl nämna lite mer info om vattenskada osv på motorn... ?

    Hej !

    Om du läser så har jag haft detta innan oxå.Dock om jag kommer ihåg inte på motorvägen..

    Angående motorskada där staken blev lite krokig pga vatten,så renoverades motor av MapTun där dom bytt allt typ.

    Men möjligt att LMM tagit skada där.
    Enligt Fredrik bör bilen ladda mycket med trasig LMM, och min laddar ca 1.05-1.08 vilket stämmer överens bra enligt Fredrik för att uppfylla den luft som begärs.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Bilen spikar ner sig!

    När LMM är ”mycket trasig” då laddar den mer men då kommer error kod på köpet och bilen åker in i Limp home rätt så snart.
    Delvis trasig yttrades i mitt fall som en driftstörning som kommer och går som den ville och när den ville. Så har jag uppfattat mitt problem.

    Prova att låna en fungerande LMM , kanske Fredrik kan hjälpa med det så vet man mer efter byte.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av George
    När LMM är ”mycket trasig” då laddar den mer men då kommer error kod på köpet och bilen åker in i Limp home rätt så snart.
    Delvis trasig yttrades i mitt fall som en driftstörning som kommer och går som den ville och när den ville. Så har jag uppfattat mitt problem.

    Prova att låna en fungerande LMM , kanske Fredrik kan hjälpa med det så vet man mer efter byte.

    Lycka till
    George
    Skall försöka hitta en ny LMM för att prova med när problemet dyker upp igen.
    Det har inte dykt upp sen jag var hos MapTun.
    Frågan är om en trasig LMM kan orsaka att bilen drar ner på så mycket tändning vid ingen belastning typ ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    18

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Hälsningar från Finland, jag kämpar här mot ett liknande problem med min OG9-3 ('01 T7 2.0t Steg 1). Numrar i SID i den första videon (YouTube-link) kunde vara från min bil :-).

    Jag har bytt dom alla komponenter listat här, även LMM och spridarna - men problemet har inte försvunnit.

    Det sista steget var, att jag inaktiverat en inställning "IgnKnkCal.ST_Enable" (Enable knock ignition) bara för testning. Efter det Ioff visade bara positiva numrar och kanske bilen kände litet bättre, men knack räknare fick numrar som tidigare. Och större delen av tiden räknarna få träffar under normal körning - inte under "pedal to the metal".

    Min bil samlar knackar bara för cylinder 2. & 3. Detta problem är mycket irriterande, nästa steg jag ska göra är läck test för insug grenrör.
    9-3SS 1.8t 2007 - Finland, Vanda

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av TommyW
    Hälsningar från Finland, jag kämpar här mot ett liknande problem med min OG9-3 ('01 T7 2.0t Steg 1). Numrar i SID i den första videon (YouTube-link) kunde vara från min bil :-).
    Hej !

    Har du provat köra orginalt för att se om du har liknande problem ?

    När förkommer detta som mest för din del ?

    Citat Ursprungligen postat av TommyW
    Min bil samlar knackar bara för cylinder 2. & 3. Detta problem är mycket irriterande, nästa steg jag ska göra är läck test för insug grenrör.
    Min samlar på alla fyra mer eller mindre..
    Så har det pågått i hela 4 år mer eller mindre dock efter justeringar i rototest för 2 år sen så har det kommit i kraftigare omfattning.
    På vinter tydligen brukade detta inte förekomma dock.

    Börjar ge hoppet,utan kör och njuter av bilen dom dagar det går bra,
    när vissa experter på forumet inte kan komma med för något,Fredrik på MapTun stod förvirrad ut,Saab själva,så kan jag inte förvänta mig själv att jag löser detta problem.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Tyvärr har jag samma problem med min 9-5 98mod. T7suited.
    Bytt program, orginal och trim, tännkassett x2, stift (6 och 7 hårdhet) branslepump x2 (biltema, walbro), vevaxelgivare (speedparts och orginal).
    Ioff går ned til -130 til -140 och spikar på alla cylindrar. och när den blir genomvärm, etter ca 20-30minutter kan den även börja rycka vid belastning. Så om nån hittar en lösning så vore jag glad.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Känns att flera har liknande problem.
    Ingen som har byt data box till en annan box?
    Annan LMM skulle jag testa ändå.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    18

    Re: Bilen spikar ner sig!

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Har du provat köra orginalt för att se om du har liknande problem ?
    Jag har inte provat med original mjukvaran (150 hästar), men åtminstone med Saabs egen tune (170 hästar) och med Steg 1 problem finns.

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    När förkommer detta som mest för din del ?
    Med varm motor när jag försöker hålla farten (1900RPM - 3000rpm) med "lätt gaspedal" - och speciellt efter liten paus, om bilen har stannat tex. 15 - 30 minuter mellan körning perioder, går Ioff vildare. Och det händer också med cruise control.

    Citat Ursprungligen postat av George
    Ingen som har byt data box till en annan box?
    Annan LMM skulle jag testa ändå.
    Jag har provat med 2 olika boxar och köpte helt ny LMM en vecka sen...

    Jag har inte gett hoppet ännu och jag ska fortsätta inspektion innan jag kör bilen till Östersjön

    Det ser ut som det finns en annan kandidat här i finska forum med liknande problem - men jag kan skriva här när jag vet mer.
    9-3SS 1.8t 2007 - Finland, Vanda

Liknande ämnen

  1. Bilen spikar, hur drar man ner laddtrycket?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 16:20
  2. T5 Vs T7 Kamaxlar Canperf logg
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 20:14
  3. Bilen spikar
    Av albini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 10:56
  4. bilen spikar
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •