Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Förtändning trionic 5 på E85

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Förtändning trionic 5 på E85

    Jag har använt T5 suites wizard för att mappa om min 9000 2.0T till E85 och lagt laddtrycket så att jag ska få c:a 270Nm/200Hk. Hårdvaran i bilen är original 2,0t anno 1998 förutom T7 MV.

    Wizarden ändrar tyvärr inte Ign_map_0 alltså ignition map. Det får två följder 1. Dåligt vridmoment innan turbon börjar ladda. 2. Högt förbränningstryck på höga ladd. Därför har jag valt att lägga mig på 0,85 i ladd istf 1,15.

    Jag kör alltså på en oförändrad mapp för BF95. Det är området c:a 1500-3000rpm -0,6 till 0,0 absolute pressure som är intressant i första hand, för att få ned förbrukningen på landsväg samt körbarheten på höga växlar i låg fart. Som det är nu tar den mer än de 30% extra vid landsvägskörning, och 50km/h på fyran går knappt där den på bf95 klarade femmans växel.
    Förtändningen i aktuellt område är nu mellan 20,5 och 34,5 grader.

    Nu skulle jag vilja skruva lite på detta, frågan är hur mycket jag skall skruva åt gången? För T7 har jag läst siffror på 40-45° vid låglast, men jag förstår att detta inte gäller även T5. Eller?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Förtändning trionic 5 på E85

    Jag har kopierat tändningsmapparna från motsvarande motorstorlek från 9-5's BioPower-program.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Förtändning trionic 5 på E85

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jag har kopierat tändningsmapparna från motsvarande motorstorlek från 9-5's BioPower-program.
    Tack för svar, mats!

    Okej, jag har inte läst på tillräckligt om BioPower eller T7 över huvud taget inser jag nu, men jag ställer i alla fall ett par följdfrågor:
    - Går mappen att ta rakt av eller måste jag räkna om manifold pressure enligt någon formel till begärd luftmassa eller något annat intressant som inte finns T5-världen?
    - Du har kört det programmet i den 9-3:an som står i din signatur, och vad är det i så fall för turboaggregat i den, samt vilket maximalt laddtryck har du i de högre varvtalsregistren?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Förtändning trionic 5 på E85

    Nu har jag tittat på de biopowerprogram jag kunde hitta, men de var alla till 2,3L-motorer, och de har tyvärr en helt annan tändningsmapp för bensin jämfört med min 2.0L T5:a

    De inbördes skillnaderna mellan bensin och E85-mappen i samma program verkade inte följa något snyggt mönster, tyvärr. Men ska man ändå försöka sammanfatta så verkar det som att i tryckområdet 0 till -0,6 bar så är det milda förställningar om c:a 1-3 grader _förutom_ just kring -0,6 till -0,5 på varvtal under 2000 där det är 5-15 graders skillnad.

    För positiva tryck (turbon laddar, alltså) verkar det vara uppställt runt 10-12 grader på varvtal under 3000, och ner mot 3-5 grader vid högre varv

    Max förtändning sett över hela är 39 grader för bensin och 40 grader för E85

    Verkar det ovanstående rimligt?

    Det är väldigt få ställen där E85-mappen har lägre förtändning, värt att notera, så det borde vara relativt safe att göra som jag gör, köra på tändmapp för bensin.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Förtändning trionic 5 på E85

    Vilken version har du använt om du inte får en ändrad tändmapp?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Förtändning trionic 5 på E85 [löst]

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Vilken version har du använt om du inte får en ändrad tändmapp?
    Tack!

    Jag har gjort "compare binary" förut, men på nåt sätt missat att tändmappen är ändrad. Slarvigt!

    Då kanske det är så att det här är "så bra det blir" med den hårdvara jag har helt enkelt?

    (Jag använder 1.7.0.0 av T5 Suite)

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Max förtändning på E85?
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 19:25
  3. trionic 5.2
    Av DaDa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 01:35
  4. Hur hög förtändning är max på 900 OG med trim?
    Av Marjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •