Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab 9-3 Monte carlo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Saab 9-3 Monte carlo

    Hej

    Tänkte presentera mig själv. Jens heter då jag. Bor i Västerås. Har då köpt mig min första Saab. Har skruvat mycket Volvo innan. http://www.garaget.org/744tic

    Det blev en Saab 9-3 Monte Carlo ifrån 1999. Med drygt 19k mil på mätaren. Kommer tyvärr inte hämta bilen förns imorgon så bilder som folk alltid vill ha kommer.

    Det va väldigt bra pris på den tycker jag för en Monte carlo. Har alltid haft en liten kärlek till den färgen så när bilen dök upp nära och bra så slog jag till även om den har lite att göra.

    Generatorn behöver bytas eller renoveras. Vilket inte verkar vara det roligaste. Men jag har lyckats med att byta växellåda på 850 så då ska man väl klara av att skruva lite Saab.

    Har ni några tips på vad jag bör kolla göra med en ny köpt gammal bil?.

    Mvh, Jens

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Välkommen!

    Monte Carlo är fin! Är den helt original? Jag skulle satsat på en uppgradering av dämpare och fjädrar först. Gula Koni passar perfekt på en Monte Carlo.

    Lite längre ner i forumet hittar du en speciell del för oss som bor i Mälardalen. Där planeras träffar och utbyts kunskaper mm.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Välkommen!

    Monte Carlo är fin! Är den helt original? Jag skulle satsat på en uppgradering av dämpare och fjädrar först. Gula Koni passar perfekt på en Monte Carlo.

    Lite längre ner i forumet hittar du en speciell del för oss som bor i Mälardalen. Där planeras träffar och utbyts kunskaper mm.

    Vill minnas att det sitter grejer på den redan.

    //Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Tack tack. Här kommer två bilder. Jag kan absolut ingenting om Saab men detta stod i annonsen.

    Saab 9-3 Aero "Monte Carlo"
    Chippad: 245hk(Maptun dekal sitter på ena baklyset)
    Viggen inredning(svart/blå hel-skin sportiga el-stolar)

    Har varit ute och åkt lite ikväll man åker bra men kupén äts upp av ljudet av generatorn(när den får för sig att låta illa) så lär fixa det fort.

    Framtida planer om jag trivs med bilen är väl att brorsan får lacka om huven pga rost och kanske fixa nå andra orginal(aero,viggen?) stötfångare. Sen usa-blinkers.



  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Låter generatorn illa? Är du säker på att det är den? Är ljudet intermittent? Magnetkopplingen till AC:n låter illa när den håller på att ge upp. Ljudet kan komma och gå innan den blir så dålig att den skramlar hela tiden.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Det är ett malande ljud. Väldigt varierande hur det låter också. Men det avtar ibland när man står på tomgång. Det är inget knackande ljud iaf.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Citat Ursprungligen postat av Jens.L
    Det är ett malande ljud. Väldigt varierande hur det låter också. Men det avtar ibland när man står på tomgång. Det är inget knackande ljud iaf.

    Jag håller med, det luktar el-brand om den också när den luktar illa.

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Vad bör man byta mer när man ändå river bort generatorn?. Aggregatrem?. Nå spännrullar?.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Citat Ursprungligen postat av Jens.L
    Vad bör man byta mer när man ändå river bort generatorn?. Aggregatrem?. Nå spännrullar?.
    Absolut, den låg tidigare på service och byts nu vid behov. Så det finns stor riskt att det är original rem där. Spännaren kan du också ta.

    Stift behöver du inte byta men olja och filter, köp en ny plugg och tätningsring innan du börjar med oljebytet.

    /Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Bad en bekant som är duktig på Saab att lyssna på bilen idag. Vi kom fram till att det inte är generatorn. Det är ac-kompressor som är total slut. Hela remskivan vobblar när man har motorn igång och sätter man ner huvudet vid den så stinker det bränd elektronik plus att det ligger metalspån på ac-kompressorn. Troligen något lager som gett med sig och håller på att nypa. Släpper man på aggregatremmen med motorn igång så blir det tyst.

    Så nu köper jag nog en aggregatrem utan ac så länge. Så kan jag använda bilen tills jag kan få ett ryck att byta ac-kompressor utan stress. Förhoppningsvis kanske det är lättare att byta ac-kompressor än generator.

    Fixade även slutsteget som jag fick med i bilköpet också. Det va dåliga lödningar i det. Så nu kan man lyssna på musik igen.

    //Jens.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Det är med stor sannolikhet inte hela kompressorn som är paj utan bara lagret till remskivan, det är ett vanligt fel på gamla 9-3or brukar räcka med att remskivan med magnetkoppling byts.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Nu har jag slängt på en kortare drivrem. Ingen ac längre men bilen går tyst och fint.
    Bilen fick även en välförtjänt tvätt.

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Anade att det var den som var felet. Jag har bytt magnetkoppling fem gånger(eller är det sex?) på mina og9-3. Kompressor har jag bara behövt byta en enda gång.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Anade att det var den som var felet. Jag har bytt magnetkoppling fem gånger(eller är det sex?) på mina og9-3. Kompressor har jag bara behövt byta en enda gång.
    Är det bökigt att byta?. Ser lite trångt ut.

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Ny saab ägare - 9-3 Monte carlo

    Nej det tar en timme (eller två) och man behöver en bra spårringstång och en standarduppsättning mejslar och hylsnycklar.

    Ny magnetkoppling köper du hos Malte Månsson på Tunbytorp. Det är en sån här du ska ha: http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=3318
    De tar hem en på ett par dagar.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Projekt: Saab 9-3 Monte carlo

    Lyfter väl denna tråd. Nån kan ju få flytta den till projekt. Även om det är lite glest mellan uppdateringarna

    Hade feting problem med att få vattenpumpen tätt i somras men det är löst nu. Har även gjort en större service på bilen. Nya tändstift,olja och filter. Har även bytt en del av avgassystemet. Sen bytte jag lambdasond och lufttempgivare för nån månad sen så nu drar inte bilen 2liter milen längre.

    Håller på och bättrar på billjudet som satt i bilen med saker som jag haft liggandes. Steget som följde med är riktigt gammalt och lödningarna till lågnivå-ingångarna är dåliga så jag ska byta steg till ett Rockford t400-4 samt stoppa i ett till slutsteg till basen ett Rockford T8002

    50mm2 kabel draget till skuffen istället för 25mm2 med kabelstrumpa



    Rev ur allt ur bakluckan för att jag drog två nya lågnivå kablar samt en extra(front,rear,sub) samt att jag ställde om delningsfiltrena till framsystemet som sitter under brädan




    Ny/gamla steget som jag ska driva basen med istället. Stackars bas som har fått levt med 200wrms i kanske 10år och nu ska den få smaka på 1200wrms.


    Allt som låg i bakluckan förutom 15" jbl basen.


    Så här ser det ut när allt är ihop. Det är tidigare ägare som gjort lådan till steget och plastad baslådan men det är inget jag kommer ändra på.


    I helgen ska det i silent coat matta i bakluckan och sen måste jag komplettera med lite mera 50mm2 kabel.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Re: Projekt: Saab 9-3 Monte carlo

    Riktigt snygg bagage! Så borde jag fixa på min ng900/montecarlo/viggen men inget kul nu när det är vattenläck i bagagen, antar att du inte har problem med vatten i bagagen ?
    Kör: 9000 Aero -91

  18. #18

    Re: Projekt: Saab 9-3 Monte carlo

    Ser fiktigt fin ut

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Projekt: Saab 9-3 Monte carlo

    the_Mattsson: Usch då säg inte så. Jag har inte sett till någe vatten än iaf.

    Jessica: Tack.

    Tomt igen


    Ett lager silent coat i hela bagaget. Gick nästan åt 41 ark


    Dålig bild men kabelstrumpa på alla kablar samt stripes i olika färger för att ha koll på vad som är vad.


    Nya steget på samma plats som det gamla. Lilla steget driver framsystem samt rear fill.


    Färdiga resultatet med allt ikopplat. Blev ett rejält lyft men det är lite tweakande av ljud kvar


    Dämpning av framdörrar är väl vad som står på listan.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Sala
    Inlägg
    50

    Re: Projekt: Saab 9-3 Monte carlo

    Brorsan har fixat en utdömd aero front till mig. Så jag slänger upp lite bilder ifrån lagningen av den.

    En stor spricka samt lite små sprickor

    Första plastlimningen på insidan

    Limmat utsidan sen har han även börjat slipat lite

    Ett till lager med lim

    Nedmattad samt lite spackel

    Nästan färdig för grund


    Av en ren slump hittade brorsan en aero-bakdel som låg och skräpade på deras jobb.
    Så den fick jag.



Liknande ämnen

  1. Saab og9-3 Monte Carlo
    Av Gulingen i forum Projekt
    Svar: 180
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 21:38
  2. Information om Saab 96 Monte Carlo Edition
    Av Steel i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 10:17
  3. Nich's Saab 9-3 Monte Carlo
    Av nichicki i forum Projekt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 16:02
  4. Saab 9-3 Monte Carlo Edition 2-dörrars 99:a 200 hk orginal.
    Av i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-01-13, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •