Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

  1. #1

    Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Hejsan alla saab entusiaster. Söker på detta forum lagom objektiv och väldigt kunnig hjälp.

    Har i mitt nuvarande läge sökt efter en rymlig familjecombi med stora utrymmen körglädje. Som nybliven pappa även börjat räkna in faktorer som säkerhet och lastutrymme. Har efter dividerande med sambo och en jollrande baby kommit fram till två alternativ gällande vår familjs framtida bil. Saab 95 2,3t bio(0 eller passat 2,0 tdi 06 -08. Att be om köpråd om dessa två modeller i ett saabforum kan anses som straffspark men de huvudsakliga frågorna jag efterfrågar råd om är. Har funnit en Saab 95 2,3 tbio årsmodell 2008 som jag undrar om ni kunniga forumanhängare har någon åsikt om. Bilen har en ägare, gått 10 000 mil fullt utrustad med all tänkbar lullull vectorpaket fräsch på alla möjliga för mig sätt att avgöra sätt. Fullt servad en ägare. Begjorda priset är 129 000 kr. Anser ni detta vara ett vettigt pris för att ansluta mig till den sälla skara som kan utropa sig saabägare i detta forum elle är detta en prissättning som gör mig skyldig att krypa till passatforumet på mina bara knän beendes efter köpråd angåendes en äldre dieseldriven folkvagn. Det blev mycket text av detta inlägg. Farligt nära en novell. Men har ni åsikter gällande mitt saabobjekt tar jag gladeligen emot alla åsikter. Bättre höra sanningen nu än när man väl har köpt bilen. Detta blev ett långt och spretigt första inlägg men all feedback och alla råd emottages tacksamt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Citat Ursprungligen postat av skelltown
    Hejsan alla saab entusiaster. Söker på detta forum lagom objektiv och väldigt kunnig hjälp.

    Har i mitt nuvarande läge sökt efter en rymlig familjecombi med stora utrymmen körglädje. Som nybliven pappa även börjat räkna in faktorer som säkerhet och lastutrymme. Har efter dividerande med sambo och en jollrande baby kommit fram till två alternativ gällande vår familjs framtida bil. Saab 95 2,3t bio(0 eller passat 2,0 tdi 06 -08. Att be om köpråd om dessa två modeller i ett saabforum kan anses som straffspark men de huvudsakliga frågorna jag efterfrågar råd om är. Har funnit en Saab 95 2,3 tbio årsmodell 2008 som jag undrar om ni kunniga forumanhängare har någon åsikt om. Bilen har en ägare, gått 10 000 mil fullt utrustad med all tänkbar lullull vectorpaket fräsch på alla möjliga för mig sätt att avgöra sätt. Fullt servad en ägare. Begjorda priset är 129 000 kr. Anser ni detta vara ett vettigt pris för att ansluta mig till den sälla skara som kan utropa sig saabägare i detta forum elle är detta en prissättning som gör mig skyldig att krypa till passatforumet på mina bara knän beendes efter köpråd
    angåendes en äldre dieseldriven folkvagn. Det blev mycket text av detta inlägg. Farligt
    nära en novell. Men har ni åsikter gällande mitt saabobjekt tar jag gladeligen emot alla åsikter. Bättre höra sanningen nu än när man väl har köpt bilen. Detta blev ett långt och spretigt första inlägg men all feedback och alla råd emottages tacksamt.


    Hej! Har en likadan saab som har gått 9700mil men när jag köpte den hade den gått 9000mil och gav inte mer än 120tusen..och har ett barn vet inte om det bättre kombi än den.. Passat får man ge myk mera ingen billig drift..Saab är en bra familjebil även dom
    är lite sega med försäljning.. Mitt tips är att satsa på det och pruta lite till!!

    Men är det vector??

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Hej

    Passaten är absolut ingen dålig bil och visst är de snygga och faktum är att de är modernare än 9-5:an som är typ 10 år. Men hur kul är en Passat? gjord i mängder och inte direkt mysig/rolig.

    9-5:an trotts sina år så är det svårt att hitta en bil som man åker så skönt i, stolarna är oslagbara de som sitter i Vector/Aero, motor karaktär som lever med turboknuff, få problem lite bussningar i bakvagn kan spöka. Hyggliga utrymmen i baksätet,

    Slå du till på den du kommer trivas med den garanterat. Har kolegor som har fastnat i träsket

    //Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Priset tycker jag låter helt Ok för en 2,3t vector med det miltalet, blir nog inte lätt att hitta en passat för det priset!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Hur har det gått ts? Tycker också priset låter bra och kan väl bara säga att jag har en likadan, fast -06, och är väldigt nöjd med den. Har haft den ett år. Mycket fin bil, elegant och framförallt extremt bekväm. Stolarna i Vector är underbara. Hittills mitt överlägset bästa bilköp. Undrar varför jag inte valt Saab tidigare.

    Dock är ju Passat också en fin bil. Priset lär dock skilja något oerhört, särskilt om du hittar en med samma utrustningsnivå som en fullutrustad 9-5 Vector.
    Saab 9-5 Vector -06

  6. #6

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Ursäkta dröjsmålet och en liten lögn som smög med. Det var inte en vector. Bilen kändes fin men det var vibrationer i framvagn vid inbromsning. försäljaren påpekade att det var pga. Nybytta bromsskivor som inte var inkörda. ( vad vet jag) sedan lyste check engine lampan när jag vred om nyckeln. (mellanläget, slocknade vid start. Försäljaren sa detta var kontroll och normalt. Även varudeklarationen hade osäkert på klimatanläggning och bromsar. Hur ska man tolka detta? Vad tror ni alla? Är det normala saker som inte är grunden för dyra problem fram över. Jag har sagt vi inte ska ha bilen men det är fortfarande till salu och jag har inte kunnat släppa bilen för den kändes underbar. Så vad tros?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    På en bil som står (ute?) längre än ett par veckor rostar bromsskivorna, även om skivorna är nya, det går troligen till sig efter några mil, och även om det inte gör det är nya bromsskivor+belägg+arbete inte hela världen.
    Kontrollera att klimatanläggningen blåser iskall luft om du är orolig över den.
    Om check engine är släckt när motorn går då är det ok.

    Men du låter ändå lite orolig, har du räknat in i budget att bilen kan behöva repareras lite grann varje år? Begagnade bilar måste man räkna med behöver lite mer än bara vanlig service om de skall hållas i trim. Gäller inte bara saab.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Det är hos en bilförsäljare om jag förstår det rätt, i så fall tror jag det är ett ok pris men inte det allra bästa

    Jag har precis köpt en 2,3t -08 med 9400 mil på mätaren, den är en Vector (Vector Active om jag förstått rätt) med pilotpaket, vilket med mina krav är fullutrustat (det som saknas till helt fullutrustad är väl helskinn, navigator & taklucka, och jag vill inte ha något av detta, ja eller kanske taklucka då). Jag betalade 120' hos handlare och jag tror inte jag fick ett superbra pris men jag orkade inte leta mer. Jämför man med Emil88 verkar han ju fått ett lite bättre pris (eller samma men lite färre mil).

    Check engine lampan ska väl lysa vid start för att sedan slockna (så är det iaf. på min -03, vet inte hundra hur det är på -08:an, men kanske någon kan bekräfta att det är så på nyare också) så den behöver du inte oroa dig för.

    Även om det säker kan vara ej inslitna skivor / rost som torake säger skulle jag nog undersöka det lite nogrannare, alternativt använda det för prutning.

    Jag funderade också på Passat nu inför köpet (samt en hel del andra bilar också) men jag kom till sist fram till att SAAB ger absolut mest för pengarna , och eftersom jag räknar med att behålla den tills den är mer eller mindre slut spelar inte värdet när jag säljer speciellt stor roll för mig...

    /U

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Låt handlaren åtgärda vibrationerna eller pruta. Jag anser att det bara tar nån eller några få inbromsning innan ev. ytrost är borta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Hjälp en vilsen norrlänning (köpråd saab 95 08)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Låt handlaren åtgärda vibrationerna eller pruta. Jag anser att det bara tar nån eller några få inbromsning innan ev. ytrost är borta.

    Mvh
    Om det sitter aluminiumfälgar är det ju bara titta på bromsskivorna. Om man ser ett rostangrepp som ser ut som en delvis ifylld kontur av bromsbelägget så är det spaltkorrosion som kommer av att fukt kryper in mellan belägg och skiva. På våren kan det bli så med stora skillnader mellan dag- och nattemperatur, min var sån när jag hämtade den på långtidsparkeringen efter att ha varit borta tre veckor före påsk. Tog flera dagar innan det rättat till sig.

    Min andra bil har stått ute över hela vintern, den åker jag eventuellt på att byta skivor och belägg runt om på.

Liknande ämnen

  1. Köpråd & hjälp med värdering
    Av Fidel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 18:34
  2. Vilsen volvokille i saab 900 spoilerskogen!
    Av Fabbe850 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 17:29
  3. Hjälp!! Köpråd 9-3 2.0 turbo
    Av saabjens i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 11:17
  4. köpråd hjälp och tips!
    Av Biffen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 22:54
  5. snabb hjälp köpråd saab 9-3!!!
    Av SAAB-TIAS i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •