Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Min 9000 startar inte från gång till gång.

  1. #1

    Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej på Er alla.

    Som rubriken säger. Min Saab 9000 CSE 2,0t 98 startar inte. Jag började med att söka på detta men fick 10 211 träffar ändrade lite i sökningen och fick 658 träffar och oavsett 10 000 eller 600 så är det alldeles för många att läsa igenom så jag måste starta en ny tråd igen om detta. fråga riktar sig egenntligen till de som har haft samma typ av problem. Var låg felet för er.

    Problemet som kommer och går, det kan gå flera veckor mellan problemet uppträder. Det verkar som att när problemet uppträder så startar bilen efter att ha laddat batteriet. I vart fall ett antal gånger. Blev bättre ett tag efter att jag bytt ut batteriet mot ett som var i bättre kondition. Vissa gånger så har det varit möligt att genom bogsering få igång motorn andra gånger så hjälper inte det. En del gånger har den startat genom att vrida på starttnyckeln efter några minuters väntan, en gång blev jag stående och försökte med start gas utan resultat jag låste och låste upp bilen och då startade den. Har även gått att starta bilen med hjälp av startkablar. Just nu så hjälper inget alls verkar det som. Inträffade igår kväll hustruns skulle ha bilen gick ut och startade fick vänta några minuter på en passagerare slog av motorn och sedan startade den ej. Jag har laddat batteriet, använt startkablar. Enda resultatet är att motorn tände till precis som att start spärren gick in. Har även haft ett antal gånger då jag fått den varning i instrumentpanelen om att "Check Engine" men inte i samband med att bilen inte startar.

    Jag har bestämt för mig att detta problem har behandlats i en tråd tidigare men jag hittar inte denna tråd genom att jag får så många träffar enligt tidigare.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Intermittent startvägran och startar inte på startgas = vevaxellägesgivaren.

    Vi borde lägga detta i FAQ.

  3. #3

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej.

    Instämmer i att lägga frågan i FAQ.

    Om vevaxellägesgivaren är ur funktion skulle det synas om man kunde ansluta bilen till en dator och läsa ur felkoder.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Om vevaxellägesgivaren är ur funktion skulle det synas om man kunde ansluta bilen till en dator och läsa ur felkoder?
    Nej. Styrenheten vet inte om att vevaxeln snurrar. Ingen felkod.

    Men gör så här: nästa gång bilen inte startar, mät om du har spänning till bränslepumpen när du vevar på starten. Styrenheten slår inte på ström till pumpen om inte vevaxelgivaren säger att motorn snurrar.

  5. #5

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej

    Bränslepump går när jag slår på tändning, stannar efter 2-3 sek. Startar om jag kör startmotorn och gasar.

    Mvh John E i Bollnäs.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej

    Bränslepump går när jag slår på tändning, stannar efter 2-3 sek. Startar om jag kör startmotorn och gasar.
    Jaha. Då glömmer vi vevaxellägesgivaren då. Likaså startspärren. Tändkassetten är nästa misstänkt.

  7. #7

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej
    Jag har ingen sådan att prova med. Men ikväll startade motorn och gick några varv precis som om start spärren låg aktiv. Men trots att jag låste. låste upp ett antal ggr samt lossade pluspolen på batteriet och låste låste upp 5 ggr så vill den inte starta.
    Jag får prova imorgon med att skruva loss kassetten och se om jag har gnista.
    Mvh John E i Bollnäs.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Med risk för att upprepa mig, startspärren påverkar bara bränslepumpen. Går bränslepumpen då är det inte startspärren, hjälper inte att låsa och låsa upp.

    Startar den inte på startgas, och kammarna, kamkedjan etc sitter rätt finns ingen gnista. Det i sin tur kan bero på endera att styrboxen inte vet att motorn snurrar (vevaxelgivare eller kablage till den) att styrboxen inte ger spänning till tändkassetten (fel på styrboxen eller kablaget) att tändkassetten inte tänder (trasig TK) eller att tändstiften är trasiga/kortslutna.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej
    Jag har ingen sådan att prova med. Men ikväll startade motorn och gick några varv precis som om start spärren låg aktiv. Men trots att jag låste. låste upp ett antal ggr samt lossade pluspolen på batteriet och låste låste upp 5 ggr så vill den inte starta.
    Jag får prova imorgon med att skruva loss kassetten och se om jag har gnista.
    Mvh John E i Bollnäs.
    Man provar med någon annans eller kollar med Saab om dom har en att prova med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej
    Jag har ingen sådan att prova med. Men ikväll startade motorn och gick några varv precis som om start spärren låg aktiv. Men trots att jag låste. låste upp ett antal ggr samt lossade pluspolen på batteriet och låste låste upp 5 ggr så vill den inte starta.
    Jag får prova imorgon med att skruva loss kassetten och se om jag har gnista.
    Mvh John E i Bollnäs.
    Man provar med någon annans eller kollar med Saab om dom har en att prova med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej på Er alla.

    Har varit ut och provat nu. Motorn tände till och gick precis som startspärren låg aktiv. Låste låste upp provade igen och då gick motorn på kanske tre cylindrar och misstände liksom. Provade med att lossa på bränsle slangen och köra på startmotorn utan att det kom något bränsle trots att bränslepumpen gick. Det borde ha sprutat långt när bränsle pumpen starta och gick. Tog bort bränsletrycksregulatorn och provade starta det kommer trots allt inget bränsle, vilket det borde göra när man hör bränslepumpen gå. Verkar som att det är någon backventil på bränsle ledningen som sitter igen eller inte öppnar. sitter det någon sådan på bränsle ledningen eller returledningen.
    Jag bytte bränslepumpen mot en begagnad sådan tidigare i vår efter att den gamla hade strejkat. Kan det trots allt vara den utbytta pumpen som inte levererar bränsle trots att man hör hur den går.
    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  12. #12

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Hej på Er alla.

    Besvarar mitt eget inlägg nu. Provade en sak jag inte riktigt trodde på själv efter att ha konstaterat att det inte kom bensin trots att bensinpumpen gick. Jag åkte iväg och köpte 10 liter trots att färddatorn säger att den bensin som fanns i skulle räcka i ca 15 mil. Tankade och provstartade med bränsletrycksregulatorn bort och det vällde upp bensin där. Satte i regulatorn igen och motorn startade på en gång. Någon som varit med om att bensinpumpen är känslig för mängden bensin i tanken och inte levererar om det kommer under ca 15 liter enligt färddatorn.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs

  13. #13

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Låter intressant. Ska testa tanka fullt min imorgon och se ifall jag kan återskapa dö/start problemet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Min 9000 startar inte från gång till gång.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej på Er alla.

    Besvarar mitt eget inlägg nu. Provade en sak jag inte riktigt trodde på själv efter att ha konstaterat att det inte kom bensin trots att bensinpumpen gick. Jag åkte iväg och köpte 10 liter trots att färddatorn säger att den bensin som fanns i skulle räcka i ca 15 mil. Tankade och provstartade med bränsletrycksregulatorn bort och det vällde upp bensin där. Satte i regulatorn igen och motorn startade på en gång. Någon som varit med om att bensinpumpen är känslig för mängden bensin i tanken och inte levererar om det kommer under ca 15 liter enligt färddatorn.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs
    Jaha, DET är ju definitivt nånting som borde in i FAQ, kolla om det finns bensin i tanken.

    Du har inte fått i tankarmaturen fel, så att bränslemätaren inte längre fungerar korrekt?

    Hursomhelst, avsaknad av bensin i tanken kan ju inte rätta till sig genom att man väntar, använder startkablar etc som du skriver i ditt första inlägg. Sen är väl begagnad bränslepump lite dumsnålt när man kan få en ny (pirat) för 400kr.

Liknande ämnen

  1. startar inte längre..(ryckig gång-motorlampa-död)
    Av Saabpetrus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 23:53
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 23:53
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  4. 9-5 Aero -01 dog under gång, startar inte sen dess...
    Av TeGeF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •