Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Tjo igen, nu har jag stött på ett mindre problem i mitt motorbyte på 900:an.

    Ska lämmna kvar växellådan på karossen var tanken, dock så har jag ett problem med att lossa drivaxlarna från lådan, som jag har tänkt så måste jag lossa spindelleden och vinkla ut fjäderbenstaget och därefter lossa drivknuten från navet. och bara dra ut den från växellådan om jag har förstått rätt?

    tips och trix välkommnas

    Mvh Carl
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    I navet sitter drivaxlarna bara med splines, lägg på en planka och knacka försiktigt så lossar dem lätt.

    Sen i växellådan ska det bara vara att dra ut, fast när jag gjort det har jag fått vicka lite fram o tillbaka för o få ut dem.

    Sen skulle jag tro det är lättare att lossa lådan oxå iom att den bara sitter i ett fäste plus växellänkage efter motorn är lossad. (och så kontakten till backljus och kopplingsvajern dårå )
    Om motorn ska ut utan lådan tror jag man måste lossa hela remkretsen, vilket känns jobbigt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Ah tack för svaret, vad blir smidigast att lossa för att kunna vinkla ut fjäderbenet? har provat med krängninshämmare och spindelled men den sitter något enormt och jag har självklart inget verktyg för att lossa den heller..
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Förstår inte riktigt, är det muttern på spindelleden som inte lossnar?

    Jag hade iaf ner hela subframen när jag gjorde det, så då följde ju hela bärarmen med...

    Kom på ett litet error i mitt förra inlägg nu, man får ju lossa hela subframen fär att få ut lådan ju Men det är ingen big deal, den sitter med 6 bultar så den lossar man lätt. Svårare är att baxa upp den igen, går ensam men hjälp av ett par armar rekommenderas.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Nja är väl mer spindelleden som inte lossnar..

    jo subframen är ju smidig att ta ner men värre att få upp som du sa, ska ta en titt på hur man ska göra med växellådan imorgon. vore skönt om man kunde få ur motorn utan att riva ner växellänkaget. Känns som att det borde gå men visst är det trångt.
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Är det bara växellänkaget du är orolig för är det ingen fara, det lossas med en 13-hylsa (har jag för mig) och en meter förlängare precis bakom lådan. Har du ingen Haynes-bok så är det en bra investering frö dem här bilarna tycker jag.

    Sen angående spindelleden så brukar dem sitta så det står härliga till, men bara att bänna på med en kofot eller liknande. Ett tips kan ju vara att bända på båda sidor, fram/bak, så den inte sätter sig snett, blir riktigt tråkigt då Tror säkert jag höll på 2timmar/sida på mina bilar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    jo det brukar vara så :P

    hehe jo jag har funderat på en haynes-bok, är inte speciellt hemma på saab

    men jag återkommer vid en lyckad demontering av drivaxlar och motor (om jag inte stöter på fler tankeställare)

    Tack för hjälpen tomten ett plus i min bok!
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    681
    Medlem#
    8122

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Spana lite i denna FAQ så ser du lite hur det hänger ihop, http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=270581. Sen är det ju bara några skruvar kvar så är motorn ur

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    tack Magnus den har jag nog nytta av.

    Hur som helst så har jag suttit med ett koben och försökt lossa spindelleden, sitter något enormt nån som har ett lite mer effektivt sätt för detta?
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Provat att värma på själve spindeln(heter det så) alltså där leden sitter i? Om inte så kan det ju vara värt ett försök.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    problemet löst :P var inne på biltema och köpte en avdragare och ett brytjärn.. gick så smidigt så
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Så nu är motor och allt löst redo för att lyftas (hänger i motorlyfter just nu)

    men hur tänkte saab att man skulle lossa drivaxlen helt och hållet på högersida, finns ju inget att ta spjärn mot med kofoten, lirka ut den funkar väl inte heller så jätte bra..

    vore skit bra om någon nattuggla har ett snabbt svar då motorn gärna ska stå på marken under nattens gång.

    Tack på förhand ännu en gång.
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Försöker du ta loss drivaxeln från mellanaxeln så vet jag inte på rak arm, men tar du hela från lådan så bara att lossa lagerstödet och sedan återgår man till att lirka/rycka lite lagom

    Dock inte hundra vad man gör om skiten krånglar, på min rasade låda satt vänstra(lyckligtvis) så hårt att man kund hålla uppe hela lådan i den o skaka utan att skiten trillade ner

    Edit: Går ju fint att bara lossa lådan annars o ta skiten separat

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Ja det är väl nästan sak samma var jag lossar det nu.. men lagerbocken är lossad från 2 bultar om inte 3? kommer inte riktigt ihåg hur många det satt, men skruvarna är lossade men skiten vill inte rubbas, har nog suttit med kofoten och försökt i en timme snart :P kan ju vara jag som har missat en bult, annars är det väl våld som gäller antar jag
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    3 bultar stämmer fint ja, men våldför dig inte alltför mkt. Sån gjuten skit spricker lätt, min gjorde det iaf...

    Gummiklubba om något, försök kolla på styrpinnarna så den inte har satt sig snett.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Ah, jo det är ju lätt hänt tyvärr, men nu blev det en väl förtjänt paus i garage soffan med en kall slatopramen, snart ska det testas.
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Soft med soffa

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    ja man kan ju inte jobba för mycket på bilen, måste få tillfälle att slappna av lite emellanåt men planen är ju att motorn ska ur nu inatt. så man får väl inte njuta för mycket
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vrigstad
    Inlägg
    17

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng

    Motor urlyft och parkerad i stativet Gick super smidigt att ta både motor och låda i lyften.
    Saab 900 2.0t -95 (ett litet projekt)

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: lossa drivaxlar från v-låda 900ng


Liknande ämnen

  1. Viggen drivaxlar & Ng900 Låda.
    Av svedberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 11:07
  2. passar ng 900 drivaxlar på 93 låda?
    Av kvirre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 19:31
  3. byte drivaxlar 900ng
    Av schnyggwe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •