Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Plötsligt kylvätskeläckage OG9-5

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Plötsligt kylvätskeläckage OG9-5

    När jag kom ner till bilen i garaget på eftermiddagen så ser jag att min bil, en 9-5 05, har läckt ifrån sig en del vätska som har runnit ut på golvet. När jag felsöker så visar det sig att expansionstanken är tom, och vätskan har runnit ner innanför vänster framhjul framför drivaxeln. Jag fyller på ca en liter vatten och ser inget läckage. Startar och ser inget läckage, så jag kör hem ca 6 mil. Kollar expansionstanken när jag kommit hem och den är helt full, inget läckage.

    Vad kan ha hänt? Vad gör jag för att detta inte skall hända igen? Expansionskärlet var relativt blött i underkant när jag kom ner till bilen i garaget, men såg inga slangar som hade släppte eller halvsläppt. Såg inga läckage. Har inte "grejat" något i det området på ett halvår.

    /Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Hej va du en gör fyll inte bara upp med vatten du måste ha glykol i åxå annars fräter den sönder dina tätningsytor mellan block o topp .
    Medlems Nr :4325
    SAAB 9-5 AERO 2001

  3. #3

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Kollar expansionstanken när jag kommit hem och den är helt full, inget läckage.
    Inte konstig om den trycker ut vätska, om du fyller den helt.
    Signaturlös

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Nja, innan läckaget har jag inte behövt fylla på sedan jag bytte termostat för 2,5 år sedan, bara kollat nivån som legat rätt. Sedan idag över dan i garaget på jobbet bestämde den sig helt plötsligt för att trycka ur sig ca en liter vätska.
    /Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-16 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Varekil, Orust
    Inlägg
    23

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Hej va du en gör fyll inte bara upp med vatten du måste ha glykol i åxå annars fräter den sönder dina tätningsytor mellan block o topp .
    Det går väl knappast så fort? Visst skall man ha glykol i, det vet jag, men om man t.ex. får ett läckage så går det ju att fylla med vanligt vatten för att kunna köra vidare.

    Mvh Axel

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Expansionskärlet var relativt blött i underkant när jag kom ner till bilen i garaget, men såg inga slangar som hade släppte eller halvsläppt.
    Kolla upp ditt expansionslock. Det läcker antagligen. Om det är helt så kan du bända och trycka på slangarna till expansionskärlet för att försöka hitta läckaget.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Hade oxå precis nyss att glykolen försvann och det va denna som var boven

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._90566947.html

    Om jag dock körde en varm dag så läckte det inget utan endast om jag använde värme i kupen som det droppade ur den.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-16 klockan 16:02. Anledning: Uppdaterat länk
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Varekil, Orust
    Inlägg
    23

    Re: Plötsligt kylvätskeläckage

    Det var den som var problemet för min del också. Tog ett tag innan jag hittade och det var en del vilda spekulationer innan...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-16 klockan 16:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Kylvätskeläckage NG9-3 TTiD
    Av Avo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-07-25, 18:06
  2. [LÖST] Kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-02-17, 18:10
  3. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 09:27
  4. [LÖST] Kylvätskeläckage 900i -88
    Av Facundo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •