Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Viggen Drar olja!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    58

    Viggen Drar olja!

    Sålde min Viggen -99 till Värmand. Jag servade den när jag köpte den + att jag lätt Saab verkstaden i Östersund att göra vevhus uppdateringen. Bytte olja etc.
    Jag körde ca 1000 mil med bilen utan att olje lampan började lysa. Kollade stickan och allt såg bra ut.

    Nu till problemet.

    När nye ägaren kör hem med bilen så börjar oljelampan att lysa...
    Jag antar att det beror på att han pressade bilen lite på hemvägen vilket jag sade. Nu så har han tankat i 5 liter olja sen han köpte bilen för en månad sedan... Han gjorde en uppmätning och den drar ca 1 l /45 mil.

    Det är helt sjukt... Vad har hänt...
    Jag sa till han att nånting i vevhus venten måste lossnat, slangar eller dylikt...

    Sen så sa hans Saab verstad att Saabs motorgaranti inte täcker detta... låter helt sjukt ju...

    Nån som har en anning om vad som kan ha hänt...
    Körde SAAB 9-3 Viggen, nu åker jag buss

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är/var den original?
    Hur långt har den gått?

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    58
    Den var orginal och hade gått ca 8700 mil när jag sålde den.
    Full sevice bok.

    Min erfarenher från min gamla 9000 aero -91 med långmotorn var ju att den drog lite extra olja när man gasade på...
    Körde SAAB 9-3 Viggen, nu åker jag buss

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Låter mycket konstigt att det inte skulle täckas av motorgarantierna.
    Men vad är det som är fel exakt?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av sjpilis
    Den var orginal och hade gått ca 8700 mil när jag sålde den.
    Full sevice bok.

    Min erfarenher från min gamla 9000 aero -91 med långmotorn var ju att den drog lite extra olja när man gasade på...
    Bara in till Saab igen med den, eller till nästa ställe tills han får hjälp.
    Lång och kortmotorn skall inte dra nåt märkbart med olja.

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    684
    Min erfarenhet är att T7 motorn med uppgraderad vevhusvent suger i sig en del olja. Verkar dock väldigt mycket med just din bil och det kan vara bra att få vevhusventialtionen kontrollerad samt packboxar.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Min erfarenhet är att T7 motorn med uppgraderad vevhusvent suger i sig en del olja. Verkar dock väldigt mycket med just din bil och det kan vara bra att få vevhusventialtionen kontrollerad samt packboxar.
    Ja jag har hört av en del att de kan börja dra lite extra om man pressar dem med vevhus mod. Men jag vet inte vad jag ska tro när han säger 1liter/ 45 mil.??

    Jävligt surt för den nye ägaren i alla fall då jag inte hade ett bekymmer med bilen.

    Vad tror ni om den förlängda motorgarantin, gäller den här?
    Körde SAAB 9-3 Viggen, nu åker jag buss

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927
    Citat Ursprungligen postat av sjpilis
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Min erfarenhet är att T7 motorn med uppgraderad vevhusvent suger i sig en del olja. Verkar dock väldigt mycket med just din bil och det kan vara bra att få vevhusventialtionen kontrollerad samt packboxar.
    Ja jag har hört av en del att de kan börja dra lite extra om man pressar dem med vevhus mod. Men jag vet inte vad jag ska tro när han säger 1liter/ 45 mil.??

    Jävligt surt för den nye ägaren i alla fall då jag inte hade ett bekymmer med bilen.

    Vad tror ni om den förlängda motorgarantin, gäller den här?
    Är detta din bil?

    http://www.blocket.se/view/4885772.htm? ... c=1&city=0

    Den förlängda motorgarantin skall gälla i förutsättning om att servicarna är utförda med rätt intervall...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av sjpilis
    Citat Ursprungligen postat av Aerofreak
    Min erfarenhet är att T7 motorn med uppgraderad vevhusvent suger i sig en del olja. Verkar dock väldigt mycket med just din bil och det kan vara bra att få vevhusventialtionen kontrollerad samt packboxar.
    Ja jag har hört av en del att de kan börja dra lite extra om man pressar dem med vevhus mod. Men jag vet inte vad jag ska tro när han säger 1liter/ 45 mil.??

    Jävligt surt för den nye ägaren i alla fall då jag inte hade ett bekymmer med bilen.

    Vad tror ni om den förlängda motorgarantin, gäller den här?
    Är detta din bil?

    http://www.blocket.se/view/4885772.htm? ... c=1&city=0

    Den förlängda motorgarantin skall gälla i förutsättning om att servicarna är utförda med rätt intervall...
    Nej detta var inte min bil.
    Min bil hade full service bok + att Saab gjorde vevhus modden, finns papper på det.

    Min bil är såld så det är den nye ägaren som har problem vilket jag tycker är toksynd då jag inte hade några problem med den.
    Körde SAAB 9-3 Viggen, nu åker jag buss

Liknande ämnen

  1. min 9-5 drar olja
    Av PIEL i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:42
  2. 9-5 drar olja
    Av Stephen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •