Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Hej!

    Tidigare i vintras så klippte jag ett rådjur oturligt nog vilket resulterade i div. lackskador på front och huv samt att bägge övre fästena till strålkastarna sprack. När jag lämnade bilen till Saab åf för reparation så fick jag höra att de endast skulle byta ut den ena strålkastaren för att ur det hade det gått en pytteliten flisa ur glaset/plasten medans den andra skulle de plastsvetsa. jag drog genast öronen åt mig och frågade honom vad jag kunde förvänta mig av en sådan operation och det skulle minsann bli så bra så. Jag fick ju höra meningar som:"-En sån här strålkastare kostar runt 7000:- medans det bara kostar 3-400:- att plastsvetsa!" och så vidare...

    Efter detta möte tog jag kontakt med en besiktningstekniker på försäkringsbolaget IF (eftersom det var ett vagnskadeärende) och förde en dialog med honom. Han berättade att detta är en metod som branschen har tagit fram och det ska bli så gott som orginal osv. Nu i veckan var bilen inne för reparation och mkt riktigt så var den ena strålkastaren plastsvetsad och jag påpekade detta igen för mannen på Saab och att jag ställde mig tveksam till detta. Han sa att han trodde att det skulle bli mkt svårt för mig att få den utbytt hos försäkringsbolaget.

    Återigen tog jag kontakt idag med samma besiktningstekniker som tidigare och återberättade hela historien för honom. Jag frågade honom vad jag kan förvänta mig av detta förfarande och han sa igen att det ska bli i stort sett som orginalutförande. Jag förklarade för honom om min syn på saken att detta kommer ju ligga mig i fatet den dagen jag ska sälja bilen. Lagningen håller säkert men jag är ju inte dummare än att jag fattar att en ev. köpare kommer att pruta på detta. Han sa att jag skulle ta kontakt med verkstaden igen för att se vad de föreslår för lösning vilket jag gjorde men då hade ju skadehanteraren så lämpligt gått för dagen Jag tycker ju inte att detta är acceptabelt...

    Bilen är en 9-3 SC MY08, bifogar en bild på plastsvetsningen.




    Vad säger expertisen om detta?

    Mvh Magnus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Det är så det går till, tyvärr. Samma sak när jag lämnade in en krockad mercedes på den enda verkstad i norra sthlm som får göra krockreparationer med bibehållen garanti, de plastsvetsade fästöronen till strålkastaren.

    Reparationen är ju synlig, men förhoppningsvis fullgod ut hållfasthetssynpunkt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Det där var ju ingenting, visst vill man alltid ha nytt när något går sönder men det där är acceptabelt. Det är en annan femma om det skulle vara ett synligt fel på en lackerad detalj. Fästet ser ju förskräckligt ut original.

    Chansen att någon skulle pruta på bilen för att dem av någon galen jekla anledning hittar den lilla synliga kosmetiska defekten är nog så minimal att det knappt är möjligt.

    Notering: Man måste Zooma in på närbilden för att ens märka någon skada. Hittade inte ens felet först.

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Chansen att någon skulle pruta på bilen för att dem av någon galen jekla anledning hittar den lilla synliga kosmetiska defekten är nog så minimal att det knappt är möjligt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Jag håller med ovanstående. Vilket gnäll för ingenting. Larvigt. Rådjuret däremot gnäller väl inte längre antar jag.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Visserligen saknas det ju lite material, de ska ju återskapa org.formen så gott det går..
    Lurigt när det är såhär, men det är ju så bolagen vill ha det.

    Kan man reparera så ska man göra det, spacklas hit eller dit eller laga.. Kul på nya bilar!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Reparationen är ju synlig, men förhoppningsvis fullgod ut hållfasthetssynpunkt.
    Ja, jag tror säkert att det håller men jag tycker ju inte att det ska se ut på det sättet.


    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Det där var ju ingenting, visst vill man alltid ha nytt när något går sönder men det där är acceptabelt. Det är en annan femma om det skulle vara ett synligt fel på en lackerad detalj. Fästet ser ju förskräckligt ut original.

    Chansen att någon skulle pruta på bilen för att dem av någon galen jekla anledning hittar den lilla synliga kosmetiska defekten är nog så minimal att det knappt är möjligt.
    Vi har tydligen olika syn på saken...Vad gäller prut så kan jag ju bara gå till mig själv, skulle jag leta bil (och särskilt Saab vilket det finns gott om av ngn konstig anledning!) och ser detta så skulle jag ifrågasätta det iaf!


    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Jag håller med ovanstående. Vilket gnäll för ingenting. Larvigt. Rådjuret däremot gnäller väl inte längre antar jag.
    Hurvida rådjuret gnäller eller ej kan jag ju knappast rå över, jag körde ju inte på det med berått mod! ...då hade jag verkligen inte använt den bilen!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero

    Hurvida rådjuret gnäller eller ej kan jag ju knappast rå över, jag körde ju inte på det med berått mod! ...då hade jag verkligen inte använt den bilen!
    Själklart körde du inte på honom eller henne med flit. Jag ville bara uttrycka min åsikt om att motorutrymme inte hör hemma inom estetikfrågorna. Skulle du pruta en bil som har en repa på lacken? Svar ja. Skulle du pruta på en bil på grund av en repa på motorskyddsplasten?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Jag ville bara uttrycka min åsikt om att motorutrymme inte hör hemma inom estetikfrågorna.
    Jag tycker att det gör det, iaf på en bil där man lägger ner möda på att putsa och hålla ordning under locket.

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Skulle du pruta en bil som har en repa på lacken? Svar ja. Skulle du pruta på en bil på grund av en repa på motorskyddsplasten?
    Nej, kanske inte på grund av en repa men om något skulle vara reparerat med ett tveksamt utseende, ja absolut!


    Denna diskussionen hurvida vad man prutar på är ju högst individuell...beroende på hur pedant man är, bilens ålder osv...Jag gillar att ha ordning på mina bilar, så är det bara!

  10. #10

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Det lär väl hålla, men då det mest verkar vara lagat från undersidan? samt att förstärkningarna är skadade så lär det ju inte vara lika tåligt som innan. Men det håller väl kanske ändå.

    Sen så tror jag som de andra att det inte lär vara någon som kommer ens se det om du nu inte påpekar detta vid en ev försäljning.

    Mvh

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Problemet är ju snarare så att ett svetsat plastfäste gör att man ser att bilen har varit krockad , bilen ska ju inte vara sämre på något sätt efter en reparation , jag håller med Magnus jag tycker det är helt oacceptabelt , det hade varit ok om det hade varit ett nedre fäste som inte syns men jag hade sett detta direkt om jag öppnat huven.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Problemet är ju snarare så att ett svetsat plastfäste gör att man ser att bilen har varit krockad , bilen ska ju inte vara sämre på något sätt efter en reparation , jag håller med Magnus jag tycker det är helt oacceptabelt , det hade varit ok om det hade varit ett nedre fäste som inte syns men jag hade sett detta direkt om jag öppnat huven.

    Precis, hade det varit ett fäste som sitter på undersidan så hade jag absolut köpt läget...utan tvekan! Det krävs ju inte ett tränat öga för att hitta denna lagning när man lyfter på huven. Hade jag som köpare tittat på en bil med en sådan här lagning där säljaren bedyrar att bilen inte har varit krockad el. dyl så hade jag iaf tänkt ett varv extra alt. tittat på en annan bil!

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Glöm allt jag skrev innan om att jag trodde att det skulle hålla...svetsen har redan spruckit!! Va trött jag blir...

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Glöm allt jag skrev innan om att jag trodde att det skulle hålla...svetsen har redan spruckit!! Va trött jag blir...
    Spracken den av att du tittade på den eller fick den "hjälp på traven"...

    Plastsvetsa har man ju gjort länge, det pysslade ju tom farsan med när han slutade som mek för snart 20 år sedan, samma grej men olika tekniker.

    Risken är ju iaf att det säkert kan uppstå diskution om detta nu när du ifrågasatt lagningen och så går den helt lägligt sönder direkt efter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Glöm allt jag skrev innan om att jag trodde att det skulle hålla...svetsen har redan spruckit!! Va trött jag blir...
    Spracken den av att du tittade på den eller fick den "hjälp på traven"...

    Plastsvetsa har man ju gjort länge, det pysslade ju tom farsan med när han slutade som mek för snart 20 år sedan, samma grej men olika tekniker.

    Risken är ju iaf att det säkert kan uppstå diskution om detta nu när du ifrågasatt lagningen och så går den helt lägligt sönder direkt efter.

    Fästet gick sönder när jag skulle byta blinkerslampor, så visst det gick inte sönder av att jag bara tittade på det. Fast å andra sidan var lagningen RIKTIGT dåligt utförd, det krävdes minimalt med kraft för att svetsen skulle släppa.

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Fästet gick sönder när jag skulle byta blinkerslampor, så visst det gick inte sönder av att jag bara tittade på det. Fast å andra sidan var lagningen RIKTIGT dåligt utförd, det krävdes minimalt med kraft för att svetsen skulle släppa.
    Tråkigt när det inte håller som det är tänkt, men det är ju bara att låta dom försöka igen! Visst... man blir ju lack då man måste lämna bilen ytterligare en gång, men vad ska man göra!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Jag godtar inte en sån plastsvetning på en synlig detalj, så enkelt är det!

  18. #18

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Rent generellt, är problemet är att det i ena änden gnälls (ja något annat är det inte) över höga premier och dyra reservdelar. Bilar, delar (ffa plast) och mekaniker kostar.

    Tycker naturligtvis synd om MA, men eftersom plastlagning är en etablerad metod blir det sannolikt svårt för kunden att få gehör för annat än en lagning, även en ny omsvetsning av plasten.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Spracken den av att du tittade på den eller fick den "hjälp på traven"...

    Plastsvetsa har man ju gjort länge, det pysslade ju tom farsan med när han slutade som mek för snart 20 år sedan, samma grej men olika tekniker.

    Risken är ju iaf att det säkert kan uppstå diskution om detta nu när du ifrågasatt lagningen och så går den helt lägligt sönder direkt efter.

    Fästet gick sönder när jag skulle byta blinkerslampor, så visst det gick inte sönder av att jag bara tittade på det. Fast å andra sidan var lagningen RIKTIGT dåligt utförd, det krävdes minimalt med kraft för att svetsen skulle släppa.
    Det här får du medhåll av mig för. Det skall hålla som original. Det var det "visuella problemet" som jag inte förstod.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Acceptabelt att plastsvetsa strålkastarfäste 9-3 SC?

    Case closed...strålkastaren är utbytt mot en ny!

Liknande ämnen

  1. Ventilläckage - hur mycket är acceptabelt?
    Av Trekmeister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 21:59
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •