Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5;a med elektronikproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    eskilstuna
    Inlägg
    10

    9-5;a med elektronikproblem

    Tjena

    Har ett bekymmer med min 9-5;a -00.

    Den beter sig så här: Vrider man nyckeln till tändläge så blir det flipperspel i panelen och alla reläer och fläktar verkar göra som dom vill. Vrider man till startläge så beter den sig precis som om batteriet är dött.

    Det jag har gjort; laddat och kollat upp batteriet och det är ok. Kollat jorden mellan kaross och motor och det var ok.
    Jag har även vridit och tryckt i och ur nyckeln flera gånger och även backspärren.
    Då ibland blev det som det ska bli i tändläge men inte i startläge..

    Så min teori är att tändlåset är trasigt och hoppas att någon kanske kan bekräfta eller komma med några andra tips.

    /Johan
    man blir aldrig för gammal för att leka med bilar!!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5;a med elektronikproblem

    Låter iaf som att batteriet är helpaj.

    Prova ett nytt.

    Eller vad händer om du kopplar till startkablar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    eskilstuna
    Inlägg
    10

    Re: 9-5;a med elektronikproblem

    Jag själv har inte provat med kablar än. Men den var stendöd när frun skulle från jobbet igår, då fick hon starthjälp och då gick den igång. Jag satte batteriet på laddning men den betedde sig som jag beskrivit ändå. Jag har provat med två laddare och dom visar att batteriet är fullt.
    Det kan ju vara batteriet iaf... ska prova med kablar oxå..
    man blir aldrig för gammal för att leka med bilar!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: 9-5;a med elektronikproblem

    När den startat med kabelhjälp. Funkar allt som det ska eller det år fortsatt flipperspel i instrumenteringen?
    Förra ägaren till min bil fick skicka styrenheten till abs tror jag det var, på reparation.
    Instrumenteringen betedde sig som ett flipperspel då.
    Hade visserligen troligen inget problem o starta då!
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: 9-5;a med elektronikproblem

    Jag tror också på ett trasigt batteri. Kanske en cell som har gett upp?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    eskilstuna
    Inlägg
    10

    Re: 9-5;a med elektronikproblem *löst*

    Det var batteriet. startade med startkablar imorse och bytte sedan batteriet. Men det lustiga var att alla batteriladdare jag provat har visat att batteriet är ok och jag haar provat med voltmätare och det var ok med. Ska köpa mig en batteribelastare, då får man ett vettigt resultat iaf
    Jag har aldrig varit med om detta beteende när ett batteri är dåligt. Jag kör folkrace och då har man stött på ett och annat gammalt batteri
    man blir aldrig för gammal för att leka med bilar!!

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: 9-5;a med elektronikproblem *löst*

    Citat Ursprungligen postat av joka
    Jag har aldrig varit med om detta beteende när ett batteri är dåligt. Jag kör folkrace och då har man stött på ett och annat gammalt batteri
    9-5'orna kan få spel om batteriet är knas, gäller väl antagligen alla moderna bilar!

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: 9-5;a med elektronikproblem *löst*

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av joka
    Jag har aldrig varit med om detta beteende när ett batteri är dåligt. Jag kör folkrace och då har man stött på ett och annat gammalt batteri
    9-5'orna kan få spel om batteriet är knas, gäller väl antagligen alla moderna bilar!
    Varit med om flera stycken som fått spunken tack vare slut batteri.
    Därav jag tjatar om startkablar på detta forum, speciellt när det gäller 9-5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5;a med elektronikproblem

    Har också varit med om det (och då fungerade hela bilen som ett flipperspel och inte bara instrumenten) men då hjälpte inte startkablar heller.

    På det batteriet måste en eller flera celler ha varit helt slut (typ kortslutna) då startkablar på batteriet inte hjälpte men funkade däremot när det dåliga batteriet var helt bortkopplat och startkablarna fäst direkt på batterikablarna istället.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. PANIK! Elektronikproblem med Saab 9-5 Aero -00
    Av Frege i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •