Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Undrar om det är möjligt att lossa transmissionskåpan med motorn på plats i bilen?
    Tycker det ser tight ut, men att det kanske går. Lyfta ur motorn är jag inte så sugen på.

    Bilen det gäller är en 900Turbo -95, och jag ska byta spännararmen till kamkedjan.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Jag antar att det inte ser alltför olika ut i din bil jämfört med min og9-3 -00 och jag har haft bort transmissionskåpan och bytt kam- och balansaxelkedjor med tillbehör med motorn kvar i bilen.

    Du måste dock flytta motorn i sidled 5-10 cm för att komma åt så det är inte alldeles enkelt.

    Sedan skriver du att du skall byta spännararmen! Personligen skulle jag utan vidare funderingar byta hela kitet med kedjor, drev, glidskenor osv när jag ändå är där och grejar. Det är alldeles för mycket jobb för att snart efteråt konstatera att man måste göra om jobbet och byta mer grejor.

    Per L

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Gick efter en hel del tålamod och svordomar.
    Behövde inte flytta motorn i sidled heller....men hade det bara varit ett par mm tightare hade det inte gått.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Intressant! Jag tror du är den första jag läst om som lyckats med det på en ng900/og9-3 utan att flytta motorn!

    Undra just om det skiljer något mellan og9-3 och ng900 för jag hade kunnat satt en månadslön på att det inte skulle gå att få bort kåpan på min bil (og9-3) utan att flytta motorn i sidled.

    Tror du att du också skulle kunnat byta kedjor, drev och plastskenor? För i så fall spar man ju en väldig massa tid jämfört med om man skall flytta motorn i sidled.

    Per L

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Intressant! Jag tror du är den första jag läst om som lyckats med det på en ng900/og9-3 utan att flytta motorn!

    Undra just om det skiljer något mellan og9-3 och ng900 för jag hade kunnat satt en månadslön på att det inte skulle gå att få bort kåpan på min bil (og9-3) utan att flytta motorn i sidled.

    Tror du att du också skulle kunnat byta kedjor, drev och plastskenor? För i så fall spar man ju en väldig massa tid jämfört med om man skall flytta motorn i sidled.

    Per L
    Bytte, på min ng900 förra sommaren, och skulle nog också kunna svära på att det inte gick att få bort kåpan utan att flytta motorn..men men, jag kanske inte våldade tillräckligt bara.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Största problemet var att få bort skruvarna som håller kåpan.
    Spärrskaft fick inte plats och vinklad nyckel fick man inte tillräcklig kraft med. Fick till slut hålla en 3/8 TX40 hylsa på mitten med en liten rörtång för att lossa skruvarna.
    Sen fick man krångla ner kåpan ut i hjulhuset. Var så tight att jag inte trodde jag skulle få tillbaka kåpan igen....men av någon anledning gick betydligt enklare åt andra hållet. T.om såpass bra att jag kunde lägga på flänstätningen utan att skrapa av den på vägen.

    Tyvärr kommer man inte åt att momentdra skruvarna, men är ju inte så kritiskt på gavelkåpan.

    Var lätt att komma åt och byta drev och skenor. Passade på att demontera balansaxelkedjan medans jag ändå höll på.

    >PerL
    Om jag någonsin ska göra samma jobb på en 9-3 så hör jag av mig med kontonummer om jag lyckas.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Re: Lossa transmissionskåpa på plats i bilen?

    Har dessvärre gjort allt jobb i onödan. Hittade en skuret balansaxellager i oljetråget när jag lyfte ner det igår.
    Bara att hissa ner motorn ändå. Roligare kan man ha

Liknande ämnen

  1. Transmissionskåpa 9-5 2.3T m.m.?
    Av wetter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 18:24
  2. laga transmissionskåpa 9-5
    Av bojhak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 13:36
  3. hur demontera transmissionskåpa?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •