Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Går det att få någon effekt ur 2,8T B284

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Går det att få någon effekt ur 2,8T B284

    Jag har länge kikat runt på nätet i hopp om att finna någon som fått fart sin 9-3 2.8T. Men varken någon äldre FWD eller nyare Turbo X verkar finnad trimmas med undantag någon rysk "Vtuner Stage 2, 390hp" som jag litar sådär på. Hirsch har ju bara en liten effektökning, maptun likaså.

    Om man tänker på B235R och dess föregångare så verkar det ju rulla en hel del bilar med mycket effekt. Och även om dem "bara" har steg 3 med runt 300 hp så verkar dem gå som skott? Turbo X med 300 hp är ju naturligtvis långsammare med 4wd, men många verkar tycka att dem är slöa både orginal och trimmade. Jag måste säga att jag tycker motorn faktiskt låter lite trött och tungjobbad i Turbo X.

    Det här är ett rörligt inlägg insåg jag nu, men frågan är iallafall varför det verkar som att 2.8T är ett dåligt utgångsobjekt för vidare trimning. Har jag fel? Är det styrsystemet som är svårt att använda? Mr. X försökte väl få fart på sin bil, har han lyckats?

    DR.Boost, du som kan allt om motorer. Är 2.8T en odugligt trött gammal pjäs med gott ljud, eller går det att faktiskt inköpa sig en Turbo X och överraska en RS4 på motorvägen?

    Vad säger ni ägare som kört både 9-5 aero och Turbo X? Är Turbo X tröttare?

    Tackar för svar.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Hej!

    Släpp ut bilen på en krokig väg skall du få se...

    Betr trimmning, utan att byta hårdvara så är möjligheterna ytterst begränsade.
    MEN, grundmotorn är stabil, för "rimliga" trimningsgrader så väl effekter kring 500 hk strecket innom räckhåll. Men, det kostar nog en slant.
    Får man ett anfall av galenhet så håller blocket för 1000 hk "utan vidare", men då är många andra prylar lite special, förstås...

    Mr X har fått fart på bilen, har inte sett/kört men väl pratat med honom, precis som vanligt ett mycket grundligt bygge. Den grabben vet nog inte hur man slarvar och fuskar?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Tackar för svaret.

    Så, om jag köper mig en Turbo X / Aero XWD, vad behöver jag införskaffa för att nå 500hk? Antar det "vanliga" med grövre andningsvägar ala LLK, avgas, och turbo/spridare osv. Vad klarar topp? Koppling/diff/födelningslåda?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Mkt intressant tråd!
    Förövrigt har jag en film på min garagetsida där jag med 20kg skrot i skuffen kör på från 40, släpper gas vid 170 för omkörning och dyker på det igen.

    Titta på min effekt och tänk fwd + automatlåda.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Phed: Ja din verkar röra på sig för att vara en tung automatare

    Jag har kört 400hk og900 och det är ju en upplevelse i sig, kan man ens komma i närheten av det med en modern fyrhjulsdriven bil?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Upplever inte min som slö, bästa Saaben jag kört. Klipper det mesta på motorvägen.
    På kurvig väg är det hur kul som helst att dra på.
    Min far äger en 9-5 SC Aero -06 och jag tycker min känns mycket piggare, fast då är jag ju helt klart partisk i målet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Upplever inte min som slö, bästa Saaben jag kört. Klipper det mesta på motorvägen.
    På kurvig väg är det hur kul som helst att dra på.
    Min far äger en 9-5 SC Aero -06 och jag tycker min känns mycket piggare, fast då är jag ju helt klart partisk i målet
    Det är precis sånt här jag vill höra Du upplever inte att bilen behöver mer effekt? Har du automat eller manuell?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Behöver och behöver, allt är ju relativt.

    Mycket vill ju ha mer. Så jag kommer förmodligen att slänga in Hirsch uppgraderingen, dock blir det nog inte förrän nästa vår. Satsar på att fixa utseendet utvändigt/invändigt detta år.

    Har så långt tona (9 rutor), monterat Turbo X läpp, Hirsch diffusor, xenon look på dimljusen, all belysning invändigt utbytt mot xenon look LED och xenon look LED skyltbelysning.
    Nästa steg blir att lacka bromsoken samma färg som bilen. Sen blir det nya alulisten bak så fort den går att få tag på, 1 månad drygt trodde det på ANA, + Hirsch honey combe grill och vinge.

    Du ser vad jag har för något i min signatur

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Upplever inte min som slö, bästa Saaben jag kört. Klipper det mesta på motorvägen.
    På kurvig väg är det hur kul som helst att dra på.
    Min far äger en 9-5 SC Aero -06 och jag tycker min känns mycket piggare, fast då är jag ju helt klart partisk i målet

    Kan bara stämma in, 9-3Aero XWD eLSD 280hk Automat, den absolut bästa Saab 9-3 som lämnat fabriken (Dvs. enl mina preferenser = rätt)

    Btw. GM racing klämde ut 1600hk ur original block, och även original vev om jag inte läste fel. (Har lite mässbilder från GM racing monter på någon gammal dator om någon tvivlar)

    Funkar klockrent i 9-3an, man måste bara förstärka lådan med silvertape och diffen med kemisk metall på rätt ställen så funkar det.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Upplever inte min som slö, bästa Saaben jag kört. Klipper det mesta på motorvägen.
    På kurvig väg är det hur kul som helst att dra på.
    Min far äger en 9-5 SC Aero -06 och jag tycker min känns mycket piggare, fast då är jag ju helt klart partisk i målet

    Kan bara stämma in, 9-3Aero XWD eLSD 280hk Automat, den absolut bästa Saab 9-3 som lämnat fabriken (Dvs. enl mina preferenser = rätt)

    Btw. GM racing klämde ut 1600hk ur original block, och även original vev om jag inte läste fel. (Har lite mässbilder från GM racing monter på någon gammal dator om någon tvivlar)

    Funkar klockrent i 9-3an, man måste bara förstärka lådan med silvertape och diffen med kemisk metall på rätt ställen så funkar det.


    Jävligt fina bilar du har för övrigt

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Citat Ursprungligen postat av NP


    Kan bara stämma in, 9-3Aero XWD eLSD 280hk Automat, den absolut bästa Saab 9-3 som lämnat fabriken (Dvs. enl mina preferenser = rätt)

    Btw. GM racing klämde ut 1600hk ur original block, och även original vev om jag inte läste fel. (Har lite mässbilder från GM racing monter på någon gammal dator om någon tvivlar)

    Funkar klockrent i 9-3an, man måste bara förstärka lådan med silvertape och diffen med kemisk metall på rätt ställen så funkar det.


    Jävligt fina bilar du har för övrigt

    OT

    synd att han har den dåliga ovanan att plocka ner alla bilar i molekyler hela tiden så han inte kan använda dom BTW tack för lånet NP nu är jag klar med skit jobbet

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Upplever inte min som slö, bästa Saaben jag kört. Klipper det mesta på motorvägen.
    På kurvig väg är det hur kul som helst att dra på.
    Min far äger en 9-5 SC Aero -06 och jag tycker min känns mycket piggare, fast då är jag ju helt klart partisk i målet

    Kan bara stämma in, 9-3Aero XWD eLSD 280hk Automat, den absolut bästa Saab 9-3 som lämnat fabriken (Dvs. enl mina preferenser = rätt)

    Btw. GM racing klämde ut 1600hk ur original block, och även original vev om jag inte läste fel. (Har lite mässbilder från GM racing monter på någon gammal dator om någon tvivlar)

    Funkar klockrent i 9-3an, man måste bara förstärka lådan med silvertape och diffen med kemisk metall på rätt ställen så funkar det.
    Det var troligen en bit över 1600 hk i den där motorn. Den var ju byggd för Pro RWD klassen och de ligger väl uppåt 2000 hk.

    Man tar ju ut rätt skapligt med effekt ur fyran med
    http://gmtunersource.com/racertech/ecotec-drag-engine

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Man tar ju ut rätt skapligt med effekt ur fyran med
    http://gmtunersource.com/racertech/ecotec-drag-engine
    Med original L850 alublock? Var inte det lite vekt på sina ställen?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Man tar ju ut rätt skapligt med effekt ur fyran med
    http://gmtunersource.com/racertech/ecotec-drag-engine
    Med original L850 alublock? Var inte det lite vekt på sina ställen?

    M.V.H.
    Stålfodrat block.
    Jag tror Darton levererar..
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  15. #15
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Recon: Har du ELSD på din? Trodde vi hade indentiska specar och som jag förstått det har jag det inte på min.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    3" dp, racesystem med kattar från ferrita kostade drygt 1100/hk.
    Jag fick alltså ut strax under 20hk.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    @Pelle: Nope ingen eLSD på min vad jag har sett. Har aldrig heller påstått att jag har det

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Det är stabilt att man plockar ut 1600hk på original block. Det förändrar dock inte det faktum att TurboX är en förhållandevis långsam bil. 15T som ska leverera 280hk ger ingen fin effektkurva, och man kan ju undra hur den ser ut under en varm sommardag?

    Vill man köra ikapp och om bilar av RS4-typ bör trimkassan nog innehålla uppåt en hundratusen riksdaler. Maptun har ett 340hk-kit för 35.000:- och med det är man fortfarande en bra bit ifrån några RS-prestanda.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    En följdfråga. Jag nämnde V-tuner som enda tuner som plockar ut mycket effekt ur 2.8T. Är det någon som studerat deras trim närmre? Vågar man lita på den höga effekten kontra små ändringar av hårdvara? Ger steg 2 390 pållar eller är det bara bullcrap? Det verkar som hans kunder i USA är väldigt nöjda, så varför klagas det så mycket från folk på STCS?

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Går det att få någon effekt ur 2.8T?

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Vad säger ni ägare som kört både 9-5 aero och Turbo X? Är Turbo X tröttare?
    Jag körde mot en sådan kombi turbo x med orginal mjukvara till 9-5 Aero 260 hk inkl ic,halvsats,kungskobran.
    Turbo x hade ingen chans tyvär.



    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. 9-7x aero eller trailblazer ss någon som provkört någon av dessa?
    Av PelleJ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-07-17, 23:22
  2. OT Ur: Går det att få någon effekt ur 2.8T?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 13:50
  3. Stort tryckrör, någon extra effekt?
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 20:33
  4. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •