Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Missljud saab 9-5 2.3t -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Hej!

    Har ett missljud som jag tycker låter som tickande ventiler. Det hörs endast vid varm motor och efter en tids körning på typ 2500-3000 rpm. Alltså inte vid kallstart.

    Bifogar ett videoklipp nedan, tycker dock inte det hörs lika mycket som klippet får det att framstå, men ljudet verkar härstamma från toppen: http://www.youtube.com/watch?v=2H74YYKACqo

    Ljudet uppkom i samband med byte av turbon då den förra rasade. Då slängde jag i Castrol Edge Sport 0W-40, vilket fick mig att tro att det kanske var oljan - då jag fått höra att den är något för tunn för min bil. Har sedan dess bytt olja(castrol magna 5w40) + filter och tickandet kvarstår. Den gamla oljan var även kolsvart efter typ 150 mil. Den nya oljan är fortfarande gyllenbrun och nivån är korrekt, så det är inget läckage eller brist på olja.

    Igår blinkade även oljelampan till i en skarp kurva, så det skulle kunna vara oljetrycksrelaterat. Då är nu frågan om det kanske är dags att ta ner tråget och kolla efter skit i silen. Vad som nu gör mig ännu mer förvirrad är att missljuden kom efter byte till den nya turbon, det lät alltså inte skit med den gamla havererade turbon.
    Kan det vara så att den tunnare oljan jag slog i löste upp massa skit som fanns i motorn, vilket i sin tur har satt igen silen?
    Om det nu visar sig att silen är igensatt, är det stor risk att motorn redan tagit stor skada av det som hänt? Har i sådana fall kört typ 200 mil med dåligt oljetryck.

    Bilen körs även på ett B235R Maptun steg 1 och går bra i övrigt.

    Tacksam för synpunkter på mitt problem!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Hej!

    En 0W-40 är INTE för tunn!
    VEM har sagt nå't sådant dumt? Lita aldrig på den personen mer!
    Har du kollat att oljenivån verkligen är OK?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    En 0W-40 är INTE för tunn!
    VEM har sagt nå't sådant dumt? Lita aldrig på den personen mer!
    Har du kollat att oljenivån verkligen är OK?
    Låter det vara osagt..

    Ja, oljenivån är ok. Hällde i 4 liter båda gångerna jag bytte olja. Det tickade ju direkt efter bytet så är tveksam till att det är fel nivå som orsakar missljudet.

    Har varit extra vaksam med detta då mekonomen "glömde" fylla på tillräckligt med olja när de bytte åt mig precis efter köpet av bilen. Även då började bilen ticka.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    16

    Re: Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Min motor låter exakt likadant, jag har fått förlag på att det är en ventil som spökar, men jag har själv ingen aning.

    jag har också varigt med om att oljelampan lyser i skarpa kurvor, men för mig har det alltid hjälpt att bara fylla på med mer olja.

    Mvh Niklas
    9-5 AERO Turbo6 2011
    9-5 AERO Kombi 2001
    99 GL Super 1978
    95 custom 1977

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Min låter också likadant, dock har jag ingen oljetryckslampa som har lyst någonsin så länge jag har ägt bilen. SAAB sa att det lät lite från kjedjan när jag ville att de skulle lyssna vad knacket beror på men att det var ingen fara sa de.

    Jag själv tycker dock att det låter mer som en ventil som låter. Min tystnar bara jag gasar lite försiktigt en liten stund så jag tycker det verkar skumt om det skulle vara kjedjan som låter.

    Konstigt nog låter aldrig min när den har stått över natten exempelvis, bara om jag har kört och låter den stå ca 1-2 timmar och startar upp den igen då låter vid tomgång men slutar sedan när jag har kört en liten bit eller bara står och gasar lite försiktigt på tomgång.
    /Magnus

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: Missljud saab 9-5 2.3t -00

    Hej
    Testa o byt oljetrycksgivaren för o slippa larmet eller åk till nån som kan kolla ditt oljetryck. Låter onekligen som en ventil men det kan vara centrifugalkoppling för ac som ger missljudet från sig

Liknande ämnen

  1. Missljud saab 9-5
    Av svampen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 03:00
  2. Saab 9-3 Missljud AC
    Av davidpiaggio1 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 02:32
  3. Missljud saab 9-5
    Av Saab,amatören i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 00:45
  4. Missljud i Saab 900.
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •