Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Långresa med långmilare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    3

    Långresa med långmilare

    Efter att ha kört en 900 turbo -94 som andra bil till 35 000 mil (inga problem, bara slitdelar bytta) tänkte jag att det var dags att byta. Kan absolut inget om bilar, men gillar SAAB så utan att kolla eller tänka allt för mycket inhandlade jag en SAAB 9-5 AERO årm 2000. Bilen har gått ca 24500 mil, totalt rostfri, full servicebok, inga missljud (vad mitt lekmannaöra kan höra) och turbon laddar jämnt och fint. När jag följde kvittona från servicen upptäckte jag vevhusventilationen är uppgraderad till senaste versionen, men att kamkedja och turbo inte bytts. Bör jag vara orolig för det? Dessutom har jag tänkt att ta den en på tur i Europa i sommar då jag inte vill samla för mycket mil på vår 1:a bil. Kommer att bli cirka 400 mil på 14 dagar. Vad ska jag kolla upp innan jag åker förutom olja, kylvätska etc? Vill ju inte stå med motorhaveri på Autobahn. Kanske vansinnigt dumma frågor, men jag kan som sagt knappt något om bilar. Tacksam för svar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Långresa med långmilare

    Tre saker som är kritiska för att motorn skall fungera är bränslepumpen, tändkassetten och aggregatremmen. De är inte så lätta att kontrollera med undantag för aggregatremmen och löphjulen. Den kan man skärskåda efter sprickor och skador, och lyssna efter missljud.

    Vissa har med sig dessa reservdelar jämt i bagaget, men om jag vore du skulle jag lägga en femhundring på en sån haveriförsäkring som gäller i hela Europa. Då blir du bärgad till verkstad alternativt får hjälp med enklare grejer på plats, tror dom fixar hyrbil och sånt också. Man vill ju inte lära sig byta bränslepump på vägrenen på autobahn.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    3

    Långresa med långmilare

    Stort tack för bra svar. Du tror inte man bör kolla kamkedjan (trots att den inte rasslar) innan man ger sig av på långtur? När det gäller turbon som aldrig är bytt - kan haverier komma helt plötsligt eller börjar man se symptom innan och vad är i så fall dessa symptom?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Långresa med långmilare

    Du kan låta en verkstad mäta hur långt kamkedjespännaren är ute om du är orolig, men om det inte rasslar skulle inte jag vara orolig. Börjar den rassla ute på din resa är min bedömning att du ändå hinner hem innan något otäckt händer.

    Turbon kan du kontrollera glappet i, men det är ju lite knepigt om man inte vet hur den skall kännas. Ta bort röret mellan luftfiltret och inloppet till turbon och prova rucka turbinen upp och ned, in och ut. Om du kan känna ett glapp, be någon som vet hur det skall kännas att känna. Glappar det inget alls, då är det ok.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    3

    Re: Långresa med långmilare

    Har en bekant som har bilverkstad - jag ber honom kolla om turbon sitter där den ska. Återigen stort tack för svar.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Långresa med långmilare

    Utöver alla kontroller och test innan avfärd, så se till att ha en dunk olja, en dunk vatten, extra lampor och lite grundläggande verktyg med dig. En drivrem, multirem, aggregatrem eller vad man nu väljer att kalla den är inte heller dumt att ha. Dom flesta halvhändiga mekaniker kan byta remmen åt dig, men om dom har en i lager är en helt annan fråga.

    Varför man ska ha en dunk olja är väl självskrivet så det behöver jag inte förklara. Att stå på Autobahn med kokande motor är inte roligt, därav vattendunken.
    Inte heller är det kul när halvljuset smäller 2 minuter efter att den lokala macken har stängt för kvällen, därav extra lampor. Den tyska Polizei kan vara riktigt jävla griniga på bilar utan halvljus så med lite otur hinner man få böter ett par gånger innan man hittar en ny lampa. Just det hände faktiskt en kollega till mig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Långmilare och kamkedjan
    Av freed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 00:05
  2. Långresa og900Cab...
    Av TurboCab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:55
  3. Långmilare.
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 22:15
  4. Långmilare
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:42
  5. trimma långmilare?
    Av Johnson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •