Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 93 2T växellåda

  1. #1

    93 2T växellåda

    Hej. För klarifikation gäller det en Saab 93 årsmod. 95.
    Har ett fel som tyvär måste åtgärdas inneifrån. När jag kör viebrerar vänster drivaxel enormt. Börja runt 90km. Har igår konstatterat att det inte är bussningen utan den reflade delen precis innanför bussningen, som jag kan flytta upp o ner ca 3 mm med ett finger.
    Mig veterligt är det en sida av kardanknuten. Misstänker ett av det 2 lagerna som håller kardanknuten har lagt av. Har bytt bussningen 2 gånger nu och skulle just till att byta en tredje gång när jag upptäckte detta spel, var inte märkbart dom 2 andra gångerna jag bytte.
    Har någen tips och/el. en verkstadshandbok som täcker utförandet av växellådan?
    Alla välkomna med förslag som löser problemmet.
    Mvh Per

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 120

    Re: 93 2T växellåda

    Bara dubbelkolllar; det gäller alltså en Saab 93 2-takt från 50-talet då?

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    3346

    Re: 93 2T växellåda

    Ja, alltså.
    Hittar inte många rätt här måste jag säga.
    Saab 93 från -95? Menar du 9-3? Finns ingen 9-3 från -95, var 900 till -98.
    Kardanknut? Har du en bakhjulsdriven Saab?
    Borde rimligen vara drivknut från slutväxeln, eller?
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    7567

    Re: 93 2T växellåda

    Det märks verkligen att det är söndag.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=305029
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5

    Re: 93 2T växellåda

    Som Marcus poängterar kallas den drivknutt. Det är en 2T från 95 och då heter den kanske 900 ng.
    Var det någon som kunde hjälpa mig?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389

    Re: 93 2T växellåda

    Vad är en 2T?

  7. #7

    Re: 93 2T växellåda

    Med så många experter på detta forum. Borde någon kunna svara på frågan istället för gnälla hela tiden

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: 93 2T växellåda

    Det är inte alls lätt att svara när du beskriver så otroligt dåligt vad det handlar om.

    Du vill veta hur man byter lagren till differentialen inuti lådan på en ng900, är det rätt uppfattat? Det tog mig en stund att haja att du menar differential när du säger kardanknut.

    Det har jag fått för mig är ganska besvärligt, kräver speciella verktyg för pressning och mätning av lagerspel, plus att lagren är dyra så det är nog enklare att satsa på en begagnad låda _om_ det verkligen är så att diffens lager är glappa.

    Men jag tycker det borde vara förfärliga lagerljud om det är så att ett difflager glappar 3mm.

  9. #9

    Re: 93 2T växellåda

    Sorry för min okunskap.
    Där e inget skrapande metalljud från bilen alls. Där e en väldig obalans i vänster framdel. Hela framdelen studsar över 90km. Det är inte hjulet, den yttre drivknuten, drivaxeln el. inre drivknuten, har kollat.
    Jag har tagit av vänster drivaxel och inre drivknut som sitter i diffhuset och differentialen. Den är lagrad med ett glid lager dom sitter i diffhuset, som jag bytt till ett bättre(kvalitet) 2 gånger. Precis innanför detta lager i diffhuset sitter en räfflad del som den inre drivknuten passar i med sin räfflade del. Denna räfflade del i diffhuset kan jag flytta ca 3mm upp o ner o sidan. Är det ett normalt beteende? Jag uppfattar den räfflade delen som en del av differentialen?
    Om det inte är ett lager. Vad kan det vara som skapar denna obalans?
    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: 93 2T växellåda

    När hela rasket var monterat, gick det att rucka drivaxelns ände, medbringaren, upp och ned sida till sida?

    Det är ju tydligen väldigt vanligt att bussningen behöver bytas, men jag vet inte exakt vad symptomen är när den är sliten, men tycker det verkar konstigt om hela framdelen studsar, det här är ju i växellådsänden av drivaxeln, inte i hjuländen, så det borde säkert bli vibrationer och oljud, speciellt när man släpper gasen, men att hjulet skulle börja studsa... osäker faktiskt.


    Förresten vad är det här 2T du skriver? Jag tolkade också det som att det det var en gammal tvåtaktare du höll på att renovera.

  11. #11

    Re: 93 2T växellåda

    Det känns exat som det var mycket kraftig obalans i hjulet.
    När inre drivknutten sitter monterade i diffhuset, kan den ruckas upp o ner o åt sidorna ungefär ca 3mm. Mig veterligt ska detta inte kunna förekomma. Drivknutten ska väl sitta fast utan att kunna vickas på detta sätt? Bussningen är bytt 2 gånger med ett bättre material från Nordic tror jag det var, så den är ok.
    2T = 2 liter Turbo (stora turbon) enligt Saab. Står så i försäljningsannonser o jag tyckte det var en bra förkortning.
    Har du någon dokumentation över växellådan? El. något bra förslag kanske.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 739
    Medlem#
    9176

    Re: 93 2T växellåda

    3 mm glapp i inre drivknuten som du beskriver innebär troligen inga problem. Det är visserligen åt h-e för mycket på en kvalitetsbil men det är många som vittnat om att man haft ända upp till 5 mm utan att det märks något speciellt (tex jag själv).

    Kan du flytta "den refflade delen" 3 mm upp och ner har du troligen ett mycket allvarligt fel i din växellåda. Det du känner är splinsen i ett av de små dreven i differentialhuset. Det sitter 4 st små drev i differentialhuset och det bör vara mycket litet glapp mellan dem för att differentialen skall fungera. 3 mm låter helt osannolikt mycket. Har du kollat hur mycket glapp du har i differentialen? Tex genom att ha 4:an i, hålla fast den ena inre drivknuten och se hur mycket den andra drivknuten kan vridas!

    Har du glapp i splinsen och glapp i bussningen kan teoretiskt drivknut och drivaxel hamna i ett sådant läge att det uppstår vibrationer. Men knappast så att "hela framdelen studsar".

    Eftersom det är ett stort jobb att byta differentialen i växellådan skulle åtminstone jag börja leta fel någon annanstans.
    "Hela framdelen studsar" tycker jag tyder på att det är stora massor som är i rörelse. Knappast bara drivknut och drivaxel.
    Hur har du tex eliminerat att det inte är hjulet det är fel på? Har du tex provat att sätta bakhjulen fram för att se om det blir någon skillnad?
    Har du kollat att du inte har något glapp i framvagnen?
    Har du kollat hjulinställningen?
    I vilket skick är dina stötdämpare?

    Per L

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: 93 2T växellåda

    2T = 2 liter Turbo (stora turbon) enligt Saab. Står så i försäljningsannonser o jag tyckte det var en bra förkortning.

    Var finns beteckningen 2T någonstans? Det har jag aldrig någonsin sett. 2T brukar beteckna 2-takt, alltså dom gamla motorerna på SAAB 93 m.fl. Den beteckning man brukar se är 2.0T eller 2.0t, som även står bakpå många SAAB:ar. Som du ser är det väldigt lätt att bli förvirrad av det du skriver och vissa saker måste bli rena gissningar. Det finns massor av info här på forumet, och har man tittat runt lite grann så ser man snart vilka beteckningar som används och vad dom betyder.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Växellåda, 9-5 2,3t -03
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 11:34
  2. Aero växellåda=2,3T växellåda ?
    Av didde75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •