Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Halloj STCS!

    Detta blir min första trådstart här på detta underbara forum!

    Nu är det som så att jag har fått problem med min nyinköpta 9-3 Aero -02.
    Bör kanske nämna att den är steg3 chippad (fabrikat okänt då det saknas papper, men är troligtvis maptun). VV skall vara uppgraderad (saknas papper) men har tagit en bild.

    En kompis uppmärksammade här om dagen att bilen skickar iväg små svarta rökmoln vid gaspådrag, samt att den ryker lite blått / vitt vid kallstarter.. Fyllde på lite olja för någon vecka sedan då det såg lite klent ut på stickan, men igår var stickan totalt snustorr ? Så den har druckit cirkus 1l på ungefär 100 - 130mil!

    Jag har precis monterat ner kobran och kunde konstatera att det fanns olja i den, men känner absolut inga som helst glapp i turbon :s I slangen till VV är det någon tjock, svart smörja som inte bör vara där antar jag..

    Vad kan jag ha för fel på bilen? Bör jag testa WD40 metoden kanske?

    Är helt grön på turbobilar men har läst en hel del här på forumet nu och vörjat kolla upp lite saker iaf.

    Lite bilder på VV samt kobra:








    Mvh Robin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Blå är turbon.. El kolvarna garanterad!! Hade likadan på en 01a 2,3t 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Emill88
    Blå är turbon.. El kolvarna garanterad!! Hade likadan på en 01a 2,3t 9-5
    Det vet jag, men kommer en blå rökpuff efter ca 5-10sec efter start och sedan lite vit rök samt endel kondens ur ändröret.. Tror nog mina ringar har koksat fast kanske? Eller är jag helt ute och cyklar :S

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Gnomen
    Citat Ursprungligen postat av Emill88
    Blå är turbon.. El kolvarna garanterad!! Hade likadan på en 01a 2,3t 9-5
    Det vet jag, men kommer en blå rökpuff efter ca 5-10sec efter start och sedan lite vit rök samt endel kondens ur ändröret.. Tror nog mina ringar har koksat fast kanske? Eller är jag helt ute och cyklar :S

    Det kan nog vara det oxå.. Värt att prova det.. 1500kr hos biva om du inte gör det själv!!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Emill88
    Citat Ursprungligen postat av Gnomen
    Det vet jag, men kommer en blå rökpuff efter ca 5-10sec efter start och sedan lite vit rök samt endel kondens ur ändröret.. Tror nog mina ringar har koksat fast kanske? Eller är jag helt ute och cyklar :S

    Det kan nog vara det oxå.. Värt att prova det.. 1500kr hos biva om du inte gör det själv!!
    Du syftar på WD40 metoden antar jag? eller? Jag bör nog testa den de kommande dagarna iaf

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Hej!

    Det är ju inte direkt ovanligt att många trimmade bilar skjuter ut svart avgasmoln i tid och otid. Detta beror bl.a. på generös bränsletilldelning var rötter står att finna i klantmappning. Men det kan även vara så att det är knackregleringen som beställt extra leverans av drivmedel, resulterande i svarta röksignaler. Eller.... en kombination av ovanstående.

    Det KAN vara så att du har två diametralt olika felorsaker, men det kan oxo vara så att roten till allt ont ligger i koksade ringar = ökat blow by = ökat oljeöverdrag in i motorn inloppsystem.

    Rådet blir, återställ till std mjukvara, att köra med helt o(ö?)känd mjukvara gör man bara inte. Se hur det går med svartrökpuffarna. Undersök vevhus vent och kolvringar.
    Är det gjort några förändringar i luftförsörjningen till turbon? Luftfilter osv?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Det är ju inte direkt ovanligt att många trimmade bilar skjuter ut svart avgasmoln i tid och otid. Detta beror bl.a. på generös bränsletilldelning var rötter står att finna i klantmappning. Men det kan även vara så att det är knackregleringen som beställt extra leverans av drivmedel, resulterande i svarta röksignaler. Eller.... en kombination av ovanstående.

    Det KAN vara så att du har två diametralt olika felorsaker, men det kan oxo vara så att roten till allt ont ligger i koksade ringar = ökat blow by = ökat oljeöverdrag in i motorn inloppsystem.

    Rådet blir, återställ till std mjukvara, att köra med helt o(ö?)känd mjukvara gör man bara inte. Se hur det går med svartrökpuffarna. Undersök vevhus vent och kolvringar.
    Är det gjort några förändringar i luftförsörjningen till turbon? Luftfilter osv?
    Då får jag tacka för ett mycket utförligt svar!

    Kan mina problem bero på de blå backventilerna förresten? Kollade felkoder med en ELM321 idag och fick felkod på Evap samt LMM, efter nollning så gick bilen som den skulle men svartrök fortfarande.

    Har tagit kontakt med maptun och frågat om de kan slå på regnr för att kolla om de sålt nån styrbox till min bil men sådan info ger de inte ut fick jag till svar Har haft ur styrboxen i bilen, men satt inga klistermärken på den från någon trimfirma.. Men funderar på att åka in till maptun för urläsning av boxen ganska snart Kan vara värt 500:- och sen har jag ca: 8 mil till dem.

    Blir att beställa den senaste vevhusventen nästa vecka tror jag, för kletet som var i slangarna kändes inte allt för bra att ha där.. Service skall även göras inom någon vecka med.. Svängde förbi saab idag och köpte lite olja och slängde i, så får se hur mycket den kommer dricka nu då jag ska börja pendla ungefär 7mil om dagen.

    På luftsidan är det ett insatsfilter ifrån JT som jag monterade för ett par veckor sedan (samma dag som jag fyllde på olja sist), kanske skall testa att slänga i det gamla pappersfiltret igen? Annars tror jag inte det är något mer gjort. Sitter även ett 3" system på den från turbon med endast en bakre dämpare (BSR). Ser ju i ändröret att det sotar på rejält.

    Efter att jag monterat ihop allt igår igen så fick jag problem med laddtrycket också, trippelcheckade allt efter montering igår så jag inte hade missat något och allt såg bra ut. Nu vill han bara ladda 0.9 - 1bar på 2 & 3:an men kan sticka till 1.2 på 4:an och 5:an. Förut laddade han jämt 1.35-1.4 från 2:an och upp med nån enstaka peak på 1.5.

    Mvh Robin

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Hej!

    ?????? Kan de inte berätta om de sålt trim till din bil????
    Vilket kundomhändertagande.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Jag håller med dig om detta. Jag blev ärligt talat förbannad när jag fick svaret Vet inte om man får klaga på företag här, menmen.. Kan klippa in mailet jag fick!

    Jag menar att eftersom jag nu äger bilen så borde de vell kunna tala om för mig om de har trimmat den? eller? Tycker det borde vara en självklarhet då papper kan försvinna
    --------------------
    Hej!

    Av sekretesskäl så har vi som policy att inte lämna ut information om trimmade bilar. Detta på begäran av våra kunder.

    Vi hjälper dig dock gärna att läsa ur programmet. Det kostar 500 kr.

    Om det är en utbytesbox så brukar det ofta sitta en Maptun-lapp på den, men inte alltid. Kunden kan t ex ha fått sin egen box omprogrammerad på plats hos oss och då sätts det ingen dekal på den.

    Med vänlig hälsning
    MapTun Performance
    ---------------------------------------------------

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    ?????? Kan de inte berätta om de sålt trim till din bil????
    Vilket kundomhändertagande.
    Hej,
    Vi har som målsättning att alltid bemöta våra kunder på bästa sätt.
    Vi får ofta frågor om bilar som bytt ägare. Många frågor handlar om vad bilen har för trim, hur mycket som är modifierat och vad det kostat. Då vi anser att sådan information är något mellan oss och vår kund så har vi som policy att inte lämna ut detta till senare ägare av bilen.

    Mvh
    Henrik Forslund
    Maptun Performance AB
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Gnomen
    Jag håller med dig om detta. Jag blev ärligt talat förbannad när jag fick svaret Vet inte om man får klaga på företag här, menmen.. Kan klippa in mailet jag fick!

    Jag menar att eftersom jag nu äger bilen så borde de vell kunna tala om för mig om de har trimmat den? eller? Tycker det borde vara en självklarhet då papper kan försvinna
    --------------------
    Hej!

    Av sekretesskäl så har vi som policy att inte lämna ut information om trimmade bilar. Detta på begäran av våra kunder.

    Vi hjälper dig dock gärna att läsa ur programmet. Det kostar 500 kr.

    Om det är en utbytesbox så brukar det ofta sitta en Maptun-lapp på den, men inte alltid. Kunden kan t ex ha fått sin egen box omprogrammerad på plats hos oss och då sätts det ingen dekal på den.

    Med vänlig hälsning
    MapTun Performance
    ---------------------------------------------------

    Försök hitta någon "hobbytrimmare" som kan skaka ur din burk för lunchpengar.
    Borde finnas drösevis som fixar det åt dig!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    ?????? Kan de inte berätta om de sålt trim till din bil????
    Vilket kundomhändertagande.
    Hej,
    Vi har som målsättning att alltid bemöta våra kunder på bästa sätt.
    Vi får ofta frågor om bilar som bytt ägare. Många frågor handlar om vad bilen har för trim, hur mycket som är modifierat och vad det kostat. Då vi anser att sådan information är något mellan oss och vår kund så har vi som policy att inte lämna ut detta till senare ägare av bilen.

    Mvh
    Henrik Forslund
    Maptun Performance AB
    Bra med ett svar! Men, att svara på "om de kan slå på regnr för att kolla om de sålt nån styrbox till min bil" måste väl vara tämligen oskyldigt??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ...

    Bra med ett svar! Men, att svara på "om de kan slå på regnr för att kolla om de sålt nån styrbox till min bil" måste väl vara tämligen oskyldigt??
    För en femhundring frångår dom sina principer...
    Eller vad svarar dom när utläsningen visar att det är ett Maptun-progg?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ...

    Bra med ett svar! Men, att svara på "om de kan slå på regnr för att kolla om de sålt nån styrbox till min bil" måste väl vara tämligen oskyldigt??
    För en femhundring frångår dom sina principer...
    Eller vad svarar dom när utläsningen visar att det är ett Maptun-progg?
    He he he, det var just det jag inte kan få ihop...
    Får man med sig en hex-fil hem eller? Nå't måste man väl få för 500 pix?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo

    För en femhundring frångår dom sina principer...
    Eller vad svarar dom när utläsningen visar att det är ett Maptun-progg?
    He he he, det var just det jag inte kan få ihop...
    Får man med sig en hex-fil hem eller? Nå't måste man väl få för 500 pix?
    Säkerligen en "MapTun"-dekal att sätta på boxen...

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Hehe Ja, för 500:- och 16 mil till dom (T&R) så borde man ju få något Speciellt nu när man är arbetslös utan a-kassa :O

    Tillbaka till problemen med bilen..

    Har som sagt köpt mig en ELM321 och lekte lite mer med den igår kväll.. Fick upp felkod P0453 Evaporative blabla, vilket leder mig till de blå backventilerna, så kanske får ta och meckla ihop ett nytt slangpaket dit? Nästa kod var P1444 och den har jag inte hittat något på. (ska googla lite mer nu!

    Testade att nolla dessa koder, tog ett långt testvarv, men laddtrycket krånglade en stund till för att sedan släppa och ladda på som vanligt. Såg nu inga rökmoln bakom bilen vid hårda gasningar på 2:an & 3:an heller :S Skumt men samtdigt bra.. Ska labba lite mera med bilen i helgen och se vad jag kan lyckas komma fram till, om den börjar strula med laddet igen eller ej ! Men på måndag beställer jag ny vevhusvent från speedparts iaf. Bör kunna meckla dit den själv Självklart håller jag stenkoll på oljan nu också..

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Gnomen
    Hehe Ja, för 500:- och 16 mil till dom (T&R) så borde man ju få något Speciellt nu när man är arbetslös utan a-kassa :O
    Det finns folk på forumet som kan läsa ur ditt program och eventuellt göra justeringar också, för summor som är som brödsmulor. Spendera inte 500 spänn + bensinpengar på att åka till Gnällbältet(Örebro/MapTun).

    Policyn från MapTun är alltså, vi vill hålla detta mellan "första kunden" och oss själva.
    Men ge oss 500:- så kan vi frångå policyn.
    Fantastisk policy, bra MapTun.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Helloj!

    Jag tycker väl iofs att affärsuppgörelsen är en sak mellan MapTun o den som köper, men resten fattar jag fan inte! Eftersom att man mot 500 spänn får den info som är hemlig?
    Logik??

    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Citat Ursprungligen postat av MaptunHenrik
    Då vi anser att sådan information är något mellan oss och vår kund så har vi som policy att inte lämna ut detta till senare ägare av bilen.
    Hej !

    Vad är skillnad att läsa ur programet och säga till kunden om det är MapTun mjukvara eller inte, jämfört mot att säga detta via telefon ?
    Om ni har som policy att inte lämna ut detta vidare till nästa ägare så bör ni inte heller läsa ur och lämna detta på en sådan sett heller eller ?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Svartryker och dricker enormt med olja, OG9-3 Aero -02

    Kul att ni är ett par som reagerade på maptuns svar där Jag ser inte heller någon logik i deras resonemang, mer än att de gör allt för att tjäna pengar?

    Tillbaka till bilen min igen då.. Som jag beskrev igår så nollade jag felkoder och efter en stunds körande kom laddtrycket som det skulle och det blev en jäkla fart på bilen.
    Idag laddade den bara 0.9 - 1.0 bar igen :S Funderar på att gå över min montering av cobran imorn igen då jag tycker mig höra ett konstift "visslande" ljud nu vid gaspådrag som jag inte hörde innan jag monterade ner allt för att känna på turbon :S
    Har dock inte sett några blå rökpuffar sen jag monterade ner cobran och rengjorde, utan nu ryker bilen lite vitt vid start (helt naturligt runt 5c ute enligt mig) samt att det blir lite blött i ändröret. Tycker mig även höra kamkedjan rassla nu med vilket jag inte hörde vid köp av bilen Idag började jag skruva ur kamkedjesträckaren, men hade ingen 27 hylsa, så skall försöka låna en imorgon

    Fick även brev från försäkringskassan idag att de vill ha 2300:- pix av mig då de gett mig för mycket pengar??? Så då har jag inte råd att greja med bilen nu på ett tag heller

    Kan kanske passa på att fråga här i tråden om någon i värmland / karlskoga (bor i storfors, ca: 3mil till karlskoga, kristinehamn & filipstad) skulle kunna hjälpa mig här framöver med att läsa ur min programvara och kanske modifiera lite?

Liknande ämnen

  1. Svart rök och dricker olja, 9-5 aero
    Av Brains i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:01
  2. Min aero 01 Dricker olja...
    Av mrsoap i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •