Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Tänkte xenonkonvertera mina dimljus på saaben och tänkte höra hur man ska gå tillväga.
    Vilket kitt är det man ska ha egentligen? Funkar det med vanliga h3 kitt? eller måste det vara något annat kitt med canbus tex?

    Sen, hur monterar man det på bästa sätt och vart gömmer man ballasten bäst?
    Måste man montera ner något eller är det bara montera lös dimljusen och byta?

    bilen är en 9-3 aero ss 03a.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    OM du måste ha canbus kan jag inte direkt svara på. Men jag tror inte att canbus övervakar dimljusen. Jag kör en -02 9-5 och har ett vanligt xenonkit för detta ändamål. Inget canbus eller liknande och det har fungerat perfekt i snart 2 år. Fick dock modifiera sockeln lite genom att använda en orginalsockel och limma fast lampan i den. Vet inte om det gäller din bil dock.

    Hur du gömmer ballasten är upp till dig. Jag hade valt att lägga dem under huvudstrålkastaren. Jag har gömt 2st ballaste där på vardera sida. HAr totalt 6st ballaster under huven nu utan problem

    Tips! Välj SLIM om du vill spara utrymme.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    OM du måste ha canbus kan jag inte direkt svara på. Men jag tror inte att canbus övervakar dimljusen. Jag kör en -02 9-5 och har ett vanligt xenonkit för detta ändamål. Inget canbus eller liknande och det har fungerat perfekt i snart 2 år. Fick dock modifiera sockeln lite genom att använda en orginalsockel och limma fast lampan i den. Vet inte om det gäller din bil dock.

    Hur du gömmer ballasten är upp till dig. Jag hade valt att lägga dem under huvudstrålkastaren. Jag har gömt 2st ballaste där på vardera sida. HAr totalt 6st ballaster under huven nu utan problem

    Tips! Välj SLIM om du vill spara utrymme.
    Okej, var mest att en kille på garaget.org sa att man var tvungen att köra med canbus, annars lyste dom tydligen inte eller om det var att man fick felmeddelande om trasig lampa.

    Men blir till att beställa ett h3 kitt, ifall ingen svarar på min köpesannons.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Jag kör med vanliga kit i min 9-3SS, dock med relän påkopplade, annars vägrar dom att lysa (det räcker att reläna bryter matningen, du behöver inte koppla dom till batteriet). Canbuskit kan fungera men har inte testat. Ballasten gömmer du enkelt under själva dimljushuset, finns myyyyyyycket plats där.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Jag kör med vanliga kit i min 9-3SS, dock med relän påkopplade, annars vägrar dom att lysa (det räcker att reläna bryter matningen, du behöver inte koppla dom till batteriet). Canbuskit kan fungera men har inte testat. Ballasten gömmer du enkelt under själva dimljushuset, finns myyyyyyycket plats där.
    Har något som heter lightcancler eller hur det nu heter.. Ska jag använda dom? eller ska jag köpa relän?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Jag testade med såna också, hjälptei nte ett dugg varken till helljus eller dimljus. Relän var det enda som hjälpte för mig, då fick jag full funktion på dom.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Jag testade med såna också, hjälptei nte ett dugg varken till helljus eller dimljus. Relän var det enda som hjälpte för mig, då fick jag full funktion på dom.
    Okej okej... Har jag fattat detta rätt nu? Jag behöver bara köpa ett h3 kitt, vilket som hälst och 2st relän?
    Så kommer det funka sen? För det funkar inte utan relän?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Helt korrekt! Mina ville inte alls gå igång när motorn var igång och det inte satt nå relän där. Antar att den körde kontrollen före, kände att det "inte fanns nå lampor där" och bröt strömmen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Någon länk till lämpliga relän och kit skulle vara guld värt!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Valfritt vanligt slutande relä från Biltema/Mekonomen/närmsta mack duger fint för det här projektet, samt lite kabelskor för att koppla in det då. Jag kör med ett sånt här kit från VVME i dimljusen och det fungerar utmärkt. Lite segt i uppstart men det gör inget på dimljusen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Det verkar vara lite olika, jag körde xenon på dimljusen utan några reläer... Vet inte om det är individuellt.

    Du kan ju prova utan reläer först och sen köpa till om det inte lirar som det ska.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Pebben, är det din 9-3 Aero -01 det gäller eller har du monterat xenon i dimljusen på en 9-3SS?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377

    Re: xenonkonvertera dimljus 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Pebben, är det din 9-3 Aero -01 det gäller eller har du monterat xenon i dimljusen på en 9-3SS?
    Det var på min 9-3ss MY2003. http://www.garaget.org/?car=46371&image=663012

    Snart är det dags för min og9-3 också.

Liknande ämnen

  1. Xenonkonvertera 9-5-02
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 17:16
  2. xenonkonvertera saab 9-5
    Av Gooldie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •