Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Välja turbo 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6

    Välja turbo 9-5

    Hej,

    Jag har köpt en 9-5a 2.0t -03 med en rasad turbo och efter läsande här så har följande frågor dykt upp.

    Hur bra håller orginalturbon (gt17)? Om man inte har tänkt att trimma, eller kanske bara lite.

    Skall man satsa på en turbo från aeron istället? Om man nu gör detta, så måste man ha en ny programvara för att det skall fungera? Något mer?

    Är här någon som kan tipsa om någon som kan hjälp mej med ett sådan programvara? Jag bor i Halland.

    /Mattias

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 491

    Re: Välja turbo 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Brunback
    Hej,

    Jag har köpt en 9-5a 2.0t -03 med en rasad turbo och efter läsande här så har följande frågor dykt upp.

    Hur bra håller orginalturbon (gt17)? Om man inte har tänkt att trimma, eller kanske bara lite.

    Skall man satsa på en turbo från aeron istället? Om man nu gör detta, så måste man ha en ny programvara för att det skall fungera? Något mer?

    Är här någon som kan tipsa om någon som kan hjälp mej med ett sådan programvara? Jag bor i Halland.

    /Mattias
    Slår ett slag för aero-turbon ja. Överlägsen kvalitet i originalutförande, min satt monterad i bilen i 21k mil varav senaste ~7000 milen med runt 300 kusar i motorn. Demonterades till fördel för större snurra, inte ett glapp nånstans, allt var tätt och fint utan oljesöl.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Välja turbo 9-5

    Tror väl att du måste ha vatten/oljerör från samma turbo för att det ska passa!
    På motorn sitter det likadant men ej på turbon och där är väl skälet till rätt rör? Oljereturen lämnar jag osagt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973

    Re: Välja turbo 9-5

    GT17 oljeretur funkar fint till TD04.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6

    Re: Välja turbo 9-5

    Tack för svaren.

    Så ni rekomenderar aero-turbon. Är införstådd med att jag behöver byta lite lite rör för att det skall fungera.
    Men jag måste väl ha ny programvara om jag byter till aero-turbo?

    Om man inte skall trimma, håller orginall turbon då?

    /Mattias

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    59

    Re: Välja turbo 9-5

    Den blir helt körbar, men vill du ha ut Aero effekten måste du mappa om.
    That´s why they call us vikings..

    Saab 9-5 2,3t -00

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6

    Re: Välja turbo 9-5

    Så det är inte så att man förstör något om man aero-turbon?
    Går bilen som vanligt eller går den sämre om man har orginalprogram och aero-turbon?

    /Mattias

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Välja turbo 9-5

    Hej!

    Några kommentarer i marginalen.

    Garrett GT1752S är storleksmässigt vettig för en 9-5 2.0 för effekter upp kring 200 hk.
    Kom ihåg att 9-5 är ganska tung, för att få en 2.0 smidig att köra så krävs det en reaktionssnabb turbo. Med en TD04HL-15T #5 så försämras detta något, för den som använder bilen LITE i stadstrafik så är detta kanske inte nå't direkt "problem".
    Men, används bilen mestadels i stadstrafik så tycker jag att det blir lite störande.

    För den som drar husvagn så kan en 9-5 2.0 med TD04HL-15T #5 vara en riktig nitlott, vid laglig hastighet på femmans växel så har motorn dålig ork och segt svar. Att trimma hjälper föga eftersom turbon är "lite stor" och inte ger den önskade uppladdningen vid varvtalen i fråga.

    Som vanligt, det är svårt att få det bästa av två världar välj det ena eller andra, var och en med sina plus o minus. Givetvis hade en e-turbo varit fint, men det är knappast rimligt.

    Så, till avdelningen hållbarhet.
    Med en väl fungerande vevhusventilation, bra olja med "tätare oljebyten" så håller de acceptabelt vid måttlig trimmning. Notera i synnerhet ordet "måttlig".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6

    Re: Välja turbo 9-5

    Hej,

    Då jag inte har tänkt att trimma i någon större grad så tror jag att det får bli GT17.
    Har inte tänkt att lägga en massa pengar på bilen, så byta till aero-turbon med programvara känns som det dyrare allternativet. Rätta mej om jag har fel.

    Får se om jag kan få den uppgraderad så småning om, utan att det kostar en förmögenhet.

    /Mattias

  10. #10

    Re: Välja turbo 9-5

    Vedr. hållbarhet, så se til att välja en Garrett Gt17, och inte nån kina kopia som "alla" säljer.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Välja turbo 9-5

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Vedr. hållbarhet, så se til att välja en Garrett Gt17, och inte nån kina kopia som "alla" säljer.

    dom är nästan lika dåliga tacka vet jag en gammal hederlig garett t25

  12. #12

    Re: Välja turbo 9-5

    [quote=M frändberg]
    Citat Ursprungligen postat av "yellow car":3a36hnmy
    Vedr. hållbarhet, så se til att välja en Garrett Gt17, och inte nån kina kopia som "alla" säljer.

    dom är nästan lika dåliga tacka vet jag en gammal hederlig garett t25 [/quote:3a36hnmy]

    t25 är ju knappast bolt-on på en 9-5
    I min gamla 9-3, 02 mod med 22000mil på mätaren, så sitter orginalturbon fortfarande kvar, men då med uppdaterat vv och oljebyten var 1000 mil/ 2 ggr pr år.
    Att snåla på att köpa en dårligt balanserad kina turbo, i stället för en orginal för en tusenlapp mer känns ju lite dumt.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Välja turbo 9-5

    [quote=yellow car]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":1mc1eqsn


    dom är nästan lika dåliga tacka vet jag en gammal hederlig garett t25
    t25 är ju knappast bolt-on på en 9-5
    I min gamla 9-3, 92 mod med 22000mil på mätaren, så sitter orginalturbon fortfarande kvar, men då med uppdaterat vv och oljebyten var 1000 mil/ 2 ggr pr år.
    Att snåla på att köpa en dårligt balanserad kina turbo, i stället för en orginal för en tusenlapp mer känns ju lite dumt.[/quote:1mc1eqsn]


    har jag aldrig påståt vill bara lyfta fram denna underbara turbo

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo skall man välja?
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 22:30
  2. vilken turbo skall ja välja
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 21:39
  3. Välja V6:an med turbo eller 2.0t med 210 hk motorn
    Av Johnny Karlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 00:19
  4. Vad ska jag välja för turbo, 9000 med 260hk+
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •