Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Hej!

    Är på jakt efter duschväggar men hittar verkligen inget som passar.
    Har ett utrymme på 170x72cm där dusch + tvättmaskin ska få plats.

    Tvättmaskin är 60cm bred och på höger sida av utrymmet mot långsidan står handfat/underskåp som är 52cm brett.

    På höger sida finns även befintlig blandare samt brunn så givetvis även där duschen måste vara placerad.

    Några tips på duschväggar eller lösning för ändamålet? Hittar några 20k+ lösningar med specialtillverkade väggar men helst inte det. Utan gärna en lösning som stoppar på 10k.

    Det alla mest optimala vore en 100x70cm med dubbla skjutdörrar på vänster sida av långsidan, något som går att få från specialtillverkning men inget jag hittat färdigt till rimligt pris.

    Nästa problem är även att det måste finnas plats för avloppsrör till tvättmaskin i lämplig dimesions på vänster sida.

  2. #2
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    När det blir så special så är det oftast bara INR som fungerar. De är de enda som gör sådana där specialbyggen, men då hamnar du säkerligen på 10K-15k :- Måste du ha dörren på långsidan och inte hörnet?

    Jag jobbar med badrumsinredning så jag kan kolla under dagen vad jag hittar.
    Mvh Christian

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Jag tänkte också på INR inledningsvis men jag förstod det som att det var en skjutdörr du vill ha snarare än en på gångjärn? I så fall går väl INR bort då alla deras hänger på gångjärn, eller har jag missat något? (var ett par år sedan jag jobbade med badrumsinredningar så mycket kan ha hänt men jag köpte nyss en hörnlösning från INR och vad jag kunde se i katalogen var allt på gångjärn)

    Jag vet inte om de finns kvar (faktiskt vare sig företaget eller produkten) men duschbyggarna hade, på den gamla goda tiden när jag jobbade med sånt här, en skjutdörr med ganska korta steg i breddmåtten och som är tredelad, vilket är bra om öppningen är liten (jag fattar inte riktigt vad "dubbla skjutdörrar på vänster sida av långsidan" betyder). De har också lösa skärmväggar så man kan skapa ett hörn (fast det kanske inte behövdes i detta fall). De var väl inte de allra billigaste men 20k har jag svårt att tro att det skulle kosta (vilket det dock lätt kan göra med INR)

    Om det nu är ok med en "svängdörr" så har kakeldax en kampanj på några av modellerna från INR, du betalar det lägsta priset i serien men kan välja fritt bland de dyrare modellerna i samma serie, ex. kan du få en måttanpassad dörr till priset av en fast bredd. Alternativt som jag gjorde, ta ett standardmått men istället få deras svindyra showerguard-glas på köpet (jag betalade nog 7k isf. 12k)

    f.ö. det är inte lite funktioner du ska få in på liten plats, jag fattar faktiskt inte hur man ska kunna röra sig där inne när du fått in både en 100x70 dusch och en TM (fast kanske är detta bara en del av ett större rum och i så fall är det väl helt ok)

    /U

  4. #4
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Du har helt rätt med INR och deras dörrar. Kollade med en firma som heter Duscholux och de har en modell som är 100x700. Den modellen går att få i alla riktningar, flera färger på profiler och glas. En standardmodell med vita profiler och klart glas samt tredelad skjutdörr på 100 väggen ligger på ca 11500:-. Med en leveranstid på ca 3 veckor. Avloppet får man försöka ta ett hål i montageprofilen mot väggen. Kanske inte den snyggaste av lösningar. Kan även skicka iväg en förfrågan till ett företag som heter Macro som vi har ett riktigt bra avtal med om du är nyfiken!
    Mvh Christian

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Byggmax har plywood o färg

  6. #6
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Haha, annars brukar stena ta ca 100:- för ett gammalt oljefat!
    Mvh Christian

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Tips på duschväggar för snålt utrymme.

    Hej!

    Jag löste det idag. Blev en Hafa Glacier corner 900x700mm.
    Blir nog skitbra tror jag, förutom att den var i klarglas.

    Men men man kan inte få allt, dessutom strax under 5000kr så lätt under budget

    Tack för alla svar!

Liknande ämnen

  1. MY05 9-5 2,0t automat: snålt ljud
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:41
  2. Hur få bort kalk på duschväggar??
    Av Expressoblack i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 01:32
  3. 900S -91 med 16t går snålt
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 21:17
  4. OG900 T16 går snålt
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 12:45
  5. Utrymme i 9-3?
    Av markus_a i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •